Petice za změnu školského zákona

středa 29. listopadu 2006 ·

Hlavní cíle jsou: "Odsunutí termínu, od něhož jsou školy povinny postupovat podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, minimálně o dva roky, tj. na 1. září 2009, aby tak byl školám, vzhledem k závažnosti změn daných reformou, poskytnut dostatečný časový prostor ke kvalitnímu dokončení školních vzdělávacích programů." a "Změna koncepce maturitní zkoušky vypuštěním její společné části, aby nebyl nepřiměřeně narušován chod škol a závěr studia maturantů, nebyla omezována autonomie škol a nedocházelo ke zbytečnému čerpání finančních prostředků resortu školství, neboť existují i jiné způsoby dosažení žádoucího efektu." Podpisové archy možno odeslat jen do 30. listopadu!

PETICE ZA ZMĚNU ŠKOLSKÉHO ZÁKONA


Adresát:  Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Sněmovní 4, 118 26 Praha 1 


Stávající školská legislativa se jeví na první pohled tak, jako by přinášela školám a učitelům nutnou míru autonomie, jak to vyžadují tendence ve vývoji společnosti. Ve výsledku se opak stává pravdou a dodržování současných školských právních norem dokonce ohrožuje kvalitu českého školství. Proto my, níže podepsaní, uplatněním petičního práva

p o ž a d u j e m e


1. odsunutí termínu, od něhož jsou školy povinny postupovat podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, minimálně o dva roky, tj. na 1. září 2009 (týká se § 185 odst. 1 zákona č.561/2004 s ohledem na Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 31504/2004-22 ),

2. změnu koncepce maturitní zkoušky vypuštěním její společné části (týká se § 77 a násl. zákona č.561/2004).

Odůvodnění

Vzdělávání podle rámcových vzdělávacích programů představuje oproti tradičnímu způsobu zásadní změnu, a vyžaduje proto důkladnou připravenost jeho hlavních realizátorů - učitelů. Ta však byla ze strany státu zcela opomenuta. Dokonce vysoké školy stále připravují budoucí učitele pro tradiční pojetí vzdělávání. Pilotní ověřování vzdělávání podle rámcového vzdělávacího programu na 2. stupni základní školy (projekt PILOT Z) bylo započato v září 2004, tedy ve stejné době, kdy byl přijat školský zákon (zákon č.561/2004). Výsledky tohoto pilotního ověřování, které svým časovým rozložením nepokrylo ani čtyřletou délku 2. stupně základní školy, budou zveřejněny až v prosinci 2006. Termín 1. září 2007, od něhož jsou školy povinny postupovat podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, je tedy nutno odsunout minimálně o dva roky a poskytnout tak učitelům a školám dostatečný časový prostor ke kvalitní přípravě žádoucích změn, zajistit jim další vzdělávání a jejich úsilí ocenit. Současně je zapotřebí změnit Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, což je předmětem související petice adresované Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (viz PŘÍLOHA).

Školský zákon (zákon č.561/2004) zavádí vedle tzv. profilové části maturitní zkoušky, která odpovídá do jisté míry tradiční koncepci, ještě společnou část, tj. státní, zadávanou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v celostátně jednotném termínu a skládající se ze tří zkoušek, přičemž dvě z nich se ještě člení na část písemnou a ústní. Rozšíření maturitní zkoušky o společnou (státní) část však nepřinese výrazná pozitiva ve srovnání s negativními stránkami. V rámci hodnocení a srovnávání škol budou představovat výsledky společné části maturitní zkoušky pouze jedno z mnoha hledisek. Rovněž vypovídací hodnota nového vysvědčení o maturitní zkoušce nebude na trhu práce významně vyšší a přijímací řízení na většinu vysokých škol neusnadní. Oproti současnému stavu zavedení společné (státní) části maturitní zkoušky znatelně naruší chod celých středních škol v průběhu 2. pololetí a maturantům velmi ztíží a zkomplikuje závěr studia. Jedná se tedy o citelný zásah do autonomie škol, která je jedním z cílu reformy školství. Navíc zajištění a vyhodnocení společné (státní) části maturitní zkoušky bude vyžadovat každoročně milionové částky ze státního rozpočtu, které by mohly být využity na další vzdělávání učitelů a na zkvalitňování učitelských studijních oborů.

V Praze dne 31. srpna 2006  Petiční výbor:  Štěpán Horálek, Děvínská 5, Praha 5 
Jan-Michal Mleziva, Vyšehradská 45, Praha 2 
Jakub Pečánka, Osadní 38, Praha 7 
Jan Tomšů, Na Vyhlídce 64, Praha 9 
Ondřej Vodička, Vladivostocká 5, Praha 10 
 
Osoba zastupující petiční výbor a příjemce podpisových archů:   Jan-Michal Mleziva
Vyšehradská 45 
128 00 Praha 2 



dokument

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.