Otevřený dopis předsednictva Unie školských asociací ČR – CZESHA poslankyním a poslancům Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

Saturday, November 11, 2006 ·

Z dopisu vyjímáme: "Z tohoto pohledu se jeví naprosto nepochopitelné, krajně kontraproduktivní a prokazatelně nedomyšlené rozhodnutí bývalého vedení MŠMT a následně i bývalé vlády ukončit financování programu SIPVZ tím, že na oltář úsporných opatření při přípravě návrhu státního rozpočtu na rok 2007 daly celý rozpočet SIPVZ. Šlo o krok, který byl v rozporu s Usnesením vlády z roku 2005, kterým byl učiněn příslib plošné a kontinuální dotační podpory škol ve výši nejméně 1 mld. Kč ročně, i s předvolebními sliby, které hovořily o jejím navýšení na 2 mld. Kč."

Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
Sněmovní 4
118 26  PRAHA 1

V Kopřivnici dne 1. listopadu 2006

Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče,

dovolte nám se na Vás obrátit z pozice Unie školských asociací ČR – CZESHA, sdružující 15 největších asociací mateřských, základních, středních, speciálních a vyšších odborných škol v naší republice, s problémem, který reálně hrozí v důsledku přijetí stávajícího znění návrhu státního rozpočtu na příští rok.

Tento problém lze velmi stručně pojmenovat následovně – v rozpočtové kapitole 333 MŠMT zcela chybí finanční prostředky na financování programu Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ), tedy programu, jehož cílem je zlepšit technické, softwarové zázemí škol a kvalifikační podmínky učitelů, potřebné pro využití informačních technologií ve výuce na základních, středních, speciálních a vyšších odborných školách.

Z příslibu kontinuální dotační podpory informatizace škol (navazující na praxi uplynulých pěti let) ve výši nejméně 1 miliardy korun ročně, který svým usnesením učinila Vláda ČR v roce 2005, je tak na základě „úsporného“ rozhodnutí téže vlády, učiněného v srpnu v rámci  přípravy návrhu státního rozpočtu na rok 2007, náhle prostá nula.

Tato rádoby úspora znamená ve skutečnosti zásadní znehodnocení předchozí osmimiliardové investice. Způsobí významné problémy na tisících škol, které musí dostát uzavřeným závazkům. Největší dopad lze očekávat zejména v segmentu venkovského školství, kde „úspora“ vrátí školy velmi často do situace před rokem 2000. Na velmi podstatné části škol nebudou s to v plné šíři realizovat reformu vzdělávání, do níž stát investoval mnoho set milionů korun. A počítat je třeba s dalšími návaznými riziky. 

Historický kontext problému:

V uplynulých pěti letech byla uvolněna v rámci programu Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) na:

  1. vzdělávání učitelů v oblasti IT,

  2. na pořízení výukového softwaru a dalších informačních zdrojů pro školy,

  3. na pořízení informačních technologií na školy a na jejich správu,

  4. na zajištění připojení škol na Internet

částka bezmála 8 mld. Kč. Díky tomu se výrazně zlepšil stav vybavenosti škol softwarovou i hardwarovou infrastrukturou, zvýšila se schopnost učitelů informační technologie používat a využívat ve výuce a výrazně se zlepšila kvalita připojení škol k Internetu. Co je však ještě významnější, mění se přístup většiny učitelů k využívání informačních technologií při své práci a přípravě na ni.

S ohledem na probíhající reformu obsahu a cílů vzdělávání (tzv. kurikulární reforma) byl Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy definován tzv. ICT standard vybavenosti školy. Ten určuje v závislosti na počtu žáků pro každou školu minimální vybavení informačními technologiemi, které má zajistit základní „vzdělávací obslužnost“ žáků dle nových požadavků kurikulární reformy a nových pedagogických dokumentů. Prostým srovnáním tohoto standardu se stavem vybavenosti škol dle oficiálních statistických údajů bylo lze na začátku roku 2006 možno konstatovat, že současná vnitřní zadluženost škol v oblasti vybavenosti škol informačním technologiemi, tedy reálný deficit zdrojů potřebných k dosažení zmíněného standardu, představuje zhruba 6,5-7 mld. Kč. Namísto naprostého minima, potřebného k rozvoji informační a počítačové gramotnosti žáků (v průměru 2 z celkem 25-32 vyučovacích hodin týdně samostatné práce 1 žáka školy na 1 PC), mají naši žáci nyní možnost pracovat u počítače v průběhu výuky průměrně za týden pouhých 24 minut.

Pozitivní trend však byl nastartován a na většině škol došlo k významným změnám v přístupu k výuce informační gramotnosti i vlastnímu využívání informačních technologií. Státní dotační podpora navíc zvýšila i motivaci zřizovatelů škol (tedy zejména obcí a krajů) ke spolufinancování. Informatizace vzdělávání se stala jedním z hlavních rozvojových cílů, definovaných základními strategickými dokumenty resortu školství, a to jak na úrovni krajů, tak zejména na úrovni MŠMT.

Z tohoto pohledu se jeví naprosto nepochopitelné, krajně kontraproduktivní a prokazatelně nedomyšlené rozhodnutí bývalého vedení MŠMT a následně i bývalé vlády ukončit financování programu SIPVZ tím, že na oltář úsporných opatření při přípravě návrhu státního rozpočtu na rok 2007 daly celý rozpočet SIPVZ. Šlo o krok, který byl v rozporu s Usnesením vlády z roku 2005, kterým byl učiněn příslib plošné a kontinuální dotační podpory škol ve výši nejméně 1 mld. Kč ročně, i s předvolebními sliby, které hovořily o jejím navýšení na 2 mld. Kč.

Aktuální kontext problému a rizika

Nulová“ varianta bude mít za důsledek výrazné znehodnocení již vynaložené 8miliardové investice. To se bohužel projeví zejména na těch nejméně vhodných místech, tj. v oblasti přístupu škol k Internetu (nyní je zhruba polovina škol připojena „zdarma“ centrálně hrazeným připojením v rámci Komunikační infrastruktury veřejné správy a prostřednictvím společnosti Telefonica O2 s úhrnnými ročními náklady ve výši okolo 200 mil. Kč) a v segmentu malých a středně velkých venkovských základních škol (2.800 z celkového počtu cca 6 tisíc škol), jejichž zřizovatelé většinou nejsou s to z vlastních rozpočtů krýt náklady na informatizaci škol.

Tisíce škol přijaly na základě veřejného příslibu kontinuální státní dotační podpory dlouhodobé a střednědobé závazky, kterým budou s to dostát jen velmi obtížně. Objem těchto závazků lze odhadovat na 150-200 mil. Kč. Zejména u středně velkých a velkých škol pak dojde nuceně ke zmrazení či výraznému omezení zahájených investičních plánů, což zejména v oblasti informačních technologií znamená přinejmenším částečné znehodnocení předchozích investic v rozměru dalších několika set milionů korun. Předpoklad, že výpadek státní dotační podpory nahradí zřizovatelé škol z vlastních  rozpočtů v potřebném či alespoň minimálním rozsahu je zcela nereálný.

Další dopad lze zcela jistě očekávat v již zmíněné oblasti ministerstvem zahájené kurikulární reformy. Ta totiž  stojí jako na jednom svém pilíři i na zvýšení významu informační i počítačové gramotnosti žáků. Mnoho škol v současné době finišuje s přípravou školních vzdělávacích programů, které povedenou k významným změnám v obsahu a formách vzdělávání od školního roku 2007/2008. Nečekané „odříznutí“ státní dotační podpory SIPVZ tak povede k tomu, že přinejmenším na velmi podstatné části škol nebude potřebná změna ve skutečnosti realizována v potřebné šíři a znehodnoceny tak budou další stovky milionů korun  vložené do přípravy a realizace kurikulárních změn.

Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče,

řešení uvedeného problému, který má bezpochyby i svůj nezanedbatelný politický rozměr (snaží se přesouvat rozpočtovou zátěž v rozsahu 1 mld. korun ročně na krajskou a obecní samosprávu), nyní leží ve Vašich rukou. Aktuální politická situace způsobila, že současná vláda jako faktický předkladatel návrhu státního rozpočtu, nebyla patrně s to opravit škodlivé restriktivní rozhodnutí bývalého vedení MŠMT a bývalé vlády.

Žádáme Vás proto, abyste se s ohledem na výše uvedené skutečnosti v rámci jednání o potenciálních změnách návrhu SR zasadil(a) o přehodnocení zmíněné rozpočtové restrikce. Zmírníte tím rizika vyplývající z uvedených problémů a jejich negativní dopad na vzdělávání našich dětí.

V opačném případě se stane z této nezpochybnitelné a celosvětové rozvojové priority v naší zemi pouze politická deklarace bez reálné podpory státu.

S úctou

Ing. Jaroslav PONEC

předseda Unie školských asociací ČR - CZESHA

cc:  

Mirek TOPOLÁNEK, předseda Vlády ČR

Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství mládeže a tělovýchovy

Vlastimil TLUSTÝ, ministr financí

Přemysl SOBOTKA, předseda Senátu Parlamentu ČR

média

Kontakty:

Předseda Unie: Ing. Jaroslav Ponec, ředitel VOŠ, SOŠ a SOU Kopřivnice

tel.: 556 833 301, ponec@voskop.cz

Kancelář předsedy – VOŠ, SOŠ a SOU, Husova 1302, 742 21 Kopřivnice

tel.: 556 833 300, sekret@voskop.cz



dokument

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.