Učíte své studenty instalovat nebo konfigurovat operační systém? Potřebujete, aby si vše vyzkoušeli, ale přitom pracovní stanice fungovala i; po takové výuce beze změn? Učíte své studenty instalovat nebo konfigurovat počítačovou síť? Nemáte tolik prostředků, aby měl každý student k; dispozici alespoň tři počítače a aktivní síťové prvky? Pokud jste se při organizaci výuky setkali s; těmito nebo podobnými problémy, doporučuji vám vyzkoušet technologii virtuálních počítačů.
Co je virtuální počítač?
Virtuální počítač je složen ze stejných komponent jako ten skutečný, startuje stejně, ovládá se stejně. Vše je však pouze virtuální.
Práce s virtuálním počítačem se dá zkráceně popsat takto:
-
Spustíte aplikaci, která umí vytvářet virtuální počítače
-
V této aplikaci si poskládáte virtuální počítač z virtuálních komponent.
-
Spustíte virtuální počítač
-
Virtuální počítač pracuje v okně aplikace nebo v celoobrazovkovém režimu tak, jak jsme zvyklí u počítače skutečného. Můžeme na něj nainstalovat operační systém a programové vybavení. Operační systém můžeme konfigurovat, programové vybavení používat. Navíc virtuální počítač může komunikovat s dalšími virtuálními nebo skutečnými počítači.
-
Virtuální počítač můžeme vypnou, „uspat“ a znovu zapnout …
Ve skutečnosti není virtuální počítač nic víc než „pouhý“ adresář. Proto ho můžeme kopírovat, přesouvat, zálohovat – což se skutečným počítačem jde jen stěží.
Jaké jsou možnosti jeho nasazení ve výuce?
Uvedu pouze dva možné scénáře praktického použití:
Výuka konfigurace operačního systému
Učitel:
-
připraví virtuální počítač s nainstalovaným operačním systémem
-
připraví zadání úlohy – konfigurace operačního systému
-
odzkouší řešení úlohy
-
poskytne studentům zadání a adresář s virtuálním počítačem
Student:
-
zkopíruje virtuální počítač na svou pracovní stanici a spustí ho
-
řeší úlohu podle zadání
Každý student má k dispozici počítač připravený podle potřeb výuky. Protože práce probíhá na virtuálním počítači, je skutečný počítač v bezpečí a může sloužit pro další výuku (třeba dějepisu).
Projektová výuka služeb počítačových sítí
Učitel:
-
připraví virtuální počítače bez operačního systému zapojené do virtuální počítačové sítě (další z možností této technologie)
-
poskytne studentům virtuální tým (počítače a síť)
Student:
-
instaluje a konfiguruje operační systém na virtuální počítače
-
instaluje a konfiguruje služby
-
zálohuje si pravidelně svou virtuální síť, a proto může dlouhodobě pracovat na jednom projektu
-
na závěr své dlouhodobé práce odevzdá fungující virtuální počítačovou síť v podobě několika adresářů
-
je možné, aby student poskytl svou virtuální počítačovou síť kamarádovi, který měl dlouhodobou absenci
Student nepotřebuje více než jeden počítač k řešení úlohy, která standardně vyžaduje minimálně tři počítače a aktivní síťové prvky.
Pokud se chcete blíže seznámit s možnostmi využití technologie virtuálních počítačů ve výuce, navštivte stránky projektu SIPVZ, který řešíme na VOŠ a SPŠ Šumperk. V rámci projektu budou uskutečněny do konce roku 2006 semináře.
K řešení projektu jsme použili produkty VMWare Workstation 5.0 a VMWare Server 1.0 (bezplatně k dispozici na http://www.vmware.com ).
České stránky k problematice produktů VMWare naleznete na adrese http://www.vmware.cz .
Stránky projektu „Využití technologie virtuálních počítačů ve výuce počítačových sítí“: http://evyuka.vsps-su.cz/projekt .
Petr Šima
0 komentářů:
Okomentovat