Jan Wagner: SIPVZ v roce 2007: plno otazníků 2.

pátek 10. listopadu 2006 ·

Prodloužená „pětiletka“ SIPVZ 2001-2006 se chýlí ke konci a výše dotací pro příští rok 2007 není stále jasná. Bývalé vedení MŠMT a ani vláda ČSSD přes předvolební sliby nakonec rozvoj ICT na školách podporovat nechtěly. Nové vedení ministerstva i odboru 55 – SIPVZ se podle dostupných informací snaží situaci řešit. Za dotace SIPVZ lobbují i Jednota školských informatiků a Unie CZESHA.

Situace s dotacemi na ICT ve školách není stále dořešena a stále probíhají jednání na různých úrovních. Na článek  SIPVZ v roce 2007: plno otazníků  zareagoval nový ředitel odboru 55 – SIPVZ Mgr. Robert Vraštiak a vysvětlil postoj svůj i jím řízeného odboru. Současně se rozhodla na situaci zareagovat opět i Jednota školských informatiků (JSI), jejíž předseda Pavel Knobloch oslovil mailem členy Koordinační komise Koordinačního centra SIPVZ (KK KK SIPVZ) poté, co JSI obdržela odpověď na svůj dopis poslancům od Úřadu vlády. Poslední známou reakcí je pak  otevřený dopis  Unie školských asociací ČR – CZESHA poslancům.

Ředitel odboru 55 Robert Vraštiak upřesnil v článku  SIPVZ v roce 2007: plno otazníků  zmíněnou informaci o předpokládané výši dotace: „Odbor SIPVZ se bude snažit předložit vladě k projednání Koncepci SIPVZ, která bude vycházet z platného vládního usnesení, kde je celková částka stanovena na 1 miliardu Kč. Samozřejme je zcela namístě za náš odbor postavit i variantní řešení koncepce, které budou pracovat s nižšími částkami pro SIPVZ na příští rok. Toto vychází hlavně z pohledu současné politicko-hospodářské situace, aby bylo možné zajistit adekvátní částku pro rozvoj SIPVZ i pro příští rok. V tomto ohledu udělá MŠMT a konkrétně paní ministryně Kopicová bezpochyby maximum. Pochopitelně je nutné ptát se spíše poslanců parlamentu ČR a vlády, zda-li stejně jako zástupci odboru SIPVZ vidí důležitost rozvoje státní informační politiky jako celku i pro příští období.“ Zároveň odmítl praktiky minulého vedení odboru, které článek kritizoval: „Myslím, že ukázkou opačného přístupu byla i diskuze v minulém týdnu vedená otevřeně i za vaší účasti na jednání. Co odbor SIPVZ nejen v současné době potřebuje, je zcela odborná diskuze na některá témata.

Předseda JSI Pavel Knobloch v dopise členům KK KK SIPVZ nepochopitelně obvinil odbor 55 z neadekvátní činnosti: „Odbor 55 podle názoru JSI nevyvíjí dostatečné úsilí k tomu, aby 1. informoval dotčené subjekty (školy a zřizovatele) o tomto problému 2. pružně hledal dostatečné finanční zdroje na MŠMT nebo jinde 3. aby vysvětlil, jak si představuje situaci od 1.1.2007 (dnes je 1.11.2006).“ Přitom se sám nezúčastnil zmíněného jednání rozšířeného řešitelského týmu SIPVZ a zároveň se považoval v souvislosti s tímto jednáním nikoli za zástupce JSI, ale za soukromou osobu. Personální propojení vedení JSI s minulým vedením odboru 55 zřejmě po tomto kroku JSI diskvalifikovalo pro další jednání.

 Na dopis Pavla Knobloch reagoval Jiří Verner, ICT koordinátor Unie CZESHA a člen JSI: „Snahu nového vedení odboru SIPVZ o komunikaci s každým, kdo může něčím užitečným pomoci směrování a koncepce SIPVZ nastavit do podoby, co nejefektivnější pro VŠECHNY typy a velikosti škol (tj. ne jenom pro červená gymnázia a střední školy !!) vítám. (…) Prosím tedy o to, aby pan Knobloch bez znalosti věci a bez potřebných informací nenapadal práci nového vedení odboru a vedení ministerstva a uvědomil si, že v situaci katastrofálního "maďarského" zadlužení republiky a rozpočtové krize nejsou reálné vzdušné zámky druhé miliardy, získat alespoň původní peníze je spojeno s trpělivou prací, tvorbou podkladových materiálů a věcnou argumentací na úrovni ministerstva jak školství, tak financí, rozpočtového výboru a dalších článků celého procesu přípravy rozpočtu, která ze své povahy není veřejně viditelná. Bombardovat parlament a vládu dopisy a peticemi bez znalosti věci a bez dohody s těmi, kteří jsou za tuto oblast odpovědni, je nejenom neefektivní, ale i kontraproduktivní.“ Ředitel odboru 55 Robert Vraštiak členy KK KK SIPVZ ubezpečil o intenzivní práci odboru: „Skutečnost je opravdu taková, že máme málo času na žabomyší války, a tudíž se snažíme v rámci činnosti odboru řešit věci dle priorit. Uvědomuji si, že by bylo namístě více informovat jak laickou tak odbornou veřejnost ohledně stavu věcí, ale na druhou stranu to za současné situace může být velice kontraproduktivní. Není možné při současné politicko-ekonomické situaci komukoliv slibovat jakoukoliv věc či řešení při stále probíhajících a neuzavřených jednaních resp. bez potvrzení uzavřených dohod právě ve vztahu k dalšímu vývoji SIPVZ a jeho financování. V příštím týdnu od 6. 11. budeme předkládat vedení MŠMT koncepci SIPVZ pro příští rok a také jednáme o možnosti získání finančních prostředků pro SIPVZ jak uvnitř MŠMT, tak směrem k "finančně-politickým zdrojům" (poslanci, lobbisté). K tomu samozřejmě probíhají jednaní i například s Telefonica O2 ohledně projektu konektivity a fungovaní ve vztahu ke KI ISVS (neboli KIVS). V současné době opravdu nemáme čas reagovat na zbrklé aktivity pana Knoblocha i s ohledem na to, že nás nemůže úkolovat, jak si sám představuje. (…) Před námi stojí jiné důležitější úkoly, které musíme s ohledem na časování řešit, takže prosím všechny o trpělivost a pochopení.“

Předseda Unie školských asociací ČR - CZESHA Jaroslav Ponec v dopisu poslancům kromě jiného uvádí: „Další dopad lze zcela jistě očekávat v již zmíněné oblasti ministerstvem zahájené kurikulární reformy. Ta totiž stojí jako na jednom svém pilíři i na zvýšení významu informační i počítačové gramotnosti žáků. Mnoho škol v současné době finišuje s přípravou školních vzdělávacích programů, které povedenou k významným změnám v obsahu a formách vzdělávání od školního roku 2007/2008. Nečekané „odříznutí“ státní dotační podpory SIPVZ tak povede k tomu, že přinejmenším na velmi podstatné části škol nebude potřebná změna ve skutečnosti realizována v potřebné šíři a znehodnoceny tak budou další stovky milionů korun vložené do přípravy a realizace kurikulárních změn.

Rok 2007 bude přechodovým, místo spoléhání se na státní rozpočet bude evidentně třeba se orientovat i na operační programy řízené MŠMT a dotované z Evropského sociálního fondu. Přestože jejich řízení je ještě poznamenáno bývalým vedením MŠMT, které realizovalo prioritně projekty svých přímo řízených organizací, řádově větší objem prostředků pro roky 2007-2013 je možné využít i v oblasti SIPVZ. Úkolem odboru 55 i MŠMT musí být vytvoření racionální a účinné podpory škol a systémových či národních projektů, které podpoří aplikaci ICT v realizaci školské reformy.



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.