Problematika sociálních deviací je v současné společnosti diskutovaným problémem. Na českém trhu však chyběla učebnice, která by tuto problematiku komplexně postihovala. V dřívějších publikacích byly vždy výseky z jednotlivých problémů popřípadě byly zaměřeny jinými směry. Sociálně patologické jevy jsou v českých školách častým jevem. Učebnice se po úvodu, ve kterém jsou popsány přístupy v ČR a SR k sociálně patologickým jevům věnuje dále jednotlivým teoriím sociálních deviací. V dalších částech jsou rozebrána jednotlivá témata.
Práce je dílem kolektivu autorů. Hlavními autory jsou Prof. PhDr. Jolana Hroncová, PhD. z pedagogické fakulty Univerzity v Banské Bystrici a Prof. PhDr. Blahoslav Kraus, CSc. Vedoucí Katedry sociální patologie a sociologie Univerzity Hradec Králové.
Problematika kriminality je brána v opoře o ministerské výnosy – tj. Strategie prevence sociálně patologických jevů. Dále specifikuje jednotlivé druhy kriminality včetně problematiky kriminality romské mládeže. Popisuje strukturu probační a mediační služby včetně vývojových tendencí v obou blízkých státech.
Druhým důležitým okruhem je problematika drogových závislostí. V učebnici najdeme různé typy dělení drog dle autorů, včetně programů preventivních a opatření států v dané problematice. Dalším blízkým tématem k drogovým závislostem je otázka závislosti na hře – patologického hráčství (gamblerství) včetně rozpracovaných otázek prevence této problematiky.
Třetím okruhem, o který se učebnice opírá je problematika sekt – kultové závislosti. Najdeme zde rozdělení sekt, kasuistiky případů včetně popisu náboru člena do sekty a aspektů prevence závislosti na sektě. Zvláštní část je věnována morálním aspektů expanze kultů a sekt v současné společnosti.
Čtvrtým okruhem zájmu učebnice je problematika sebevražednosti. Všímá si etiologie nárůstu sebevražd v našem prostředí. Je zde podrobné dělení sebevražd včetně vývojových tendencí a velmi problematické otázky prevence.
Část učebnice je nazvána sociální deviace ve školním prostředí. Najdeme zde podrobně rozpracovanou problematiku šikany, včetně její prevence, záškoláctví a jeho příčinnosti, krádeží ve školním prostředí a prevence, kterou může škola zastávat.
Šestou část učebnice tvoří problematika otázka problémů, které se týkají dětí. Zjednodušeně by se mohlo napsat, že popisuje problematiku syndromu CAN. Není to tak úplně pravda, protože problematika je chápána šíře. Nezaměřuje se „ pouze“ na syndrom CAN, ale řeší i problematiku rizikových subkultur, které ovlivňují mládež a jichž součástí mládež často je.
Sedmou částí je problematika nežádoucích a negativních společenských jevů a úlohy sociální práce a sociální pedagogiky v prevenci a jejich řešení. Patří k nim chudoba a bída, nezaměstnanost, bezdomovectví, populační nerovnováha a extremismus.
Každá z těchto kategorií je podrobně rozpracována z pohledu typologií a v celé práci je u všech kapitol věnován zvláštní aspekt problematice prevence.
Hroncová, J., Kraus,B. Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. 1.vyd., Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2006. ISBN 80-8083-223-4
Václav Bělík
0 comments:
Post a Comment