Konference o informační gramotnosti

Wednesday, November 1, 2006 ·

Pátý ročník konference, která je akreditovaná MŠMT ČR v systému dalšího vzdělávání pedagogů, je zaměřený na zhodnocení podpory a rozvoje informační gramotnosti v České republice. Bude také prezentována práce školních knihoven – informačních center různých typů škol, možnosti informačního vzdělávání a rozvoj informační gramotnosti učitelů i žáků. Zaměříme se na možnosti, které poskytuje v této oblasti nový školský zákon a rámcové programy, legislativa a mezinárodní doporučení.

Informační gramotnost - vědomosti a dovednosti pro život je název konference, která se uskuteční 22. a 23.  listopadu 2006 od 9.30 do 15.30 hodin v konferenčním sále Moravské zemské knihovny v Brně,  Kounicova 65a, 601 87 Brno (22. listopadu)v Knihovnickém informačním centru FAST VUT v Brně, Veveří 95, Brno (23. listopadu). Na organizaci konference se podílí Moravská zemská knihovna, Národní institut pro další vzdělávání Praha – pracoviště Brno, Středisko služeb školám a Zařízení pro DVPP Brno a  Klub školních knihoven SKIP. Konference je určena ředitelům středních i základních škol, vedoucím školních knihoven a informačních center škol i veřejným knihovnám.

Pátý ročník konference, která je akreditovaná MŠMT ČR v systému dalšího vzdělávání pedagogů, je zaměřený na zhodnocení podpory a rozvoje informační gramotnosti v České republice. Bude také prezentována práce školních knihoven – informačních center různých typů škol, možnosti informačního vzdělávání a rozvoj informační gramotnosti učitelů i žáků. Zaměříme se na možnosti, které poskytuje v této oblasti nový školský zákon a rámcové programy, legislativa a mezinárodní doporučení.

Prostřednictvím referátů odborníků a prezentací činnosti  informačních center škol chtějí organizátoři poskytnout účastníkům ucelenou informaci o problematice informační gramotnosti a její přímé vazbě na prostředí škol, změnách, které v této oblasti v posledních letech probíhají.  Záměrem 5. ročníku konference je ukázat kvalitativní i kvantitativní posun v praxi, ve výuce a v činnosti školních knihoven, v jejich službách a ve vytváření informační a tvůrčí atmosféry škol. Chceme prezentovat jak může podporovat vyučovací proces školy  moderní a odpovídajícím způsobem vybavená  (personálně a technicky) knihovna, která plní funkce studijního a informačního centra školy. Požadavek vytvoření takto fungujícího informačního centra, tvořeného knihovnou vybavenou informačními technologiemi a propojenou s počítačovou učebnou, s prostorem vhodným ke studiu a práci s nejrůznějšími zdroji informací je zcela reálný a vysoce aktuální. Stále více škol zřizuje a získává certifikát Informačního centra SIPVZ. Probíhá intenzívní počítačové vzdělávání pedagogů (pro žáky jsou počítače a práce s nimi samozřejmostí). Je tedy nezbytné posunout požadavky dále, od počítačové gramotnosti ke gramotnosti informační, tedy k základu práce s IT „přidat“ dovednosti, schopnosti, kompetence pro efektivní a relevantní práci s informacemi.

Většina evropských zemí se shodla na tom, že dnešní lidé potřebují být připraveni na profesní i osobní život a proto je nutné připravit je na celoživotní učení. Evropská kurikula se začala zaměřovat více na úspěšnou aplikaci vědomostí a dovedností, než na jejich pouhé předávání. Jeden ze strategických cílů  lisabonského procesu (Lisabonský proces 2000) je rozvíjení klíčových kompetencí (key competencies). Klíčové kompetence jsou definovány jako ty kompetence, které představují přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnanost. Pro etapu základního vzdělávání identifikovala evropská komise  8 oblastí klíčových kompetencí. Kompetence v oblasti informační a komunikační technologie představují schopnost používat multimediální technologie a využívat je k vyhledávání, ukládání, vytváření, prezentování, třídění a k výměně informací.

Více: http://www.mzk.cz./aktivity/akt06_18.php

Jana Nejezchlebová, MZK



press

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.