NÚOV: Projekt UNIV - nadcházející šance pro dospělé

středa 15. listopadu 2006 ·

Rychlá kvalifikace pro klienty, zaměstnanost a zvýšené kompetence učitelů, systémové zajištění kvality, řešení nezaměstnanosti v regionech: to vše vidí ředitelé škol za projektem UNIV. V plném proudu je v šesti krajích České republiky realizace tříletého projektu UNIV, který odstartoval v srpnu loňského roku. Cílem tohoto systémového projektu MŠMT ČR je vytvořit ve Zlínském, Pardubickém, Karlovarském, Ústeckém, Olomouckém kraji a v Jižních Čechách fungující sítě škol, které díky nově vytvářeným evaluačním a vzdělávacím programům umožní nekvalifikovaným dospělým zájemcům rychle si doplnit kvalifikaci. Novinkou je fakt, že přitom budou uznány jejich již nabyté znalosti a dovednosti. V krajích je do projektu UNIV zapojeno bezmála 70 škol - budoucích školících center projektu.

Projekt UNIV (Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení) realizuje Národní ústav odborného vzdělávání v Praze. Spolufinancován je projekt z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Cílem projektu je umožnit lidem dosáhnout na oficiální kvalifikaci při uznání jejich skutečných znalostí, nabraných v minulosti tzv. neformálním vzděláváním a informálním učením.

"Lidé se totiž během života často průběžně vzdělávají neoficiálními formami, znalosti při práci dokonce vstřebávají, aniž by si to sami nutně uvědomovali," vysvětluje hlavní manažerka projektu PhDr. Jana Bydžovská. Projekt UNIV podle ní napříště umožní zájemcům zhodnotit právě tyto jejich schopnosti, s využitím vytvořených vzdělávacích programů získat oficiální kvalifikaci a lépe se pak uplatnit na trhu práce.

Školy se dospělých nebojí

V každém z šesti krajů se do budování sítě projektu UNIV zapojilo více než deset škol. Jsou mezi nimi střední odborné, průmyslové i integrované školy a učiliště, obchodní akademie, gymnázia i Vyšší odborné školy.

"Počet klientů v počátečním studiu stále klesá a bude jich i nadále ubývat. Pokud škola získá know-how k tomu, aby se mohla stát jedním z center projektu UNIV, může to pro ni mít v budoucnu velký efekt v možnosti využít jejích materiálních i personálních kapacit," hodnotí hlavní přínos projektu např. Milan Kment, ředitel VOŠ a SOŠ G. Habrmana v České Třebové na Pardubicku.

Podle ing. Jiřího Durďáka, ředitele Obchodní akademie a Vyšší odborné školy v Uherském Hradišti na Zlínsku, nabízí projekt UNIV škole obrovskou možnost vstoupit ve větší míře na pole vzdělávání dospělých a zároveň se naučit psát a tvořit projekty celoživotního učení. Také Durďák vidí velký efekt projektu v šanci zajistit i do budoucna zaměstnanost kantorů. "Jsme OA, VOŠ a jazyková škola, máme dost aktivit. Přesto lze ale očekávat, že do tří, čtyř let se nás úbytek žáků počátečního studia dotkne," je si vědom ředitel školy, pro jejíž učitele prý nebude problémem kvalifikovaně vyučovat dospělou klientelu. "Máme už v tom ohledu zkušenosti. Jedna z našich kantorek dokonce v tomto oboru působila v USA," dodává J. Durďák.

Vedle škol, pro něž bude výuka dospělých novou zkušeností, vstupují do projektu UNIV i takové, které už mají v tomto ohledu bohaté zkušenosti. "Jsme velká škola s šedesáti obory a vzdělávání dospělých se v různých formách věnujeme, ale projekt UNIV nyní do této oblasti vnáší systémovost," uvažuje např. ing. Jan Kot, ředitel ISŠ zemědělsko-manažerské, OU a U v Chebu na Karlovarsku. Škola se podle něho zapojuje do evropských projektů v řádech desítek milionů korun a má i samostatnou projektovou manažerku. "Přesto byl pro nás velmi přínosný např. seminář andragogiky, který byl nedávno v kraji realizován v rámci projektu UNIV," oceňuje J. Kot.

V sítích škol se v budoucí vzdělávací centra projektu UNIV mění i školy s obory specifickými pro daný region. "V oboru lesnictví, respektive lesního hospodářství, podobný systém vzdělávání dospělých existoval, vzal ale zasvé při transformaci společnosti Lesy ČR," vysvětluje např. ing. Václav Kohout, CSc., ředitel VOŠ lesnické a SLŠ B. Schwarzenbergera v jihočeském Písku. Kvalifikace pro dělnická povolání se podle něho následně dala získat v kurzech akreditovaných institucí, které však byly velmi rozdílné kvalitativní úrovně. "Na projektu UNIV se mi líbí právě jeho systémovost, v ní vidím obrovský přínos," oceňuje ředitel Kohout. V různých modulech programů si budou na písecké škole klienti v projektu UNIV zvyšovat kvalifikaci třeba v lesní práci s hydraulickou rukou, traktorem, vyvážecí soupravou nebo ruční motorovou řetězovou pilou.

Na VOŠ a SPŠ Varnsdorf v Ústeckém kraji připravuje tým projektu UNIV evaluační a vzdělávací programy v oborech odborné způsobilosti Informační technologie, Elektrotechnika či Strojírenství. Podle ředitele školy ing. Jana Hodničáka se škola bude chtít v rámci projektu UNIV zaměřit na vzdělávání dospělých nejen v učebních oborech, ale v další fázi i v oborech maturitních. Zapojení do projektu podle ředitele rozšíří možnosti školy a zvýší její odbornou způsobilost. VOŠ a SPŠ Varnsdorf je počítačová škola s 650 žáky a stále se rozšiřující nabídkou oborů, proto se zde neobávají obecně očekávaného snižování počtu žáků, který i zapojením do projektu UNIV hodlá řešit řada dalších škol. Jak ale připomíná J. Hodničák, pohybuje se současná míra nezaměstnanosti v reginou školy nad hranicí patnácti procent. "Tenhle problém může UNIV zajímavou nabídkou systémového doplňování kvalifikací řešit," očekává ředitel školy.

Také ing. Petr Vepřek, ředitel VOŠ a SPŠ Šumperk v Olomouckém kraji, oceňuje možnost zvyšování kompetenci pedagogů k vytváření vzdělávacích programů v metodických seminářích projektu UNIV. "Donutilo nás to ještě více spolupracovat se sociálními partnery v regionu," vysvětluje. Ještě zajímavější je ale podle něho šance vytvořit vzdělávací centrum projektu UNIV při škole. "Očekáváme, že to přinese velký efekt v udržení zaměstnanosti učitelů," věří ředitel. Přestože je každý kantor individualitou, neočekává P. Vepřek, že by výuka dospělých klientů činila pedagogům školy potíže. "Dvě třetiny našich učitelů už mají zkušenosti se vzděláváním dospělých na VOŠce, z formy dálkového studia nebo z realizovaných kurzů pro firmy, kde nebyl výjimkou věk studentů nad čtyřicet let," shrnuje ředitel školy.

Pedagogové zapojených škol se již v rámci projektu UNIV ve svých krajích na odborných seminářích školili v projektování vzdělávacích programů. Sérii seminářů andragogiky ukončí 22. listopadu závěrečné pracovní setkání v Hranicích na Moravě. Dalším aktuálním cílem managementu projektu UNIV je nyní realizovat vzdělávací semináře v oblasti marketingu a ekonomiky, začíná se také pracovat na pilotním ověřování prvních vytvořených vzdělávacích programů.

Informace o projektu UNIV poskytnou

PhDr. Jana Bydžovská, hlavní manažerka projektu, UNIV, NÚOV, tel. 724652223, jana.bydzovska@nuov.cz

PhDr. Helena Malinková PhD., obsahová manažerka projektu, UNIV, NÚOV, tel. 724652224, helena.marinkova@nuov.cz

Ing. Petra Hniličková, manažer pro publicitu projektu, UNIV, NÚOV, tel. 724652228, petra.hnilickova@nuov.cz



NÚOV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.