Danuše Nezvalová: Jak postupovat při autoevaluaci ve škole

Wednesday, November 29, 2006 ·

Ředitelé škol vždy byli nuceni činit závažná a dalekosáhlá rozhodnutí. Tradičně se mohli často spoléhat na zkušenosti a rozhodovat se ve známém a relativně stálém prostředí. V současnosti je ovšem standardem změna a klíčová rozhodnutí jsou často vyžadována takřka okamžitě. Ředitelé potřebují spolehlivý informační systém, aby mohli činit správná rozhodnutí za měnících se podmínek. Základní výhodou použití plánovitého přístupu k autoevaluaci je skutečnost, že tímto přístupem lze neustále získávat relevantní a spolehlivé informace, s jejichž pomocí je možné vytvářet plány budoucí strategie.

Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Plánovaná autoevaluace vychází z vyhlášky 15/2005 o vlastním hodnocení školy (viz článek Nezvalová: Autoevaluace ve škole) a je charakterizovaná:

  • dohodnutými cílovými oblastmi pro autoevaluaci;
  • explicitním vyjádřením ukazateli kvality (kritérií, indikátory kvality) pro úspěch autoevaluace;
  • plánem autoevaluace popisujícím, kdo bude data shromaždovat, kdy je bude shromažďovat a jaký bude zdroj informací;
  • systematickým přístupem ke shromažďování a zaznamenávání informací, kdy všichni zúčastnění používají vhodné dohodnuté nástroje pro evaluaci.

Následující tabulka uvádí znaky tradičního a plánovitého přístupu k autoevaluaci (Rogers, Badham, 1994):

  Tradiční znaky Plánované znaky
K
R
I
T
É
R
I
A

Implicitní a neodsouhlasená ještě před zaváděním

Nejsou jasné vztahy mezi kritérii a procesem autoevaluace.

Kritéria jsou neexplicitní, nesdílená jednotlivými zúčastněnými stranami.

Explicitní a odsouhlasená ještě před zaváděním

Specifické cílové oblasti pro autoevaluaci odsouhlasené jako priority; kritéria jsou založená na cílech a plánu rozvoje.

Kritéria jsou formulovaná a odsouhlasená ve fázi plánování.

E
V
A
L
U
A
Č
N
Í

P
L
Á
N

Ad hoc

Neexistuje žádný explicitní časový rozvrh.

Není jasné, kdo má co na starost.

Je použit, pouze je-li možnost/příležitost.

Vazba na vzdělávací politiku je nejasná.

Neklade nároky na přípravu.

Struktury

Je stanoven časový rozvrh.

Je stanoveno, kdo co dělá.

Je součástí cyklu plánování rozvoje.

Má explicitní vazby s cíli a záměry.

Vyžaduje podrobné naplánování.

M
E
T
O
D
Y

Založené na dojmech

Zdroje jsou určeny tím, kdo/co je k dispozici.

Jsou použity náhodné vzorky.

Systematicky promyšlené autoevaluační otázky a metody se objevují jen zřídka.

Chybí konzistence v přístupu.

Způsob analýzy dat je vypracován dodatečně.

Systematické

Detailně popsané zdroje informací.

Je použit reprezentativní vzorek.

Nástroje pro evaluaci jsou přiměřené metodě použité pro sběr dat.

Konzistence v přístupu i v metodologii.

Systémy pro zaznamenávání a analýzu informací.



Danuše Nezvalová

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.