Třetina mateřských škol přijímá všechny přihlášené děti do tří let. Zhruba polovina veřejných mateřských škol přijímá maximálně 40 % nově přihlášených dětí ve věku 3–5 let, školy soukromé 60 % těchto dětí. Ve třetině veřejných mateřských škol a ve dvou třetinách škol soukromých probíhá výuka cizích jazyků. Největší zájem je o angličtinu, pouze v Karlovarském kraji převažuje němčina. Vyplývá to z výsledků třetí vlny projektu Rychlá šetření v roce 2006 zveřejněných Ústavem pro informace ve vzdělávání (ÚIV).
Zhruba třetina mateřských škol přijímá všechny přihlášené děti do tří let, u dalších 20 % škol neprojevili rodiče vůbec zájem takové dítě přihlásit. Ostatní mateřské školy podmiňují přijetí dětí mladších tří let speciálními požadavky (zejména nástup matky do zaměstnání). Některé školy děti mladší tří let nepřijímají a rodiče musí počkat, až dítě dovrší tři roky nebo až do dalšího školního roku.
Nejvíce veřejných mateřských škol uvádí, že základními kritérii pro přijetí 3–5letých dětí je trvalý pobyt na území obce, resp. městské části (55 %), zaměstnanost obou rodičů (42 %) a případná docházka sourozence do školy (37 %). Soukromé mateřské školy uplatňují jako kritérium nejčastěji docházku sourozence (48 %) a jiné důvody (52 %). Mateřské školy v naprosté většině přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Z tohoto pohledu je poměrně zajímavé zjištění, že více než pětině mateřských škol působí tato praxe problémy a nutí je zejména k omezování aktivit.
Zhruba 60 % mateřských škol v České republice ale nepůsobí vzdělávání dětí v posledním roce před započetím školní docházky ani dětí do tří let věku žádné výraznější finanční problémy. 40 % mateřských škol má finanční problémy plynoucí ze vzdělávání dětí do tří let věku nebo dětí v posledním roce před započetím školní docházky.
Děti se setkávají s výukou cizích jazyků pouze ve třetině veřejných mateřských škol a ve dvou třetinách škol soukromých. Téměř ve všech zbývajících mateřských školách (cca 60 % veřejných a 30 % soukromých) se děti s cizími jazyky nesetkávají v žádné formě. Děti se nejčastěji učí anglický jazyk. Z regionálních rozdílů stojí za povšimnutí poměrně výraznější rozšíření dalších cizích jazyků v pražských mateřských školách; ruština (10 %), slovenština (8 %) a vietnamština (5 %). Díky regionální blízkosti je v Karlovarském regionu preferována němčina před angličtinou (33 %, resp. 22 %), toto tvrzení je pravdivé i pro základní a střední školy. Za povšimnutí stojí výraznější rozšíření polštiny v Moravskoslezském kraji (9 %).
Projekt Rychlá šetření je zaměřen na periodické zjišťování názorů a postřehů, které se týkají aktuálních problémů v oblasti školství. Otázky jsou směřovány na ředitele základních, středních, vyšších odborných a speciálních škol. Samotný sběr dat se uskutečňuje pomocí internetu na stálém panelu 4000 dotazovaných škol, který je pravidelně aktualizován. Třetího kola rychlého šetření v roce 2006 se účastnilo (tzn. dotazník vyplnilo a odeslalo) celkem 2137 škol z celkového počtu 4000 oslovených, návratnost tak činí 53,4 %.
Hlavní závěry shrnují nejpodstatnější informace získané z této vlny Rychlých šetření a jsou zveřejněny na www.uiv.cz a na www.edu.cz.
ÚIV je příspěvkovou organizací MŠMT.
ÚIV
0 komentářů:
Okomentovat