Jan Wagner: Konec ICT v Čechách?! aneb Školská reforma na gymnáziích

Friday, November 10, 2006 ·

O tom, že Výzkumný ústav pedagogický v Praze možnosti informačních a komunikačních technologií při přípravě školské reformy trvale ignoruje, víme již dlouho. Školám nebyla nabídnuta žádná progresivní aplikace těchto ve firemním sektoru běžně užívaných technologií, žádná online podpora vlastní tvorby ŠVP pomocí projektových nástrojů, žádné eLearningové školení pro pedagogy, jediným výstupem je metodický portál RVP.CZ. VÚP se ale podařilo prokázat nepochopení role ICT ve společnosti i v návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia.

Informační a komunikační technologie jsou pro MŠMT a jím přímo řízené organizace zřejmě zcela nepochopitelné nebo neuchopitelné. Jejich aplikace je provázena skandály nebo svým provedení doslova zaskočí odbornou veřejnost. Historie více než pěti let SIPVZ je nejznámějším příkladem, ale neodpustím si výčet dalších, na České škole opakovaně komentovaných ICT pomníčků: Školský vzdělávací a informační portál a další weby z resortu (viz  Kolik redakčních systémů ještě MŠMT zaplatí?! ), CERMATem připravená Maturita nanečisto z Informačně technického základu (viz  Parodie na maturitu 3. ) nebo téměř nulová ICT podpora školské reformě (viz  Tvorba školních vzdělávacích programů aneb Nechybí školám podpůrné informační technologie? ).

Přestože jsou informační a komunikační technologie jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje společnosti i výroby a získávají stále větší vliv ve většině oborů a stále se zvyšují nároky na znalosti těchto technologií u absolventů škol všech typů, v návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (RVP G) se autoři z Výzkumného ústavu pedagogické v Praze projevili poněkud svérázně: vzdělávací oblast informační a komunikační technologie v RVP G nemá povinnou hodinovou dotaci. U oblasti, ze které se předpokládá maturita je to přinejmenším podivné.

MŠMT ČR a VÚP v Praze vyhlásily 9. 10. 2006 veřejné připomínkové řízení k Rámcovému vzdělávacímu programu pro gymnázia (RVP G) a Rámcovému vzdělávacímu programu pro gymnázia se sportovní přípravou (RVP GSP). Více informací a materiály ke stažení naleznete na webu VÚP v Praze, kde je i elektronický formulář pro připomínky (k jeho kvalitě je lepší se nevyjadřovat). Termín na zaslání připomínek je 30. listopad. Na publikaci materiálu se rozpoutala rozsáhlá diskuse v e-mailové konferenci JSI, část diskutujících bere pasáže týkající se výuky tak zvané vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (dále jen ICT) jako tragédii oboru, další spoléhají na „rozumné ředitele“ a jejich pravomoci a upozorňují na to, že v podobné situaci jsou další obory.

Překvapivé je, že informatici sami podceňují důležitost vlastního oboru, cituji z diskuse:

…chápu, že situace na gymnáziích je alarmující, chápu, že je nutné výuku změnit a zaměřit jinam, ale pořád nechápu, proč v době, kdy existují specializované střední školy s vysokou hodinovou dotací na informatiku musí z gymnázií vycházet informatici? Je-li gymnázium zaměřené daným směrem, jistě hodinovou dotaci má, pokud není, tak proč proboha by studenti měli umět všechno tak, aby mohli na jakoukoliv specializovanou školu? Opravdu jste si jistí, že biologie a zdravověda na gymnáziu je na té úrovni, že absolvent může jít do medicínské praxe? Že chemie je na té úrovni, že absolvent gymnázia může jít dělat laboranta do specializovaných laboratoří? Proč tedy musí být informatika na té úrovni, aby absolvent mohl jít dělat IT pracovníka na specializované pracoviště?“

Vzhledem k tomu, že komunikuji s celou řadou nových autorů České školy, účastním se i řady nejrůznějších e-mailových konferencí a mám i zkušenosti z firemní praxe, musím konstatovat, že znalosti řady maturantů jsou takové, že nezvládnou běžnou práci a řešení běžných činností. Přestože jsou schopni pracovat s PC a komunikovat na Internetu, neznají základy a je to vidět třeba na přílohách e-mailů. Velikost a zpracování dokumentů či obrázků jsou jednoduchým testem znalostí. Podle mne se stále rozšiřuje skupina zaměstnanců, kterým říkám pracovně už několik let "datoví dělníci". Nejsou to vysloveně informatici profesí, ale zpracování dat je jejich základní činností. Nedávno jsem dokonce četl výsledky studie, dle které v USA v roce 2012 bude 70 % nově nastupujících pracovníků potřebovat znalosti ICT na úrovni dnešních specialistů. Navíc nikdo určitě nepochybuje o tom, že absolvent se znalostí ICT má výrazně vyšší šanci na globálním trhu práce. A to je možná nejdůležitější.

Podívejte se buď na celý Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G, formát PDF, 622 kB) nebo jen na část týkající se oblasti Informační a komunikační technologie, které naleznete v druhé části článku. A napište své připomínky jeho autorům!



Jan Wagner

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.