Včera jsem se účastnil druhého dílu semináře pro Krajské lektory ITZ na CERMATu a připadal jsem si tam už podruhé naprosto jako v jiném světě - proto ten subject článku.
Ale vezměme to pěkně popořadě. Před letními prázdninami mě naše paní ředitelka (16 let učím na SPŠ sdělovací techniky v Praze) na základě nějakého pokynu shora najmenovala mezi tzv. Krajské lektory ITZ. Netušil jsem, o co běží, ale nechal jsem tomu volný průběh. Říkal jsem si, až po mě někdo něco bude chtít, tak se mi ozve. A stalo se tak. Cca před měsícem jsem dostal mail, ať vyplním přiloženou přihlášku a dostavím se na školení lektorů ITZ 4. a 11. prosince. Protože mám opravdu nabitý program a školení mi navíc částečně kolidovalo s výukou CISCO akademie, poslal jsem jim mail, ať mi laskavě pošlou přesný program školení, abych věděl, zda tam vůbec mám chodit. Odpověděli, že program od lektora zjistí a pošlou mi ho. Asi za týden jsem ho dostal s varováním, že lhůta pro přihlášení brzy vyprší. Nakonec jsem se rozhodl tam jít alespoň na část programu, protože CERMAT je od nás pouze o dvě ulice dál.
První školení bylo zaměřeno zejména na katalog. Když jsem ho uviděl a zjistil tak vlastně úplně poprvé o co jde, myslel jsem, že mě odtamtud odveze koronárka s infarktem. Tento pocit se opakoval ještě několikrát v průběhu dopoledne zejména po mých dotazech. Ale za největší tragédii celé maturity z ITZ považuji to, že to celé je čistokrevné One man show. Materiály pro ITZ totiž vyvíjí jistý pan RNDr. Pecka - pán zřejmě v předdůchodovém věku, který se k tomu dostal jak slepý k houslím. Jak sám během školení několikrát zdůraznil, není maturita z ITZ jeho šálek čaje a osobně by raději vyvíjel materiály pro profilovou část státní maturity z informačních technologií. Na CERMAT ho nepřijali do sekce ITZ, ale do sekce zeměpisu. Teprve poté, co dáma, která měla ITZ na starosti, odešla na mateřskou, mu ITZ dali na krk.
Jsme škola, jejímž zaměřením je ICT, učíme mimo výpočetku také předměty Datové sítě, síť GSM (která je v katalogu také zahrnuta :-)))) apod. takže si myslím, že pro naše studenty by tento katalog (pominu-li jak šíleně je sestavený) mohl být ještě jakž takž průchozí. Ale když si představím třeba zdravotní sestřičku, jak rozhoduje v maturitním testu o IP adresách, tak mi to prostě nejde do hlavy.
Ptal jsem se tedy, jakým mechanizmem katalog vzniknul a hlavně jakým mechanizmem se dá změnit. Byl jsem ujištěn, že katalog sestavoval pan Pecka po konzultacích s nezávislými odborníky (nikdy nám ale neřekl, co to znamená, na čem jsou odborníci nezávislí a kolik jich vlastně bylo). Katalog se dá změnit nejdříve za dva roky a rozhodně se nepočítá s žádnými radikálními změnami (jako vypouštění celých kapitol). Půjde prý, pokud se zjistí, že je to potřeba, pouze o kosmetické úpravy. Tak tohle mě fakt dostalo!!! Sporné body se budou řešit tím, že na ně v testech prostě nebudou otázky.
Zeptal jsem se, zda mu to nepřipadá nefér z pohledu poctivého studenta, který si tenhle oficiální katalog stáhne z Internetu a bude se snažit na maturitu poctivě připravit. Přitom zjistí, že mnohé z požadavků nemá škola ani v osnovách, natož aby je učila. Na to mi řekl, že to je právě úkol nás krajských lektorů, kteří budeme informaci o tom, že tam sporné body nebudou zastoupeny šířit mezi vyučující. Na to jsem reagoval, jestli není divné, že institut jako státní maturita bude postaven na principu „jedna paní povídala“. Na to mi už jen řekl: „Pane kolego, já vám nerozumím“, a dále se se mnou na toto téma odmítal bavit.
Včerejší sezení bylo zaměřeno na vlastní testy. V materiálech, které nám dali, byl jako ukázka loňský test, který prý běžel na některých školách v pilotním průzkumu (je také ke stažení na webu CERMATu). Je v něm IMHO fatální chyba v bodu 7 zadání. V předchozích bodech mají studenti vytvořit z dodaných dat různé tabulky a grafy. V bodě 7 je tam řečeno: „Všechny dílčí výsledky (1 až 6) opatřete vysvětlujícími nadpisy a vložte do textového souboru, jehož názvem je vaše identifikační číslo.“ Textový soubor je přeci terminus technicus a znamená ASCII soubor s příponou typicky TXT. Do takového se těžko budou vkládat grafy (pominu-li možnost jejich vytvoření ASCII grafikou :-)))
Proto jsem se zeptal, jakým mechanizmem je zajištěna výstupní kontrola hotových maturitních testů a jak je tento mechanizmus zdokumentován, aby bylo možno vyvozovat zodpovědnosti za chyby. Pan doktor mě ujistil, že každou otázku posuzují dva nezávislí odborníci a své připomínky posílají zpět, a pan doktor je po konzultaci s autorem otázky zapracuje. Fakt spolehlivý postup!!!
Dále jsem se zeptal, jak je zajištěno fatální selhání techniky v průběhu praktické zkoušky, například výpadek elektřiny. „Pane kolego to je podnětná připomínka, zajistím, aby se o ní ještě dnes dozvěděla příslušná kolegyně, která připraví nějaký postup.“ Opět mě to hodně dostalo. CERMAT pracuje cca dva roky na přípravě státní maturity a zhruba tři měsíce před spuštěním maturity nanečisto - jakési generálky celého systému - ho ještě vůbec nenapadla eventualita, že během testu může vypadnout proud!!!
Dále byla řeč o nálepkách, které se lepí na testovací archy a slouží k identifikaci studentů. Vyčítavým tónem nám bylo sděleno, že při loňské pilotáži školy dostaly na CDčku jasné instrukce, co mají dělat, když některému studentovi bude chybět štítek, a přesto to velké množství škol udělalo špatně. Neměl jsem sílu se ptát, zda to znamená, že velké množství škol od CERMATu nedostalo ony štítky, ale asi tomu tak nějak bylo.
Dvě perličky na závěr, které celý stav dokreslují:
První:
V loňské pilotáži školy zjistily, že do sběrného software se nedají identifikační čísla studentů ze štítků vložit, protože mají jiný formát, než jaký umožňuje zadat onen software. Naštěstí software vyvíjí syn pana Pecky a byl tak ochotný, že ho do druhého dne opravil. :-)))))))
A ta druhá:
Pan doktor Pecka: „To víte, nemůžu vám zaručit, že až to bude dělat někdo jiný, že se testy nezmění. Ale snad tu ještě nějaký ten rok zůstanu.“ Tak tohle byla od Pecky fakt závěrečná pecka. :-)))
Svůj názor jsem CERMATu myslím dostatečně vyjádřil (i v písemné podobě v rámci domácího úkolu, který jsme dostali), takže doufám, že mě na žádnou lektorskou činnost zvát nebudou. Jsem rád, že jsem obětoval svůj čas a viděl na vlastní oči tu hrůzu, kdyby mi to někdo vyprávěl, nebudu tomu věřit. Stydím se za každou svoji poctivě vydělanou korunu, ze které jdou daně na podobné aktivity.
Můj názor je ten, že je třeba státní maturitu z ITZ nejméně na čtyři roky odložit, zrušit CERMAT s okamžitou platností a začít vyvíjet zcela od začátku katalogy a posléze z nich vycházející testy na základě konsensu širokého spektra lidí, kteří do toho mají co říci tak, aby výsledek byl prostě test normální počítačové gramotnosti na úrovni maturanta splnitelný stejně tak pro studenta naší školy, jako pro maturanta na obchodní akademii, gymnáziu s humanitním zaměřením, zdravotní škole nebo třeba na učebním oboru truhlář zakončeném maturitou.
Tento příspěvek byl publikován v diskuzi k článku Petra Fořta Státní maturita z ICT - informační základ podporující její oborová nasazení, nebo školení pro údržbáře počítačů a grabery? na serveru DesignTech.cz.
Jakub Šerých
0 komentářů:
Okomentovat