Eurydice ve své nejnovější publikaci Výuka přírodovědných předmětů na školách v Evropě. Politika a výzkum (Science Teaching in Schools in Europe. Policies and Research) podává přehled o předpisech pro výuku přírodovědných předmětů (s důrazem na fyziku a biologii) na primární a všeobecné sekundární úrovni vzdělávání. Pozornost je věnována vzdělávání učitelů, vzdělávacím programům a hodnocení žáků. Závěrečná kapitola Výzkum přírodovědného vzdělávání a příprava přírodovědných předmětů byla zpracována ve spolupráci s experty (Edgar Jenkins – Anglie, Martine Méheut – Francie), doplňuje ji podrobná bibliografie k tématu.
Zvyšování efektivity a atraktivity výuky přírodovědných předmětů je významným úkolem s dvěma cíli. Jedním je vybavit každého člověka dostatečnou kulturní a vědomostní základnou z oblasti přírodních věd, aby mohl v technologicky vyspělé společnosti hrát plnohodnotnou občanskou úlohu, druhým je motivovat více mladých lidí, aby se nadále věnovali přírodovědným povoláním.
Eurydice předkládá přehled o předpisech pro výuku přírodovědných předmětů v Evropě (vzdělávání učitelů, školní programy a hodnocení žáků) a o výzkumu jejich didaktiky. Studie se zaměřuje na primární a nižší sekundární vzdělávání. Pokud jsou přírodní vědy vyučovány v samostatných předmětech, je uvedena pouze biologie a fyzika.
Tato publikace byla připravena s podporou Evropské komise.
Předpisy k přípravnému vzdělávání učitelů berou často v úvahu spontánní myšlení žáků a rozdíly mezi dívkami a chlapci
Na primární úrovni učitelé často vyučují všechny předměty a přírodovědná výuka je integrovaná (s výjimkou Nizozemska). Na sekundární úrovni jsou učitelé většinou aprobovaní pro určité předměty a předměty se vyučují odděleně (biologie, chemie, fyzika atd.). Obsah přípravného vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů upravují ústřední předpisy nebo předpisy vyšší úrovně ve většině zemí Evropy, kromě České republiky, Řecka, Irska a Nizozemska. Tyto předpisy mají zpravidla formu metodických návodů nebo kvalifikačních standardů.
Téměř všude je do přípravy studijních programů pro budoucí učitele všech vzdělávacích úrovní zařazen požadavek znalosti vzdělávacích programů a určitých znalostí a schopností typických pro přírodní vědy (znalost dějin přírodních věd a schopnost sledovat nejnovější přírodovědné poznatky). Z pedagogického výzkumu vyplynuly tři klíčové nároky, které umožňují žákům rozvíjet vědecký přístup, ta to nutnost brát v úvahu rozdíly mezi chlapci a dívkami vzhledem k jejich postojům a zájmům, učitelova schopnost provádět složité experimenty a potřeba vycházet ze spontánního myšlení a uvažování žáků (zdravý rozum). Některou z těchto oblastí nezařadilo do svých doporučení asi deset vzdělávacích systémů.
Učitelé budoucích učitelů jsou přijímáni především na základě své vědecké kvalifikace. Ve většině zemí se vyžaduje diplom z přírodních věd převážně na magisterské úrovni. Pedagogická kvalifikace se vyžaduje nebo je doporučována ve dvou třetinách vzdělávacích systémů. Učitelům s pedagogickou praxí se dává přednost asi v 15 zemích. Zkušenosti z pedagogického výzkumu se vyžadují pouze ve čtyřech zemích a doporučeny jsou v osmi zemích. Pouze osm zemí vyžaduje zvláštní kvalifikace pro učitele učitelů.
Ve většině zemí je součástí vzdělávacích programů uvedení do vědeckých postupů
Jak doporučují závěry z výzkumů, vzdělávací programy ve většině zemí obsahují kontextové aspekty přírodních věd, tj. dějiny a současné společenské problémy. Na sekundární úrovni bývají běžnější činnosti, které vyžadují širší schopnosti, ucelenější znalosti a komunikační dovednosti: navrhnout postup pokusu a diskutovat o něm, ověřovat přírodní zákon pomocí pokusu a sdělit výsledky získané při hledání informací.
Na sekundární úrovni se kromě toho téměř všude doporučuje používat pro zjišťování a prezentaci údajů a pro vyhledávání informací výpočetní a komunikační techniku. Méně často se doporučuje používat výpočetní a komunikační techniku pro simulaci. Nicméně pedagogický výzkum klade důraz na její význam pro vytváření vztahů mezi teorií a praxí u žáků.
Přírodovědné vzdělávací programy jsou v mnoha zemích předmětem reforem nebo diskusí; zaměřují se na organizaci, obsah a metodiku. Často se diskutuje o zavádění vzdělávacích standardů (klíčových kompetencí).
Standardizované hodnocení se používá stále častěji
Standardizované hodnocení žáků v přírodovědných předmětech existuje pouze ve 14 vzdělávacích systémech a v šesti z nich pouze na sekundární úrovni ( [1] ). Na této úrovni se hodnocení k certifikačním účelům používá v šesti zemích. Tam, kde standardizované hodnocení existuje na obou úrovních, je zaměřeno na znalosti přírodovědných pojmů a teorií a velmi často je rozšířeno i na praktické dovednosti a přírodovědné myšlení úzce provázané na cíle doporučené ve vzdělávacích programech.
Diskuse nebo reformy vztahující se k rozvoji tohoto typu hodnocení probíhají přibližně v deseti zemích. V některých případech se soustřeďují na zpracování celostátních standardů hodnocení, na vznik orgánů odpovědných za tyto testy a na využití existujících metod hodnocení pro přírodovědné předměty nebo na zavedení metod nových.
Technická poznámka
Výuka přírodovědných předmětů na školách v Evropě
Politika a výzkum
Název publikace: |
Science Teaching in Schools in Europe. Policies and Research [Výuka přírodovědných předmětů na školách v Evropě. Politika a výzkum] |
Vydavatel: |
Eurydice |
Datum vydání: |
Září 2006 |
Jazykové verze: |
Angličtina a francouzština |
Umístění on-line |
http://www.eurydice.org/pls/portal/url/page/Eurydice/showPresentation?pubid=081EN |
Informace byly získány od národních oddělení sítě Eurydice prostřednictvím jednotného dotazníku připraveného v Evropském oddělení Eurydice (EEU). Publikaci zpracovalo EEU za podpory dvou expertů, kteří spolupracovali především na kapitole `Výzkum přírodovědného vzdělávání a příprava učitelů přírodovědných předmětů`. Informace se vztahují k akademickému roku 2005/06 a týkají se programů pro přípravu učitelů pro primární a všeobecnou sekundární úroveň vzdělávání.
Tuto publikaci finančně zajišťuje Generální ředitelství pro školství a kulturu Evropské komise.
Ilustrační grafy
Výuka přírodovědných předmětů na školách v Evropě
Politika a výzkum
Obr. 1.5… s. 5
Předpisy týkající se přírodovědných experimentálních/badatelských dovedností
v přípravném vzdělávání učitelů (ISCED 1 a 2), 2004/05
Obr. 3.1… s. 6
Organizace přírodovědné výuky podle předepsaných nebo doporučených
programů (ISCED 1 a 2), 2004/05
Pozn.: Označení obrázků odpovídá jejich označení ve studii, odkud byly převzaty.
Kódy zemí:
BE fr – Belgie-Francouzské společenství, BE nl – Belgie-Vlámské společenství, BE de – Belgie-Německy mluvící společenství, DK – Dánsko, DE – Německo, EL – Řecko, ES – Španělsko, FR – Francie, IE – Irsko, IT – Itálie, LU – Lucembursko, NL – Nizozemsko, AT – Rakousko, PT – Portugalsko, FI – Finsko, SE – Švédsko, UK – Spojené království, IS – Island, LI – Lichtenštejnsko, NO – Norsko, BG – Bulharsko, CZ – Česká republika, EE – Estonsko, LV – Lotyšsko, LT – Litva, HU – Maďarsko, MT – Malta, PL – Polsko, RO – Rumunsko, SI – Slovinsko, SK – Slovensko, CY – Kypr.
Obr. 1.5. Předpisy týkající se přírodovědných experimentálních/badatelských dovedností
v přípravném vzdělávání učitelů (ISCED 1 a 2), 2004/05
Primární vzdělávání (ISCED 1) |
Nižší sekundární vzdělávání (ISCED 2) | ||||
Předpisy neexistují |
Předpisy neexistují |
||||
Laboratorní práce |
Přírodovědné projekty |
Laboratorní práce |
Přírodovědné projekty | ||
Typ činnosti není stanoven |
Typ činnosti není stanoven |
||||
Rozdíly mezi ISCED 1 a 2 |
Zdroj: Eurydice.
Doplňující poznámky
Belgie (BE de): Pro úroveň ISCED 2 neexistuje vzdělávání učitelů (studují ve Francouzském společenství Belgie nebo v zahraničí).
Česká republika, Řecko, Irsko a Nizozemsko: Pro tuto oblast vzdělávání učitelů neexistují metodické návody/kvalifikační standardy. Programy učitelské přípravy mohou samozřejmě ovlivňovat centrálně stanovené cíle, standardy nebo další kritéria, která nejsou v tomto obrázku zachycena.
Německo: Údaje částečně vycházejí z předpisů ze 16 spolkových zemích.
Litva: Údaje se týkají pouze neuniverzitního vzdělávání učitelů (ISCED 5B).
Lucembursko: Údaje nejsou k dispozici.
Malta: Žádné oficiální předpisy nebo doporučení neexistují. Uvedená situace se týká pedagogické fakulty Maltské univerzity, která je jedinou institucí, jež poskytuje přípravné vzdělávání učitelů.
Rakousko: Údaje pro ISCED 2 se týkají přípravy učitelů na Pädagogische Akademien pro učitele Hauptschule. Žádné předpisy nebo doporučení, která by se týkala univerzitní přípravy učitelů allgemein bildende höhere Schulen, neexistují.
Slovinsko a Slovensko: Celostátní platnost mají ve Slovinsku Kritéria pro hodnocení programů pro přípravu učitelů a na Slovensku kritéria Akreditační komise.
Spojené království (ENG/WLS/NIR): Instituce poskytující přípravné vzdělávání učitelů musí zajistit, aby učitelé znali a chápali vzdělávací program pro žáky včetně požadavků na přírodovědné experimenty a bádání.
Lichtenštejnsko: Vzdělávání učitelů probíhá v zahraničí.
Norsko: Na úrovni ISCED 1 je přírodověda integrována se společenskými vědami. Od šk. roku 2005/06 nebudou existovat povinné přírodovědné předměty na školách úrovně ISCED 1.
Vysvětlující poznámka
· ‘Předpisy vydané nejvyššími úřady’ jsou závazné požadavky (zákon, vyhláška, nařízení atd.) normativní povahy.
· ‘Doporučení vydaná nejvyššími úřady’ jsou úřední, ale nezávazné pokyny poradní povahy.
· ‘Laboratorní práce’ probíhá v laboratoři nebo jinde jako součást přírodovědné výuky. Tato práce může být rutinní (např. se věnuje pouze pozorování nebo měření) nebo má určité badatelské rysy.
· ‘Přírodovědná projektová práce’ zahrnuje pokusné či jiné práce v laboratoři nebo jinde a vždy má badatelské rysy.
Obr. 3.1. Organizace přírodovědné výuky
podle předepsaných nebo doporučených programů (ISCED 1 a 2), 2004/05
Primární vzdělávání (ISCED 1) |
Nižší sekundární vzdělávání (ISCED 2) |
Integrovaný předmět |
Integrovaný i samostatný předmět | ||
Samostatný předmět |
Údaje nejsou k dispozici |
Zdroj: Eurydice.
Doplňující poznámky
Česká republika: Údaje se týkají programu Základní škola. Obecná škola a Národní škola jsou programy odlišné.
Finsko: Od šk. roku 2006/07 se budou přírodovědné předměty v posledních dvou ročnících ISCED 1 vyučovat odděleně.
Lucembursko: V technických lycées na úrovni ISCED 2 se přírodní vědy vyučují integrovaně.
Nizozemsko: Integrovaný způsob se na úrovni ISCED 2 podporuje. Cíle výuky zavedené od r. 2006 jsou založeny na tématu ‘člověk a příroda’, namísto předmětů biologie, fyzika a chemie. Školy ale mohou nabízet samostatné předměty nebo používat ještě integrovanější přístup.
Vysvětlující poznámka
Tento obrázek ukazuje, zda podle učebních dokumentů připravených centrálními (nejvyššími) školskými úřady výuka přírodních věd probíhá v jednom integrovaném předmětu, v samostatných předmětech nebo zda jsou možné oba způsoby. Na úrovni ISCED 2 je zařazeno pouze všeobecné vzdělávání.
([1]) Na sekundární úrovni existuje standardizované hodnocení v Estonsku, v Řecku, v Irsku, v Lotyšsku, v Litvě, na Maltě, v Nizozemsku, v Polsku, ve Slovinsku, ve Spojeném království (Anglie, Wales, Severní Irsko a Skotsko) a na Islandu. Na primární úrovni se používá tento typ hodnocení ve třech baltských zemích, v Nizozemsku, v Polsku a ve Spojeném království (kromě Skotska).
ÚIV
0 comments:
Post a Comment