Radek Sárközi: Názory středoškolských učitelů a studentů na státní maturity 3.: Jaké důvody jsou důležité pro nebo proti zavedení nových maturit?

čtvrtek 21. prosince 2006 ·

Dotazníkové šetření na www.eucebnice.cz mapovalo názory učitelů, ředitelů a studentů SŠ na novou podobu maturit připravenou CERMATem. Odpovědi na uzavřené otázky byly zpracovány statisticky a analyzovány v předchozím článku, odpovědi na otevřené otázky jsou k dispozici v tomto článku. Protože se podobné námitky často opakovaly, nezveřejňujeme všechny názory (celkem přišlo 49 stránek reakcí), ale pouze jejich reprezentativní výběr. Výroky ponecháváme bez komentáře.

Jak respondenti vyplnili rubrikuJsou pro vás důležité ještě nějaké další důvody pro nebo proti zavedení nových maturit?“

PRO

  • Ano. Navrhovaná jednotná maturita nastolí alespoň určitou úroveň maturit. Ty jsou dnes na některých školách - SOU i některé SŠ - naprostou formalitou. Mnozí „maturanti“ získají  SŠ vzdělání příliš snadno a nemají z maturity žádný respekt.

  • Zkvalitnění výuky v maturitních oborech na učilištích a integrovaných školách.

  • Zastavení trvalého poklesu úrovně znalostí absolventů mnohých oborů s maturitní zkouškou. Podat pravdivou informaci o skutečném stavu úrovně výuky na středních školách.

  • Absolvent obdrží certifikát o absolvování středoškolského vzdělání, který bude moci být uznatelný v rámci zemí EU.

  • Bude to osvětová činnost, zájem veřejnosti o výsledky vzdělávání se posílí. Sice to bude dost drahá investice, neboť závěry se budou s malými výkyvy opakovat a potvrzovat, co školy dobře znají, ale ve výsledku to nebude marné. 

  • Bude to snad kontrola pro MŠMT k obsahu jednotných požadavků na absolventa jakékoliv střední školy.

  • Budou pomocným měřítkem pro určení kvality školy v rámci škol stejného typu (pro rodiče, ředitele i učitele), konečně sjednotí kritéria na maturitní zkoušku a některé obory střední s maturitou se doufám stanou opět pouze středními bez maturity.

  • Budou-li stejné učebnice a požadavky pro všechny, pak je možno jednotně maturovat.

  • Čím dříve bude naše maturitní zkouška srovnatelná s podobnými zkouškami v EU (bude zařazena do seznamu evaluovaných zkoušek), tím lépe. Průběžné úpravy budou možné i po „spuštění“ nové maturity.

  • Diskusí bylo dost. Peněz na výzkum bylo vydáno dost. Maturit nanečisto bylo dost. Když se projekt nespustí v plánovaném termínu, jak se ověří, zda „tudy vede, či nevede cesta“??? Proč jste podobný výzkum nezahájili před 2 lety???

  • Dobrá a propracovaná koncepce státních maturit by určitě byla přínosem v tom, že by pomohla rozlišit dobré školy od těch horších. V našem korupčním prostředí by ale školy z velkých měst a zejména z Prahy znaly obsah testů předem.

  • Důvod pro zavedení státních maturit není vůbec žádný.

  • Každá škola má jinou úroveň a úrovně těch škol nezle sjednotit jenom sjednocenou maturitní zkouškou!

  • Když už je opravdu chcete zavést, tak to tak neuspěchávejte, dolaďte ji, dejte více času na to, aby se absolventi stačili připravit, rok 2008 považuji absolutně za nemožný!!!

  • Maturita z matematiky má být povinná, ale rozdělena na dvě úrovně - první jako podklad pro přijetí na vysokou školu (odpadne povinnost přijímacích zkoušek), druhá na úrovni technické aplikační matematiky s maximální možnou využitelností pro praxi.

  • Mohly by pomoci zvýšit prestiž maturity jako takové - dnes je maturita devalvována proto, že ji získá kdekdo leckde.

  • Možnost celorepublikového srovnání maturitních zkoušek. Výsledek by mohl napovídat něco málo o studentovi pro vysokou školu.

  • Nové maturity by měly zaručit úroveň maturitní zkoušky a zjednodušit proces přijímání na vysoké školy. Musely by být ale koncipovány jinak. Východiskem by měly být požadavky vysokých škol na budoucí studenty.

  • Nové pojetí maturitních testů z češtiny vede k modernější, účelnější výuce - pěstování tvůrčího myšlení, porozumění textu…

  • Porovnání úrovně výuky na jednotlivých školách.

  • Provést selekci škol, které poskytují nekvalitní vzdělávání v tzv. maturitních oborech. Na trhu vzdělávání obecně převažuje vyšší nabídka a současný dotační systém přidělování finančních prostředků na studenta přímo vnucuje školám mít co nejvíce absolventů.

  • Sjednocení s požadavky EU.

  • Sjednotí úroveň středních škol. U gymnázií pak budou jen jakousi formalitou. Bohužel je to první sjednocení úrovně znalostí v celém vzdělávacím cyklu, neboť střední školy o žáky stojí, a proto je úroveň přijímacích zkoušek tak nízká, aby naplnily stavy.

  • Současné známkování je velmi chaotické nejen mezi školami, ale i mezi vyučujícími na jedné škole.

  • Státní maturita by měla (konečně) omezit počet maturitních obrů na učňovských školách.

  • Státní maturita je nutná z důvodu: Nebude ji mít téměř každý, protože bude náročnější. Střední školy budou muset přijímat kvalitnější žáky, tj. takové, kteří mají adekvátní schopnosti a inteligenci pro složení maturity. Veškeré odkládání nepřispívá k ničemu, učitelé se budou o nové maturitní zkoušky více zajímat, až když budou mít „nůž na krku“. Zatím se snaží hledat důvody, proč to nejde, než jak to udělat, aby to fungovalo.

  • Vymýtí se různé pochybné předměty na integrovaných školách a budou se připravovat kvalitní řemeslníci.

PROTI

  • Nelíbí se mi současná podoba zkoušky z ČJL a tedy i z CJ - proč musí stát organizovat všechny 3 části zkoušky? Učitel je tak degradován pouze na jakousi výkonnou sílu (navíc podmínka získání certifikátu pro zkoušejícího učitele je vyloženě ponižující).

  • Prodloužení času pro dyslektiky není ideální, někteří dyslektici potřebují vysvětlit zadání, jiní po určité době ztrácí koncentraci a dělají chyby.

  • Srovnatelnost jednotlivých škol je problematická: škola s nadanými studenty se nemusí tolik snažit, ta s méně nadanými i při vysokém úsilí může dopadnou v celkovém hodnocení hůř. 

  • Zatím na nové maturity nereagovali autoři učebnic (cvičebnic) - neexistuje možnost, jak v průběhu studia testovat znalosti žáků pomocí podobných testů - jejich vymýšlení v takovém rozsahu je pro pedagoga časově velmi náročné. 

  • Absolutně se neberou v potaz odborné školy a náročnost jejich stávajících maturitních zkoušek.

  • Abychom si jako pedagogové neudělali ostudu. A ta nás čeká, protože připravené až do škol to rozhodně není.

  • Bude výhodná pro žáky gymnázií, SOŠ budou zaostávat, jelikož se zaměřují hlavně na odborné předměty.

  • CERMAT se tím zabývá už docela dlouho,to už mělo být dávno vyřešené. Dnes nikdo neodhadne, co to přinese.

  • Časově a finančně velmi náročné, studenti mají v podstatě o 2 měsíce zkrácenou výuku, vysoké školy bohužel neberou tento výsledek maturitní zkoušky vážně, neuznávají ho, proto se studentům i vyučujícím tento krok jeví jako zbytečný.

  • Český jazyk má na odborných školách 2hodinovou dotaci, z toho důvodu je zcela nemožné vyhovět uvedeným požadavkům, neexistuje řada učebnic, která by vedla k danému cíli, chybí semináře a kurzy pro pedagogy.

  • Dlouhá doba při vyhodnocování (při přijímacím řízení – SCIO - jsou testy vyhodnoceny a výsledky zveřejněny týž den odpoledne).

  • Dosud nebyly podány žádné trvalé informace studentům, kterým nová maturita „hrozí“. Kuli tomu si spousta z nich nevybrala semináře (např. z biologie, chemie, fyziky…), protože maturovat z jednoho z těchto předmětů, znamená maturovat z celého bloku předmětů.

  • Dotazník jsem vyplnila jako učitelka AJ na SS pro sluchově postižené. Myslím, že pro studenty s handicapem rozhodne není dostatečně připravena tato nová maturita. není bráno v potaz, že pro neslyšící je už čeština cizím jazykem a Aj 2. cizí jazyk.

  • Chybí informace pro učitele, ze kterých učebnic se při sestavování testu vychází. Testy nerozvíjí myšlení studentů, ale pouze tupé zaškrtávání odpovědí.

  • Já bych řekla že by si státní maturity měli první vyzkoušet ti, kteří si je hodlají zavést.

  • Jako učitelka němčiny na SOŠ nemám čas učit žáky to, co by jim bylo daleko prospěšnější - odborné texty. Slohovku nenapíší, gramatiku se nenaučí. Jsou schopni porozumět, budou umět pracovat ve svém oboru.

  • Jednotnou úroveň maturit má zajišťovat stát tím, že vydá závazné učební osnovy. Pak se jednotná úroveň maturit nemusí draze zjišťovat, prostě je. Veškerá snaha sjednotit úroveň maturit je tahání peněz z kapes daňových poplatníků a to bez očekávaného efektu.

  • Jsem jednoznačně proti jednotné podobě státních maturit pro studenty gymnázií, SOŠ, učebních oborů s maturitou. Paradoxně jsou tak kladeny relativně vyšší nároky na méně studijní typy (SOŠ, učební obory).

  • Jsem proti stávající navrhované státní maturitní zkoušce, protože vyžaduje v mnoha případech úroveň kompetencí odpovídající deváté třídě základní školy. Jde o výraznou devalvaci maturity a to jen proto, aby ji mohli skládat studenti učilišť.

  • Kdo bude vlastně řídit co se má učit - CERMAT?

  • Mění se něco, co funguje! Stát tím podstatným způsobem zasahuje do svobody a rozmanitosti středního školství! Chápeme novou podobu maturitní zkoušky jako vyjádření nedůvěry vůči školám a maturitním komisím! Opět se školství staví do jedné řady!!!

  • Myslím, že se státní maturitou by se nemělo hned tak pospíchat a mělo by se to rozhodně více promyslet, uležet.

  • Naprosto nepřipravená zkouška, stále se měnící informace, třetinu společné části ČJ budou připravovat učitelé na školách - kde je jednotící hledisko, kde je objektivita.

  • Naprosto protichůdně proti výše uvedeným možnostem, které nová podoba MZ nabízí, působí ústní část zkoušky z českého jazyka s jakýmsi "Kánonem titulů z české a světové literatury".

  • Nebyla provedena komplexní analýza stávajícího modelu maturit, není znám rozsah ani výsledky ověřování nových maturit - tj. byl porušen základní metodologický požadavek pro reformu.

  • Nekompetentnost a odborná nezpůsobilost CERMATu.

  • Není zatím upřesněno hodnocení. Mělo by být bodové, známky podle výše bodů zde nemají význam. Podle výše bodů by si měly vybírat i vysoké školy.

  • Nepřipravenost projektu, nejasnost v tom, co učit, mělo by být jasné, jakých výstupů máme dosáhnout, na učiteli by pak mělo být, jak a ve kterém ročníku danou látku učit, chybí učebnice.

  • Nepřipravenost, maturitní zkouška z českého jazyka ještě neproběhla v celku, nikdo nic neví o hodnocení strukturovaných prací, testy nejsou stabilní (lehké x těžké).

  • Nevedou k zvýšení zájmu o četbu. Nevedou ke sjednocení a zjednodušení přijímaní na vysoké školy. Nezvyšují kulturní a všeobecný přehled. Nejsou přínosné pro vyučujícího.

  • Nikdo ještě pořádně nic neví a hlavně studenti, kteří by již měli státní maturitu absolvovat, si stěžují na nedostatek informací nebo na jejich zpoždění.

  • V ČJ není jasné: 1. jak bude v praxi probíhat ústní zkouška (texty k rozborům a otázky k nim, možnost omezit počet děl v kánonu) 2. ukázky strukturované písemné práce v katalogu nedávají názornou představu o tom, jakou podobu by strukturovaná práce měla.

  • V době, kdy se připravuje zásadní reforma školství mi to připadá jako zbytečný krok a vyhazování státních peněz, které by se daly využít smysluplněji. Vždyť až praktický život ukáže skutečné schopnosti a připravenost absolventů!



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.