Ředitelé škol vždy byli nuceni činit závažná a dalekosáhlá rozhodnutí. Tradičně se mohli často spoléhat na zkušenosti a rozhodovat se ve známém a relativně stálém prostředí. V současnosti je ovšem standardem změna a klíčová rozhodnutí jsou často vyžadována takřka okamžitě. Ředitelé potřebují spolehlivý informační systém, aby mohli činit správná rozhodnutí za měnících se podmínek. Základní výhodou použití plánovitého přístupu k autoevaluaci je skutečnost, že tímto přístupem lze neustále získávat relevantní a spolehlivé informace, s jejichž pomocí je možné vytvářet plány budoucí strategie.
Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Plánovaná autoevaluace vychází z vyhlášky 15/2005 o vlastním hodnocení školy (viz článek Nezvalová: Autoevaluace ve škole) a je charakterizovaná:
- dohodnutými cílovými oblastmi pro autoevaluaci;
- explicitním vyjádřením ukazateli kvality (kritérií, indikátory kvality) pro úspěch autoevaluace;
- plánem autoevaluace popisujícím, kdo bude data shromaždovat, kdy je bude shromažďovat a jaký bude zdroj informací;
- systematickým přístupem ke shromažďování a zaznamenávání informací, kdy všichni zúčastnění používají vhodné dohodnuté nástroje pro evaluaci.
Následující tabulka uvádí znaky tradičního a plánovitého přístupu k autoevaluaci (Rogers, Badham, 1994):
Tradiční znaky | Plánované znaky | |
K R I T É R I A |
Implicitní a neodsouhlasená ještě před zaváděním Nejsou jasné vztahy mezi kritérii a procesem autoevaluace. Kritéria jsou neexplicitní, nesdílená jednotlivými zúčastněnými stranami. |
Explicitní a odsouhlasená ještě před zaváděním Specifické cílové oblasti pro autoevaluaci odsouhlasené jako priority; kritéria jsou založená na cílech a plánu rozvoje. Kritéria jsou formulovaná a odsouhlasená ve fázi plánování. |
E V A L U A Č N Í P L Á N |
Ad hoc Neexistuje žádný explicitní časový rozvrh. Není jasné, kdo má co na starost. Je použit, pouze je-li možnost/příležitost. Vazba na vzdělávací politiku je nejasná. Neklade nároky na přípravu. |
Struktury Je stanoven časový rozvrh. Je stanoveno, kdo co dělá. Je součástí cyklu plánování rozvoje. Má explicitní vazby s cíli a záměry. Vyžaduje podrobné naplánování. |
M E T O D Y |
Založené na dojmech Zdroje jsou určeny tím, kdo/co je k dispozici. Jsou použity náhodné vzorky. Systematicky promyšlené autoevaluační otázky a metody se objevují jen zřídka. Chybí konzistence v přístupu. Způsob analýzy dat je vypracován dodatečně. |
Systematické Detailně popsané zdroje informací. Je použit reprezentativní vzorek. Nástroje pro evaluaci jsou přiměřené metodě použité pro sběr dat. Konzistence v přístupu i v metodologii. Systémy pro zaznamenávání a analýzu informací. |
Danuše Nezvalová
0 komentářů:
Okomentovat