NÚOV: NÚOV pořádá celostátní konferenci o reformě závěrečných zkoušek pro tříleté učební obory

středa 8. listopadu 2006 ·

Národní ústav odborného vzdělávání pořádá celostátní konferenci o reformě závěrečných zkoušek pro tříleté učební obory, která se uskuteční 7. listopadu 2006 v Praze. Příprava nových závěrečných zkoušek probíhá v rámci projektu Kvalita I, na nějž přispívá Evropský sociální fond. Jednotné zadání, na němž je zkouška založena, bude letos vytvořeno už pro 41 oborů. Od tohoto roku musí  navíc odpovídat standardům vytvořeným v Národní soustavě kvalifikací a obsah ovlivňují více než dosud zaměstnavatelé. Nové pojetí závěrečné zkoušky má přinést větší srovnatelnost výsledků, zvýšení prestiže absolventů učebních oborů a jejich lepší uplatnitelnost na trhu práce.

Použití jednotných zadání by mělo nastavit společnou laťku pro všechny školy, které určitý obor vyučují. Na jejich tvorbě spolupracují pedagogové i zaměstnavatelé a metodicky je práce řízena pracovníky Národního ústavu odborného vzdělávání. Na konferenci budou účastníci projektu za přítomnosti zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy diskutovat o dosavadních zkušenostech s tvorbou a použitím jednotných zadání v minulých letech i o dalších možnostech, jak závěrečnou zkoušku zdokonalit formálně i obsahově.

Nové pojetí závěrečných zkoušek má zaručit, že žádná škola nevynechá nic, co je pro obor podstatné a co budou žáci potřebovat pro výkon svého povolání. Tvorba jednotných zadání je proto úzce spojena se vznikající Národní soustavou kvalifikací. V ní se vytvářejí standardy popisující úplné i dílčí kvalifikace a tyto standardy (kvalifikační a hodnoticí) jsou koncipovány podle požadavků ze strany zaměstnavatelů. Skutečnost, že jednotná zadání tyto standardy respektují, povede v budoucnosti ke srovnatelnosti závěrečných zkoušek v evropském měřítku.

Při závěrečných zkouškách konaných podle jednotného zadání se také (na rozíl od dosavadní praxe) zkoumá, zda má žák dostatečný přehled o světě práce, což mu má pomoci při hledání místa. Úplnou novinku představuje samostatná odborná práce, která může být (ale nemusí) součástí jednotného zadání.

Dotazníkové šetření mezi pedagogy a odborníky z praxe

V minulém školním roce se novým závěrečným zkouškám podrobilo 6 014 žáků. Je zřejmé, že školy zapojené do projektu dokázaly přijmout nadpředmětové pojetí zkoušek, odklonily se od encyklopedičnosti a začaly zjišťovat, zda žáci mají takové znalosti, které potřebují pro praxi v daném oboru. Ukázalo to dotazníkové šetření, v němž pedagogové a odborníci z praxe hodnotili obsah zkoušek i jejich průběh.

Příklad

Závěrečná zkouška podle jednotného zadání v oboru Manipulant poštovního provozu a přepravy:

Pro písemnou zkoušku si ředitel školy vybere tři témata, která odrážejí prakticky celou náplň práce poštovního manipulanta. Žák si pak zvolí jedno z nich (např. téma „Dodání“) a vlastními slovy odpovídá na jednotlivé otázky (např.: Komu dodáte zásilku do vlastních rukou adresované fyzické osobě?) Následuje test na zvolené téma a nakonec ze zeměpisu.

Při praktické zkoušce musí žák prokázat, že všestranně zvládá poštovní provoz.

Pro ústní zkoušku si vylosuje jedno z 25 – 30 témat (např. má říci jak vypadá automatizovaná pošta – APOST nebo vysvětlit, jak funguje důchodová služba atd.). Ke každému tématu se pokládá ještě podotázka ze světa práce, např: „Víte, kde je ve vašem okolí úřad práce a jak by vám mohl pomoci?“ nebo „Je možné se uplatnit s vaší profesí v zahraničí?“

Obsah závěrečné zkoušky byl konzultován s největším zaměstnavatelem v oboru, kterým je státní podnik Česká pošta, a odpovídá jeho kvalifikačním požadavkům.

Učitelé i zaměstnavatelé hodnotí pozitivně především fakt, že se díky jednotnému zadání posílila objektivita hodnocení a srovnatelnost výsledků mezi jednotlivými školami. Na základě nové závěrečné zkoušky lze také lépe srovnat kvalitu výuky na školách. Učitelé se shodují, že jednotné zadání přispívá k přiblížení požadavkům praxe. Proto je velmi důležité, aby se na tvorbě jednotných zadání aktivně podíleli i zástupci zaměstnavatelů, kteří jsou členy řešitelských týmů. Podílejí se také na práci zkušebních komisí a mají možnost ovlivnit hodnocení žáků při zkouškách. Nejlépe se spolupráce mezi školami a podniky daří tam, kde má dlouhodobý charakter.

Obsah i forma jednotných zadání se každý rok poněkud upravuje podle připomínek učitelů i zaměstnavatelů. V roce 2008, kdy projekt Kvalita I – Nová závěrečná zkouška končí, budou už jednotná zadání připravena pro všechny tříleté učební obory. Tím budou vytvořeny podmínky pro jejich celoplošné zavedení.

Rádi zodpovíme vaše dotazy:

Dana Kočková, manažerka projektu, dana.kockova@nuov.cz

Hana Hušáková, hana.husakova@nuov.cz

Zoja Franklová zoja.franklova@nuov.cz

mobil: 724 652 240

Národní ústav odborného vzdělávání (www.nuov.cz),

Weilova 6, 102 00 Praha 10

Tel. 274 022 111

www.kvalita1.nuov.cz

* Cílem systémového projektu ministerstva školství KVALITA I je vytvoření systému hodnocení a monitorování výsledků vzdělávání. Partnery MŠMT při řešení projektu jsou NÚOV, Ústav pro informace ve vzdělávání a Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR.



NÚOV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.