Radek Sárközi: Názory učitelů a ředitelů na rámcové a školní vzdělávací programy 4.: V čem by potřebovali více pomoci?

úterý 5. prosince 2006 ·

Dotazníkové šetření na www.eucebnice.cz mapovalo názory učitelů a ředitelů ZŠ na kurikulární reformu, rámcové a školní vzdělávací programy. Odpovědi na uzavřené otázky byly zpracovány statisticky a analyzovány v předchozím článku, odpovědi na otevřené otázky jsou k dispozici v tomto článku. Protože se podobné námitky často opakovaly, nezveřejňujeme všechny názory (celkem přišlo 57 stránek reakcí), ale pouze jejich reprezentativní výběr. Výroky ponecháváme bez komentáře.

Jak respondenti odpovídali v rubrice "Zde můžete uvést, v čem byste potřebovali více pomoci"

  • Je nutný pracovní vzor, který si upravíme pro naši školu.

  • Dostatek času a peněz na vzdělávání učitelů. Mnoho učitelů a ředitelů nemá jasno, o čem to je. Podle mě jsou nutné patřičně zaměřené prožitkové kurzy, kterých by se měli zúčastnit všichni učitelé. Proto ty peníze a čas.

  • Chybí základní metodologické proškolení učitelů.

  • Dostatek času na vyzkoušení. Nedovedu si představit, že by se podobně unáhleně postupovalo např. při zavádění nových léčebných postupů či léků do praxe.

  • Koordinátoři byli sice proškoleni, ale na naše otázky nám neumí odpovědět, pak děláme něco, o čem víme, že se bude zase předělávat.

  • Finanční dotace na proplácení seminářů - pro malé školy veliký problém.

  • Koordinátoři nemají možnost zúčastňovat se všech potřebných školení z nedostatku financí škol.

  • Chybí finance a čas na školení, kterých je spousta.

  • Kvalitnější kurzy, doposud to bylo mrhání časem a penězi.

  • Jasně stanovit, kterou práci nemáme v rámci své pracovní doby vykonávat a místo ní pracovat na ŠVP.

  • Malotřídní školy jsou na okraji zájmu. Nemáme žádné speciální programy na proškolení, veškeré semináře jsou pro úplné školy a pro nás téměř finančně nedostupné. Nemáme žádnu podporu, ani oporu. Všichni vědátoři s námi nepočítají.

  • Nebyl projekt Koordináror pro málotřídní školy.

  • MŠMT by mělo předložit více vzorových ŠVP, ať již od pilotních škol, pokud se jim osvědčily v praxi, což ani nemohou ještě posoudit, nebo samo ministerstvo může vydat tyto konkrétní programy s tím, aby si škola mohla vybrat ten, který ji bude nejlépe vyhovovat.

  • Než začnou školy tvořit ŠVP, měli by učitelé nejprve projít intenzivními kurzy o různých metodách a strategiích při naplňování klíčových kompetencí, seznámit se třeba s alternativními formami výuky, nacházet jejich přínosy i nedostatky.

  • Nikdo nebere ohled na naše připomínky týkající se RVP.

  • Nikdy nám státní orgán nepředložil tak podrobný dokument jako po nás chce vytvořit. Vždycky nám stačily osnovy, které jsme si dokázali rozpracovat v tématických plánech až do jednotlivých hodin.

  • Na různých školeních se dostávalo různých informací, byli jsme zmateni. Každý začínal od začátku. Chyběl nám systém. Z ONIV (???) vynaložili značné prostředky a přesto stále tápeme.

  • Předcházet mělo jednoroční postgraduální studium na pedagogických fakultách, fakulty se měly stát centrem vzdělanosti, v současné době dochází k mnoha subjektivním výkladům ŠVP. Absolventi pedagogických fakult vůbec netuší, co je to ŠVP.

  • Přednášejí lektoři, kteří ze školství odešli a veřejně se k tomu ještě přiznávají. Jak má reagovat řadový učitel, který chce učit a místo toho vytváří osnovy, které nebudou mít materiální zázemí? Školství není na tyto formy absolutně materiálně připraveno.

  • Pomoc profesionálů, kteří tvorbou již prošli v rámci pilotních škol. Vzdělávají nás "rychlokvašky", které samy nevědí, oč kráčí. Nedokážou jasně a srozumitelně vysvětlit podstatu věci. Teoretikové.

  • Příliš mnoho času je věnováno často zbytečnému proškolování, časově se dá špatně skloubit s běžným školním provozem, nutí nás se proškolovat i o sobotách a nedělích.

  • Veškerá metodická pomoc měla být o dva, tři roky dříve.

  • Více konkrétních informací, které nám zatím dali pouze nadšenci z řad ředitelů. Lektoři zaplaceni MŠMT velice slabě objasňovali vznik nového ŠVP.

  • Tvorba ŠVP je náročná metodologická práce, která nemá obdobu v žádném jiném oboru "podnikání". Naprosto však chybí možnost finančního ocenění autorů dokumentu požadovaného rozsahu.

  • Vše jsme si museli objednat, zaplatit školení, zajistit lektory. Žádná metodická pomoc nebyla.

  • Všechna školení, a bylo jich asi pět (celodenních), se nejvíce věnovala tomu, jaké kolonky by měl ŠVP obsahovat a jaké formulace jsou v těchto kolonkách "správné". Jinak řečeno, co nám u úředníků projde a co ne. Tomu neříkám reforma.

  • Všichni učitelé i ředitelé by měli být proškoleni, jak pracovat na tvorbě ŠVP, nejen koordinátoři.

  • Vyškolení 1-2 lidí ze školy ve dvou třídenních seminářích je málo, ostatní nabídky jsou placené, ale navýšené peníze na DVPP nejsou.

  • Z úvodního školení jsem si odnesla jen tato slova: „Budete do půlnoci psát RVP“. Jsem ochotna do půlnoci si pro žáky připravovat prezentaci, abych jim ukázala život v jiných zemích, na sepisování „blábolů“ moc chuti nemám.

  • Zúčastnil jsem se několika školení, ale stejně jsem podstatu tvorby ŠVP nepochopil. Jsem z málotřídky a vše, co se týkalo novinek, vlastně děláme celou dobu, co málotřídky existují.



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.