Na celostátní konferenci polských informatiků „5 Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracovni Internetowych“ konané ve dnech 19.-21. května 2006 v Mrozach v Polsku poblíž Warszawy jsem si zakoupila učebnice informatiky pro základní školy a všeobecná gymnázia. Tyto inspirující vzdělávací obsahy všech tří učebnic informatiky jsem přeložila do českého jazyka a překládám je touto formou české informatické veřejnosti jako podklad k další diskusi na téma RVP G.
Při čtení těchto učebnic informatiky není možné si nevšimout uvedených aspektů, které jsem si dovolila shrnout do následujícího desatera jejich vzdělávacího obsahu:
-
často začíná slovesy na počátku jednotlivých bodů obsahu, které působí naprosto přirozeně a vedou čtenáře k činnostnímu učení a získávání dovedností
-
klade mimořádný důraz na pochopení podstaty všech procesů probíhajících v počítači
-
systematicky a neustále vede čtenáře k rozvoji analytického a logického myšlení a systémového přístupu k řešení problémů
-
je vhodně uveden do kontextu historie, každodenního života a s výhledem do budoucnosti
-
je demonstrován na celé škále různých druhů software
-
je poměrně úzce provázán s matematikou
-
je didakticky vhodně uspořádán od jednoduchých dovedností ke složitějším
-
klade důraz na praktické využití získaných dovedností na mnoha příkladech z praxe
-
vede studenta k důsledné přípravě na státní maturitní zkoušku z informatiky, která je v Polsku zároveň přijímací zkouškou na vysoké školy
-
je v současné době vyučován na gymnáziích se všeobecným zaměřením v celém Polsku
Informatikové si zajisté povšimnou, že tento vzdělávací obsah našich sousedů poměrně ostře kontrastuje se současným vzdělávacím obsahem ICT v RVP G a věřme, že uvedený zahraniční příklad by se mohl stát dostatečnou výzvou pro urychlenou revizi stávajícího obsahu a inspirací a motivací pro tvorbu nového vzdělávacího obsahu oblasti ICT v návrhu RVP G v naší republice.
Informační a komunikační technologie jsou ve školském zákoně postaveny jako rovnocenná oblast například matematice. Je tedy zcela nepochopitelné a neomluvitelné, že v dnešní informační společnosti s důrazem na každodenní využívání ICT se v návrhu RVP G ocitly ICT v roli Popelky s nulovou dotací povinných vyučovacích hodin a s mizerným vzdělávacím obsahem, ba vzdělávací obor či slovo informatika se v textu RVP G vůbec nevyskytuje.
V Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (DZ ČR) na str. 14 v tabulce strategických směrů a cílů Evropské unie ve vzdělávání je uveden strategický směr 1.4: „Zvýšit účast na studiu přírodovědných a technických oborů“. Ve všech přírodovědných a technických oborech má Informatika své nezastupitelné místo a ICT v nich sehrávají klíčovou úlohu.
V DZ ČR na téže straně je dále uvedeno: „Je třeba rovněž zvýšit počet studentů, především žen, ve studiu matematiky, přírodních věd a technických oborů a zvýšit počet pracovníků ve výzkumu a vývoji.“
Stávající zastaralý a zkostnatělý charakter a obsah vzdělávací oblasti ICT v RVP G s nulovou dotací povinných hodin a tedy i s nulovou prioritou je takto dokonce v rozporu s tímto strategickým celostátním dokumentem.
Věřme, že vysokoškolským profesorům technických vysokých škol, středoškolským gymnaziálním informatikům a dalším aktivním zainteresovaným lidem není tato závažná situace lhostejná a učiní maximum pro modernizaci vzdělávacího obsahu ICT a tím i záchranu reputace návrhu dokumentu RVP G.
Odkazy na originální obsahy učebnic informatiky v polském jazyce pro zájemce:
Pro základní školy: http://www.migra.pl/download/inne/ip/spis%20informatyka%20sp.pdf
Pro všeobecná gymnázia: http://www.migra.pl/?szk=4&m=11&detail=6&cat=s a http://www.migra.pl/?szk=4&m=11&detail=11&cat=s
Nakladatelství MiGra: www.migra.pl
K těmto učebnicím informatiky jsou samozřejmostí CD i webová podpora s možností stažení všech uváděných učebnicových příkladů.
Marta Slawinská
0 komentářů:
Okomentovat