Dotazníkové šetření na www.eucebnice.cz mapovalo názory učitelů, ředitelů a studentů SŠ na novou podobu maturit připravenou CERMATem. Odpovědi na uzavřené otázky byly zpracovány statisticky a analyzovány v předchozím článku, odpovědi na otevřené otázky jsou k dispozici v tomto článku. Protože se podobné námitky často opakovaly, nezveřejňujeme všechny názory (celkem přišlo 49 stránek reakcí), ale pouze jejich reprezentativní výběr. Výroky ponecháváme bez komentáře.
Jak respondenti vyplnili rubriku „Jakou podobu by měla mít maturitní zkouška?“
-
Praktická zkouška.
-
Didaktický test připravený CERMATem + ústní zkouška současnou formou nebo obhajobou maturitní práce nebo projektu.
-
Kombinace obhajoby a ústního zkoušení.
-
Na úrovni koncipované zadání problémových úkolů.
-
Písemné testy ale ne nutně od autorů testů z CERMATu.
-
Písemné testy z několika předmětů + ústní pohovor z vybraných předmětů, kde rozsah učiva bude vymezen na podstatu (pouze 10 okruhů) + jeden profilový předmět, kde student obhájí krátkou práci (teoretickou či praktickou) a bude mít možsnost ukázat, co umí.
-
Ústní zkouška z českého jazyka a cizího jazyka.
Jak respondenti vyplnili rubriku „Kdo by měl připravovat konkrétní obsah a podobu maturitní zkoušky?“
-
Skupina lidí vzešlá především z aktivních pedagogů škol.
-
Testy z cizího jazyka by měla připravovat komerční agentura (záruka kvality a utajení).
-
Asociace patřičných škol, např. Asociace obchodních akademií.
-
CERMAT + konzultace s učiteli.
-
Hrubý rámec MŠMT, detaily škola.
-
Komise složené z učitelů daných předmětů.
-
Ne CERMAT - velmi špatná úroveň.
-
Nezávislá společnost otevřená zpětné vazbě ze škol.
-
Nezávislá skupina odborníků.
-
Odborné školy podobného zaměření.
-
Pověřená organizace ve spolupráci s vysokými školami, aby výsledky maturitní zkoušky sloužily zároveň pro přijetí na vysokou školu.
-
Profesní organizace učitelů.
-
SCIO.
-
Soukromá firma.
-
Společnou část –výběrového řízení, profilová část – škola.
-
Tým ze středoškolských a vysokoškolských pedagogů dané aprobace.
-
V jazycích by snad šlo využít stávajících mezinárodně uznávaných zkoušek.
-
Vybrat, co se osvědčilo v Evropě (např. Slovinsko).
-
Vždy škola, jen ta ví, co opravdu a jak bylo probráno.
Jak respondenti vyplnili rubriku „Kdo by měl zajišťovat organizaci případné společné části maturitní zkoušky“
-
Komerční agentura, její výdělek by byl závislý na kvalitě.
-
Společnou část nedělat.
-
Svého času se témata vyhlašovala rozhlasem, nebylo by špatné se k tomuto anebo podobnému způsobu navrátit.
-
Škola ve spolupráci c CERMATem.
-
Ten, kdo si to vymyslel - včetně financování.
Jak respondenti vyplnili rubriku „Jakékoliv další poznámky a postřehy“
-
Vyřešit možnosti opakování společné části maturitní zkoušky, pokud žák neuspěje.
-
Od studentů vím, že mají vypracovanou techniku spolupráce a napovídání a někteří se během testování chovali takto nečestně, aniž si toho zadávající všiml. Myslím, že by bylo vhodné zadávat test se stejnými úlohami, ale v různých variantách a obměnách.
-
Absolutně nevhodně sestavená praktická část zkoušky z informačně technologického základu. Hlavní nedostatky: všechny úkoly se týkaly pouze tabulkového procesoru.
-
Absolutní nesmysl. Politici už neví, co by si vymysleli!
-
Během projektu Maturita nanečisto 2006 neproběhla část zkoušky z prvního cizího jazyka. Jedná se o práci studentů, která bude opravována ve škole. Podle mého názoru to bude neobjektivní hodnocení.
-
Bylo by užitečné přestat mrhat finančními prostředky na organizace typu CERMAT a věnovat je na rozvoj a modernizaci českého školství. Prostředky určené pro školství mají být poskytnuty školám.
-
CERMAT musí zaručit správnost a kompletaci testových materiálů při distribuci do škol.
-
Což uvažovat raději než o státní o evropské maturitě? Pak by to mělo nějaký smysl.
-
Čím dříve budou zavedena státní maturita, tím lépe. Souvisí to i s ekonomikou školství. Domnívám se, že financí ve školství je dost, jen se s nimi špatně hospodaří a dávají malé efekty.
-
Diskuse k novým maturitám už probíhala několikrát, ale připomínky nikdo nebral v úvahu.
-
Jako češtinářka se vyjádřím pouze ke svému předmětu. Testy jsou pro mě velkým zklamáním. Zdá se mně, že nemají nic společného s mateřským jazykem, je to takový IQ test. Pokud bude mít maturita takovou podobu, nemusím se vůbec namáhat a vyučovat.
-
Jde o tak náročný projekt, který nelze realizovat za provozu, rozhodně je nutno mít nejdříve jasnou představu, jak má vypadat absolvent a k tomu směřovat učebnice a přípravu ke zkoušce.
-
Jestliže maturity nebude zabezpečovat organizace, která vzešla z výběrového řízení, povede se opět stejný paskvil, jako předvádí CERMAT už několik let.
-
Jsem zásadně proti tomu, aby byl student nucen vybírat četbu z titulů nabízených CERMATem. Domnívám se, že maturity nanečisto trpí přeorganizovaností.
-
Katastrofa, snaha ovládnout a kontrolovat veškeré dění na školách úředníky, kteří fungování a chodu škol vůbec nerozumí.
-
Maturita nanečisto je nesmysl, protože studenti nemůžou být připraveni tři měsíce předtím než maturují. Občas se tam objeví i dotazy vztahující se k tomu, co se ještě ani neprobíralo.
-
Na testy sestavené CERMATem by si děti měli trošku zvykat a ne je vidět poprvé až u maturity. Měli by vydat soubory testových úloh, desítky variant, na kterých by si žáci zvykli na tento typ plnění úkolů a zároveň by ověřovali znalosti.
-
Nedořešené organizační pokyny u Maturity nanečisto. Spolupracujeme s organizací SCIO a ta se podílí na přijímacím řízení na VŠ a má přesné pokyny pro všechny situace. To mi v projektu maturita nanečisto chybělo.
-
Není možné měnit podobu státní maturity tak, jak se tomu stalo u českého jazyka - letos na jaře se znenadání objevil kánon šesti stovek literárních děl a nová podoba zkoušky z literatury.
-
Odstranit „Kánon povinné literatury“.
-
Pokud má CERMAT připravovat maturitní zkoušky, musí zkvalitnit práci, držet se dlouhodobých záměrů a neměnit podmínky ze dne na den bez konzultace s učiteli středních škol. Je nepřípustné, aby vůbec existoval seznam četby k maturitě.
-
Poslední anglické texty nahrané na CD nebyly kvalitní. Každá nahrávka měla jinou hlasitost, některé části, které se neměly opakovat, byly avízované jako opakované. Bylo to matoucí.
-
Pouze jediná připomínka: Stejně jako mnozí kolegové jsem přesvědčen o tom, že k dnešnímu dni není nová podoba maturit kvalitně připravena a přinesla by pouze zmatky a ostudu. Viz například dohady, jestli budou mít žáci dvakrát volno na přípravu k maturitám.
-
Pro přípravu žáků na státní maturitu chybí učitelům materiály. K dispozici jsou pouze testy Maturity nanečisto, což na přípravu nestačí. Vychází minimum knih se vzorovými testy.
-
Pro školu byla organizace MATURITY NANEČISTO obrovskou zátěží - učebny, přehrávače, zadavatelé, komisaři – suplování (bez finanční podpory).
-
Překvapilo nás v návrzích státních maturit společné zadání ústní maturity z cizího jazyka o kterém se dříve nemluvili.
-
Příkladů v matematice u srovnávacích testů bylo 14 na 45 minut. Jejich obtížnost nebyla zvládnutelná pro 99 % žáků.
-
Sonda Maturant v roce 1999 měla nejlépe propracované testy z českého jazyka. Ve všech dalších letech byly tyto testy podle mého názoru horší.
-
Státní maturitu bych si představoval jako volitelnou zkoušku pro ty, kteří mají zájem studovat na VŠ a na kterou by studenti se dobrovolně přihlašovali. V případě úspěšného absolvování by pak tito žáci byli přijati na požadovanou VŠ.
-
Státní maturitu považuji za věc bez hlavy a paty, která nikomu neprospěje.
-
Tak zvané "Základy" (ITZ, PVTZ, SVZ) považuji za naprostý nesmysl. Rozsah učiva je velmi nevyvážený. Např. PVTZ obsahuje 5 předmětů, které se v odpovídajícím srovnatelném rozsahu berou pouze na gymnáziu.
-
Testové úlohy z ČJ se příliš netýkají ČJ, jsou spíše zkouškou z obecných studijních předpokladů. Nedávají podklad pro přiznání maturitní zkoušky z ČJ.
-
Testy z literatury jsou diskutabilní, při interpretaci básně nelze odpovědět tak jednoznačně jako v matematice. Z katalogů požadavků nevyčtete, které dílo je zásadní. Každý rok je v testech důraz kladen na něco jiného.
-
Testy z mého předmětu (zeměpis) jsou loterií - v některých letech příliš obtížné, jindy jednoduché. Jsou tam např. otázky se spornými odpověďmi (např. pořadí velkoměst podle velikosti v minulém roce). Tento problém se vyskytuje opakovaně.
-
Učivo odtržené od osnov, profilová zkouška z matematiky měla podobu matematické olympiády, neprověřovala učivo probírané na středních školách. Stejně tak zkoušky z ČJ.
-
Určitě bych doporučila mnohem pečlivěji před rozesláním maturit nanečisto čela zadání zkontrolovat - stále se v nich objevují chyby či sporné otázky.
-
Veškeré změny ve školství jsou dělány od zeleného stolu. Jsou to změny k ničemu, nejsou podloženy praxí.
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat