Oldřich Suchoradský: Kdo si hraje – nezlobí

čtvrtek 19. října 2006 ·

Otřepaný reklamní slogan má svůj prazáklad už v J. A. Komenském. Už on vyslovil zásadu, že nejlepší přípravou dítěte na život je hra. A povýšil ji na metodu, kterou by měl učitel preferovat při vyučování ve škole. Jak se jeho myšlenka změnila staletími, která od jejího vyslovení uběhla? Je pravda, že i dnes se nejen škola, ale i rodina, zájmové útvary, snaží motivovat činnost dětí hrou. Mají naše dětí ke hře dostatek příležitostí? Jsou jim k dispozici partneři, kteří si s nimi „hrají“?

Platí Komenský i dnes?

Zdá se, že odpověď je jednoznačná. Příležitostí ke hře mají dnešní děti víc než jejich předchůdci v kterékoliv historickém období. Vedle klasických her, přibyly hry mechanické, elektronické, virtuální. Proč tedy dnešní děti tolik „zlobí“ a proč je hra dostatečně nevychovává?  Komenského výrok v moderní době počítačů neplatí?

Hra potřebuje spolupráci

Problém vidím v tom, že hra, jako forma činnosti dítěte, sama o sobě k dobré výchově nestačí. Hrát si je víc než co jiného činnost  a komunikace s okolím, s blízkými a věci znalými lidmi. V rodině s rodiči a sourozenci, ve škole s učiteli a spolužáky, v zájmové činnosti s vedoucím kroužku či oddílu a dalšími dětmi provozující  společný zájem. Domnívám se, že námětů a příležitostí ke hře je dnes opravdu dost. Dokonce si myslím, že až příliš.  Co ale současným dětem při hraní chybí,  to je právě kontakt a spolupráce.  S okolím, které je ochotno si  s nimi hrát a podílet se  na všem, co je s hrou či zájmem spojeno.  Podívejme se na tento problém podrobněji.

Rodina

Rodina se proměnila a v původní podobě dnes téměř neexistuje. Rodiče, pokud je oba dítě vůbec má, se ráno rozchází za prací a děti za vzděláváním do školy.  Scházejí se až večer (někde až o víkendu), unavení. Sice  plni dojmů a zážitků, které  při vzájemném sdělování ostatní členové rodiny jen stěží chápou.

Na vzájemnou komunikaci mezi rodiči a  dětmi, ale i sourozenci, nezbývá čas, ale  ani síla. O víkendech a ve dnech volna je tolik odložených úkolů, že ztrácet čas hraním s dětmi připadá rodičům málo produktivní.

Škola

Škola je dnes vším možným, jen ne místem ke hraní. Přes všechny snahy a reformy, je škole víc než Komenského „dílnou lidskosti“, místem nejrůznějších střetů. Žáků s učitelem, žáků mezi sebou navzájem, nebo rodičů s učiteli. Narůstající  objem informací, promítající se do objemu vyučovaného objemu vědomostí, vede učitele k předem ztracenému  boji s časem. Má před sebou téměř nemožný úkol:  učivo včas probrat a  zajistit, aby ho co nejvíce žáků pochopilo a naučilo. To všechno s vědomím, že na konci školní docházky  čeká žáky i učitele nelítostný metr (přijímací zkoušky, maturita, státnice…), který  prověří stav vědomostí žáka. Ale zároveň i  schopnosti učitele, který žáka ke zkoušce připravoval. Je v takovém  stresu  prostor pro hru? Přesto jsou učitelé, kteří to dokáží.  Ale většina z nich po několika létech s takovým způsobem učení končí, právě z důvodu té konečné rigorózní zkoušky, kterou nelze pominout ani obejít. Buďto ho odvolají nespokojení rodiče, nebo nevydrží tlak kolegů, kteří tvrdí, že to jinak než „drilem“ nejede.

Zájmová činnost

Zájmová činnost se jeví jako záchrana pro děti a jejich poslední možnost ke hraní. Různé zájmové činnosti, kroužky a oddíly jsou možnou alternativou k nezájmu rodiny  a k přísné škol. Je tomu ale tak v naší současné  realitě života?  Je přece známým pravidlem, že sportovní kluby mají zájem jenom o talenty. Umělecké školy si za výuku nechají pořádně zaplatit.  A různé domy dětí a mládežnické  kluby živoří na okraji zájmu obcí a měst, s minimální finanční a personální podporou krajů a žádnou podporou státu. Místo toho stát  vkládá miliony do léčení psychicky  a sociálně narušených dětí.  Daleko efektivněji se narůstající delikvence dětí  a problémy s kriminalitou mládeže  řeší tam, kde jdou prostředky na podporu volno časových aktivit těchto věkových kategorií.  Kde si školy mohou dovolit rozšířit okruh zájmových činností, zajištěný  materiálně i personálně skutečnými odborníky a pedagogicky vzdělanými pracovníky. To je ten správný  prostor k hrám, které jsou tou nejlepší přípravou pro život.

Příklady existují kolem nás

Zatím jde jen o jednotlivé příklady. Ale právě na nich je možné  ukázat, jak jsou  efektivní. Lze na nich  doložit, že Komenského: ŠKOLA HROU stále působí. Uvedu některé příklady ze svého  blízkého okolí.

Přírodovědné praktikum na ZŠ v Jičíně, které vede na 4. ZŠ pan učitel František Kynčl, vychovalo za roky svého působení mnoha mladých lidí s ekologickým myšlením, zájmem o přírodu. Jejich činnost přináší užitek městu i škole. Z jejich poznatků čerpají místní regionální noviny při meteorologických prognózách, používají je kronikáři do svých ročních zápisů. Žáci zapojení do celosvětových pozorování komunikují po internetu s vědeckými institucemi. Hrají si a současně konají užitečnou činnost pro druhé, ale hlavně pro sebe. Není třeba chodit daleko. I na naší škole jsou zajímavé příklady.

Aktivní skupina dívek - mažoretek, vedených jednou za maminek, nacvičuje programy, kterými přinášejí radost a potěšení divákům na nejrůznějších setkáních a slavnostech v Širokém okolí. Děvčata od 6 do 14 let nejenže užitečně tráví volný čas při nácviku, ale zároveň se učí vystupování a slušnému chování.  Při zájezdech poznávají nové kraje a zajímavé lidi.

Nebo zájmový kroužek paličkování, který po mnoho let učí dívky trpělivosti, přesnosti, kráse a vztahu k umění. Je pro ně zajímavou hrou i zábavou. Také psaní na klávesnici počítače, které na škole několik let žákům jako nadstandard nabízíme, je vhodnou hrou, která kupodivu láká žáky všech zájmů i zaměření. Ráno přicházejí do školy dobrovolně  hodinu před vyučováním a zůstávají do pozdních odpoledních hodin, aby se nejen cvičili v užitečné činnosti, ale přitom si zahráli s ostatními spolužáky, nejen z vlastní školy, ale žáky z celé r publiky  i řady evropských zemí. Mají k dispozici speciální hry, které je v jejich zájmu  podporují a posilují.

I když je takových příkladů stále málo a v nabídce se zdaleka  nedostává na všechny zájemce, Komenský by  při pohledu na takovou činnost školy, kroužku nebo  oddílu určitě pochvalně kýval hlavou…



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.