V poslední době odbor legislativní a právní MŠMT odpovídal na četné dotazy týkající se možnosti a podmínek přijímání dětí do 3 let věku k předškolnímu vzdělávání, resp. způsobů, jakými může právnická osoba vykonávající činnost mateřské školy zajišťovat péči o děti mladší 3 let věku. Odboru legislativnímu a právnímu MŠMT nepřísluší vyjadřovat se ke vhodnosti přijímání dětí mladších 3 let z pedagogického hlediska a z hlediska souladu s pojetím školského zákona, po stránce právní je dle našeho názoru nutno připustit následující varianty pojetí péče o děti mladší 3 let věku.
Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává zároveň činnost jeslí
Jesle jsou zdravotnické zařízení (nejde tedy o školu ani školské zařízení podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a věcně spadají pod resort Ministerstva zdravotnictví) a jako takové se řídí zdravotnickými právními předpisy – např. § 38 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, apod.
Příspěvkové organizace zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí mohou činnost jeslí vykonávat jak v hlavní činnosti, tak v doplňkové činnosti. Dle našeho názoru není v rozporu s právními předpisy, pokud jedna příspěvková organizace vykonává jak činnost školy či školského zařízení, tak činnost jeslí, pokud má tyto činnosti vymezené v předmětu činnosti ve zřizovací listině (ať již v hlavní činnosti či v doplňkové činnosti). Tuto možnost podle našeho názoru připouští formulace § 27 odst.
Podmínkou samozřejmě je, aby byly v případě činnosti jeslí splněny definiční znaky hlavní činnosti uvedené v § 27 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. či doplňkové činnosti vymezené v § 27 odst. 2 písm. g) zákona č. 250/2000 Sb.
Školské právnické osoby nemohou činnost jeslí vykonávat v hlavní činnosti, neboť v souladu s § 124 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. je hlavní činností školské právnické osoby pouze poskytování vzdělávání podle vzdělávacích programů uvedených v § 3 zákona č. 561/2004 Sb. a školských služeb podle zákona č. 561/2004 Sb. Hlavní činností školské právnické osoby tak nemůže být činnost zdravotnického zařízení. Jesle však mohou být provozovány jako doplňková činnost, a to za splnění podmínek stanovených v § 135 zákona č. 561/2004 Sb.
Obecně prospěšné společnosti mohou činnost jeslí vykonávat jako obecně prospěšnou službu (v hlavní činnosti) a není vyloučeno, aby táž obecně prospěšná společnost vykonávala zároveň více obecně prospěšných služeb, tj. jak činnost mateřské školy, tak činnost jeslí (§ 2 zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů). Kromě toho může být činnost jeslí vykonávána v rámci doplňkové činnosti za předpokladu splnění podmínek uvedených v § 17 zákona č. 248/1995 Sb.
Obchodní společnosti založené podle obchodního zákoníku mohou mít v předmětu podnikání (činnosti) uvedenu jak činnost jeslí, tak činnost mateřské školy.
Název takové právnické osoby musí splňovat požadavky uvedené v § 8a zákona č. 561/2004 Sb. (není tedy nutné činnost jeslí do názvu právnické osoby promítnout).
Finanční prostředky státního rozpočtu poskytované na činnost mateřské školy podle §
Provozování živnosti péče o dítě do 3 let věku v denním režimu
K výkonu této činnosti je nutné živnostenské oprávnění (jde o vázanou živnost – viz skupina 214 v příloze 2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) a skupina 214 v příloze 2 nařízení vlády č. 469/2000 Sb., kterým se stanoví obsahové náplně jednotlivých živností). Nebude se tedy jednat o zdravotnické zařízení – jesle.
V případě příspěvkových organizací zřízených krajem, obcí nebo svazkem obcí může být tato živnost provozována buď jako další hlavní činnost vymezená ve zřizovací listině, nebo jako doplňková činnost.
Školská právnická osoba může živnost „péče o děti do 3 let věku v denním režimu“ vykonávat pouze jako doplňkovou činnost za předpokladu splnění podmínek uvedených v § 135 zákona č. 561/2004 Sb.
V případě obecně prospěšných společností lze obdobně jako u příspěvkových organizací péči o děti do tří let provozovat jako další („hlavní“) obecně prospěšnou službu nebo jako doplňkovou činnost.
U obchodních společností půjde o další předmět podnikání (činnosti) – nerozlišuje se zde podnikání (činnost) hlavní a doplňková.
Finanční prostředky státního rozpočtu poskytované na činnost mateřské školy podle §
Přijetí dítěte mladšího 3 let věku k předškolnímu vzdělávání
V souladu s § 34 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. se předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku zpravidla od tří do šesti let. Žádný právní předpis neupravuje pevně spodní věkovou hranici dětí přijímaných k předškolnímu vzdělávání - jediným vodítkem je skutečně pouze § 34 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. Dítě mladší 3 let věku však lze k předškolnímu vzdělávání přijmout pouze při splnění následujících podmínek.
Dítě se přijímá k předškolnímu vzdělávání, jehož cíle jsou vymezeny v § 33 zákona č. 561/2004 Sb. Z tohoto ustanovení jednoznačně vyplývá, že předškolní vzdělávání skutečně spočívá především ve vzdělávací činnosti, nikoliv v poskytování péče; dítě přijaté k předškolnímu vzdělávání tedy musí být od počátku připraveno plnit požadavky stanovené rámcovým programem předškolního vzdělávání a školním vzdělávacím programem dané mateřské školy.
Děti mladší 3 let věku se v případě jejich přijetí k předškolnímu vzdělávání zařazují do třídy pro děti, které v daném školním roce dovršily nejvýše 4 roky věku (1. ročník) s tím, že do 2. ročníku postoupí až ve školním roce, v němž dovrší 5 let věku.
V případě, že je dítě mladší 3 let věku přijato rozhodnutím ředitele mateřské školy k předškolnímu vzdělávání, stává se dítětem mateřské školy se všemi právy a povinnostmi s tím souvisejícími, právnická osoba vykonávající činnosti mateřské školy se pak při poskytování předškolního vzdělávání tomuto dítěti řídí školskými právními předpisy.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat