Oldřich Suchoradský: Vzduch je vlhký, přístroje zastaralé, pokus se nezdařil

Monday, October 16, 2006 ·

Úsměv budící slogan ze starého filmu je ve školním prostředí denní realitou. Jako učitel fyziky se držím zásady, že bez pokusu neodučím ani jednu vyučovaní hodinu. A když tam pokus předepsaný není, tak si ho musím nějak vymyslet. Je tomu tak proto, že pro mne je pokus v hodině chemie nebo fyziky přirozenou motivací, který s jistotou zajistí zájem a pozornost žáků tomu, co po něm bude následovat.

Vzpomínám na svoji prvou vyučovací hodinu, kdy jsem předstoupil před žáky 8. třídy jako učitel-praktikant. Po důkladné přípravě a ověření pokusu v kabinetu  těšně před hodinou jsem zapojil obvod a žákům ohlásil: „Žárovka svít“, a ona, k pobavení žáků, nesvítila. Až při rozboru po hodině mne uvádějící učitel vysvětlil, že jsem svěřil pomůcky k transportu bez dohledu z kabinetu do třídy žákům a ti jednoduše žárovku povolili.

Moje panenská zkušenost je jen jedním z příkladů možností, které mohou při předvádění pokusu ve vyučování nastat a které nelze dopředu předvídat. Snad proto jsou pokusy učiteli  ( s prominutím, omlouvám se – spíše učitelkami)  z průběhu hodiny vynechávány. Jako důvod lze použít cokoliv. Třeba i slogan z nadpisu článku.

Ale teď vážně! Jsou  další důvody, proč je pokus považován za rizikovou činnost  učitele. Pokus vyžaduje důkladnou  přípravu předem.  Je třeba ho několikrát vyzkoušet a to v  reálných podmínkách třídy. Při provádění vyžaduje pokus soustředění učitele. A po  hodině přichází ještě úklid a roztřídění použitých pomůcek v kabinetu. Další komplikací je  promýšlení o zařazení pokusu do vyučovací hodiny: To vyžaduje od učitele určité  zkušenosti. Pokus může být motivační, doplňovat výklad nové látky, nebo  být zařazen jako součást opakování nebo procvičení učiva. A to je zatím řeč jen o pokusu demonstračním. Daleko náročnější formou jsou frontální pokusy žáků přímo v lavicích. Ty vyžadují větší množství funkčních pomůcek a mnohem náročnější organizaci při jeho provádění.  Pokus nemůže být samoúčelný, ale vždy by měl být organickou součástí vyučovací hodiny. Žáci by měli předem vědět, proč  a z jakého důvodu je učitelem prováděn.  Může být zařazen jako součást problémového vyučování, kdy mají ¨žáci na základě  pozorování objevit hledané zákonitosti a posoudit sledované  jevy.

Problematika školních pokusů je daleko složitější, než jsem naznačil v předcházejících řádcích. Už to ale ukazuje, že učitel má dost důvodů k tomu, aby se pokusu věnoval pozorně a  zodpovědně. Není proto divu, nechce-li riskovat blamáž před žáky, raději pokus vynechá, nebo svůj neúspěch v jeho předvedení zdůvodní vnějšími vlivy.

  V současné době jsou učitelům nabízeny další možnosti experimentů, které rizika neúspěchu snižují, nebo dokonce zcela vylučují.  Jsou to videonahrávky, které učitel zařadí do výuky,  místo reálného pokusu. Slyšel jsem názor kolegyně, která pravidelné nabízí žákům sledování videa s pokusy. Postup  zdůvodňuje ochranou zdraví žáků a svého vlastního, protože chemické zplodiny  lidem škodí. Je pravda, že videonahrávka je viditelně bezpečnějším, než rizikový pokus, vyžadující řadu chemických látek a pomůcek.  . Nemám nic proti takové formě  předvedení. Ale jen  v případě, že škola nemá potřebné zařízení k provedení pokusu. Nebo jede skutečně o pokus rizikový, ohrožující zdraví žáků či učitele. Ale kolik takových pokusů během roku je?! Takový postup bych bral ještě tak v opakovací hodině, nebo v situaci, kdy učitele-odborníka zastupuje kolega bez kvalifikace.

  Jinou kapitolou jsou virtuální pokusy přes počítač. Mám na mysli aplety (krátké video sekvence zpravidla z internetu,  imitující virtuálně pokusem zkoumané jevy). Nebo výukové soubory, jako je například program Edison nebo Newton od Terasoftu, které virtuálně nahrazují  pokusy z  elektřiny.a  mechaniky. Mnozí, zvláště starší učitelé,  tyto formy pokusů zavrhují. Uvádějí, že jsou příliš abstraktní a pro představy žáka o zkoumaném jevu zavádějící. Manipulace myší na monitoru počítače je pro ně nepřijatelná ve srovnání s manipulací s konkrétními trojrozměrnými pomůckami vlastníma rukama. Ač patřím k té starší skupině učitelů fyziky,  podpůrné programy tohoto typu nezavrhuji. Za ideální ale považuji demonstrační pokus prováděný učitelem při prvém seznámení se zkoumaným jevem. Rád k tomu využiji asistenci některého z žáků.  A náhradní  formy pokusů používám jen ve fázi procvičování a doplňování učiva. To je za podmínky, že většina žáků fyzikální podstatu jevu pochopila a nachází se ve fáze hledání a ověřování poznatků v praxi. Tam jsou pokusy tohoto typu vhodnou možností. Aplety jsou zase vhodným doplněním učiva. Dovolují živější formy ověřování  a hodnocení žáka. Pozná se z nich velmi lehce, kdo má učivo nabiflované a kdo je pochopil a má  schopnost  uplatnit naučené poznatky v v životě.

  Pokusy do školy určitě  patří. Jiná otázka je, kolik a které si může škola dovolit žákům předvést. Při pohledu do katalogu pomůcek který před několika dny na školu přišel  mám pocit, že se tady  pohybuji také v oblasti pravé virtuální reality. Je mimo realitu požadovat na škole za zvukovou ladičku na dřevěné skříňce 1 200,-Kč, když za  stejnou pomůcku, zakoupenou někdy před 20 lety, mám v seznamu pomůcek uvedenu cenu 20x nižší. A takových příkladů bych našel v katalogu desítky.  Možná i tato skutečnost je příčinou toho, že reálné pokusy z našich škol postupně mizí.



Oldřich Suchoradský

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.