Oldřich Suchoradský: ČTENÁŘSTVÍ versus POČÍTAČE a INTERNET

čtvrtek 2. listopadu 2006 ·

V nenávratnu jsou doby, kdy za dlouhých zimních večerů lidé trávili čas tím, že usedali ke knížce a trávili čas soustředěnou četbou. Argument, že současný člověk nemá na čtení čas neobstojí. Den má přece stále 24 hodin. A když člověk chce, tak si na svoji oblíbenou činnost čas vždycky najde. Není blíže pravdě tvrzení, že čtenářství nepatří mezi oblíbené způsoby trávení volna současného člověka? Závažná je skutečnost, že se tento jev dotýká zvláště mladých lid. A ze všech nejvíce dětí! Pokusme se najít příčinu tohoto jevu a jeho možné důsledky.

Nechuť ke čtení vzniká už při kladení základů čtenářství, v nejnižších třídách základní školy. Učitelé konstatují, že děti všeobecně neradi, málo a špatně čtou. To vede k omezení jejich slovní zásoby, což se projevuje ve snížené schopnosti jejich komunikace s okolím. Děti neumí souvisle a srozumitelně popsat jakoukoliv běžnou situaci. Těžko hledají slovní zásobu k dialogu a velmi nepřesvědčivě argumentují. Jednou z příčin nechuti číst je skutečnost, že vytvoření nutných návyků čtení vyžaduje od 7-10letých dětí hodně úsilí, vytrvalosti a cvičení. Děti všeobecně nerady věnují úsilí jednostranné činnosti. Jsou ve neustálém pohybu, těkají z jedné činnosti do druhé. K tomu je vede doba, kdy je jim během dne předkládána mozaika zcela protichůdných dojmů. Ty prožívají nejen v reálném životě, ale zvláště ve světě paralelním – virtuálním. U televizní obrazovky, při návštěvě kina, promítáním videa a hraním počítačových her. Z rodin vymizely chvíle, kdy si děti sedly s rodiči a soustředěně poslouchaly, co jim máma či táta  přečtou z jejich knížky. A co je ještě důležitější – že si o čteném textu společně popovídají. Aniž bych chtěl tento příklad uvádět jako jedinou příčinu stavu čtenářství našich dětí, musím konstatovat, že dnešní maminky mají na rozdíl od těch našich jiné představy, jak trávit večery a chvíle rodinného klidu a pohody. Ještěže tu máme babičky. Mám v tomto smyslu jeden příklad k následování.

Půjčuji knížky v malé knihovně a o posledních prázdninách mne udivila tehdy čtyřletá Marcelka, vnučka jedné z chalupářek. S babičkou při každé návštěvě knihovny pečlivě vybíraly knížky na celý týden. Zaujalo mne, že si Marcelka nevybírala knížky podle obrázků, jak činí většina dětí jejího věku, ale podle množství tištěného textu : „… to aby nám knížka déle vydržela.!“- poučila mne malá čtenářka. Přítomné návštěvníky udivovala na svůj věk neuvěřitelnou slovní zásobou, pohotovostí a přesnou výslovností. Samozřejmě, že se přitom jako malá obdivovaná princeznička trochu předváděla. Ale bylo to sympatické tím, že nám vyprávěla obsah celých kapitol z přečtených knížek, které uměla skoro nazpaměť. Zatímco Marcela sklízela zasloužený úspěch u přítomných, já jsem jako učitel ocenil úlohu její babičky, která se své vnučce trpělivě a cíleně věnovala vychovala ji k tak neobvyklé úrovni paměti a zájmu o četbu. Je víc než pravděpodobné, že po nástupu do školy bude patřit k nejlepším čtenářkám a zálibu k četbě, kterou v ní probudila babička, jíž nikdy neopustí.

Ano, ke čtenářství se dá vychovávat. Dodal bych ještě víc - čtenářství se dá naučit. Jen při tom nesmí být žádné násilí a nuda. To je problém školy, kde se všechno musí zvládnout v daném čase, na určené úrovni, bez ohledu na zájmy a schopnosti jednotlivých dětí. Ale ve školní třídě, kde je 25 začínajících čtenářů to ani jinak nejde. Tady může mnoho pomoci dítěti rodina. Například pravidelnou chvilkou při četbě, která má své místo v režimu dne dítěte. Vzpomínám, jak jsem vedl ke čtenářství svoji dceru. Četli jsme střídavě – chvíli ona, chvíli já. Vždycky jsme se po přečteném příběhu zastavili a povídali si o tom, co jsme četli. Čtení není jen reprodukce textu, ale ještě důležitější je porozumění čtenému. Právě v tom je slabina čtenářství mnoha současných dětí. Čtou jako stroje, ale nevědí co čtou. Právě tady vznikají potíže s učením. S pochopením obsahu matematická slovní úlohy. Přečtou si text úlohy, ale nerozumí obsahu. Jak potom mají úlohu řešit? A chyba se stala v počátcích výuky čtení. Ve špatných návycích: Přečíst rychle text a jít od té nepříjemné činnosti co nejrychleji pryč.

Rodiče ve škole učitelům často argumentují, že se děti doma učí: Sedí nad učebnicemi třeba několik hodin, ale ve škole nedokáží přečtenou látku reprodukovat. Je to proto, že neumějí uvědoměle číst. Jak se pak mohou něčemu naučit? Důsledky se projeví často až po několika létech a napáchané škody se těžko a jen zdlouhavě odstraňují.

Abych nezapomněl, jak je to s tím soubojem mezi knížkami a internetem!? Není to proto, že fandím knížkám i internetu, když si myslím, že internet je pro děti vhodný komunikační prostředek a může čtenářství dětí pomoci. Ve třídě poznám děti, které mají doma počítač nejen k počítačovým hrám. Mají všeobecný přehled a vědí více, než ostatní. Dovedou po internetu vyhledat odpověď na každou otázku. Jejích písemné práce jsou pozoruhodné svým obsahem (to ostatně není vždycky jejich zásluhou, na internetu se dá najít všechno), ale vynikají dokonalým grafickým zpracováním. Jsou to téměř malá umělecká díla, která by u 13 -14 letých dětí málokdo čekal.

Internet paradoxně vrací děti zpátky ke čtení. Nejen tím, že je nutí číst s důkladným porozuměním manuály k technickému vybavení počítače a práci s programy. Psaní e-mailů, chatování, u dětí tak oblíbené činnosti, vyžadují schopnost dobře psát a číst. A nejen díky možnosti kontroly textu to zvládají tyto děti bez hrubých chyb. Internet učí jejich mladé uživatele komunikovat, argumentovat. Udivují schopností přesně vyjádřit své myšlenky, věcně argumentovat, mít svůj vlastní názor na diskutovaná témata, přít se obhajovat svůj názor. Je to důkaz, že to s tou nejmladší generací není zase tak špatné, jak si někdy myslíme. A právě internet a jeho možnosti jejich vývoj mohou příznivě ovlivnit. To záleží znovu i na nás, dospělých. Rodiče a učitelé, tak jako dříve vedli prvé kroky malých čtenářů výběrem těch nejkrásnějších knížek, neměli by zůstat stranou při prvých krocích dětí světem elektronických médií. Zda to bude cesta pro dítě přínosná, záleží v prvé řadě na nich samotných.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.