Radek Sárközi: Názory učitelů a ředitelů na rámcové a školní vzdělávací programy 3.: V čem by se měla propagace RVP zlepšit? Kde chybějí peníze nejvíce?

pondělí 4. prosince 2006 ·

Dotazníkové šetření na www.eucebnice.cz mapovalo názory učitelů a ředitelů ZŠ na kurikulární reformu, rámcové a školní vzdělávací programy. Odpovědi na uzavřené otázky byly zpracovány statisticky a analyzovány v předchozím článku, odpovědi na otevřené otázky jsou k dispozici v tomto článku. Protože se podobné námitky často opakovaly, nezveřejňujeme všechny názory (celkem přišlo 57 stránek reakcí), ale pouze jejich reprezentativní výběr. Výroky ponecháváme bez komentáře.  

Zde můžete uvést, v čem by se měla propagace zlepšit

  • Exministryně, i současná, by si měly uvědomit, že když každá mluví o RVP jinak, tak  to na veřejnost působí nedůvěřivě.

  • Až budou učitelé sami rozumět smysluplnosti RVP ZV, nebude pro ně problém propagovat a obhajovat jej před veřejností.

  • Informovanost laické veřejnosti. Média šíří naprosto nesmyslné informace. Sami žurnalisté nechápou smysl celé reformy.

  • Celkově je reforma pojatá spíš rétoricky, dopad na pedagogickou veřejnost chybí v základu, při přípravě studentů na VŠ, v médiích je zmiňována spíš jako hrozba a tak se dostává do povědomí rodičů i pedagogů, nebo je nadhodnocována jako záchrana našeho školství.

  • Časově měl být program nastartován nejméně o 2 roky dříve, spousta učitelů nebyla včas vtažena do problému a dnes stále nechápe smysl tvorby vlastního ŠVP.

  • Je nesmysl v médiích říkat, že od září 2007 se bude učit jinak.

  • Nejde ani tak o propagaci, ale mám za to, že ped. pracovníci mají učit, opravovat, vykonávat dozory, školit se v SIPVZ atd. a vedle toho vytvářet tak důležitý dokument - je to neúnosné.

  • Měla proběhnout kampaň, objasnění celé reformy, ani učitelé často netuší, oč se jedná, laická veřejnost o změnách neví téměř nic, a protože se změn většina lidí obává, bude vysvětlování velmi náročné. ZASPALY I VYSOKÉ ŠKOLY, KTERÉ MĚLY V PŘEDSTIHU PŘIPRAVOVAT.

  • MŠMT mělo zcela na začátku začít velkou mediální kampaní směrem k rodičům a velkou vzdělávací kampaní směrem k učitelům - dnes je na všechno pozdě.

  • Obávám se, že už je pozdě. A především je celá reforma od samého počátku založena na povinnosti, což považuji za více než nešťastné. Reforma bez spontánní tvořivosti nemůže být úspěšná.

  • Propagační kampaň podle mě ještě ani nezačala. Zarážející je, že ani někteří poslanci parlamentu o tom vůbec nic nevědí. Kdyby se udělala taková propagace jako před uvedením nových pravidel silničního provozu, pak by se dalo mluvit o propagaci.

  • Především veřejnost by měla být informována, že učitelé a ředitelé dělají reformu, která nemá obdoby a samozřejmě by měla být také finančně odměněna.

Zde můžete uvést, kde chybějí peníze nejvíce

  • Jaké finanční zajištění? Tvůrci ŠVP - tedy učitelé - za jeho tvorbu nic nedostanou. Práce navíc, která nebude nijak finančně ohodnocena!

  • Jako kantor mám díky ŠVP o 3 hod. týdně více, které jsou vyhrazeny tvorbě ŠVP a na výplatní pásce jsou peníze stále stejné :-(, tudíž mi to ubírá čas na přípravu do vyučování. Nehledě na to, že mi to bere chuť a sílu do další práce.

  • Bohužel na venkovských školách není možné ohodnotit učitele, ani ředitele, který většinou je hlavní osobou.

  • Do dnešního dne mi nikdo nesdělil, že mě čeká nějaké finanční ohodnocení, tím, že jsem zařazen ve 12. platové třídě, mám automaticky povinnost na ŠVP pracovat. Pokud se mi to nelíbí, mohu se se školstvím rozloučit, budou jistě aktivní jiní.

  • Jsou nedostatečně odměňováni učitelé, kterým na školách připadla funkce koordinátorů. Protože ředitelé škol nedostávají pro tyto lidi ani korunu, ačkoliv koordinátoři odvádějí, alespoň na naší škole, obrovské množství práce nad rámec svých povinností.

  • Na DVPP, na moderní učební pomůcky, na mzdy pro pedagogy, kteří tvoří dílčí úkoly ze ŠVP.

  • Malá škola - finanční krytí seminářů - vůbec žádné, rozpočet na vzdělávání máme minimální. Nevím jaký je rozdíl mezi mnou a učitelkou na velké škole, jí se proplatí všechno, já ze svého a ještě to nemám s kým zkonzultovat.

  • Na odměny učitelům, kteří tráví mnoho hodin při zpracovávání ŠVP. Pokud se tvoří nové výrobní programy v závodech, v úřadech, vznikají nová pracovní místa, jsou přijímáni noví pracovníci. Ve školách však ŠVP tvoří učitelé vedle svého pevně stanoveného úvazku.

  • Normativy nezohledňují práce na ŠVP, práce přesčas, která nemá šanci být ohodnocena, nedostatečné množství prostředků na DVPP. Kvalitní kurz s kvalitním lektorem stojí nyní i 2000 Kč za hodinu.

  • Peníze jako obvykle chybějí na školách. Učitelé pracují v podstatě zadarmo, protože nenárokové složky platu již několik let klesají, pro menší školy jsou v podstatě nulové. Ředitel požaduje množství práce navíc a není ji schopen adekvátně zaplatit.

  • Pokud učitelé dělají ve svém volném čase práci vědeckých pracovníků, měli by za svou práci a práci navíc dostat zaplaceno.

  • Učitelé tvoří program v čase, který by měli využívat na regeneraci svých sil, vše se bere jako samozřejmá práce bez nároku na jakékoliv ohodnocení, ačkoliv pracovníci VÚP jistě obdrželi za tento nápad nemalé finanční prostředky.



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.