Interaktivní tabule, interaktivní učebny – nový, v Česku zhruba tři roky starý fenomén na poli využití informatiky ve výuce. Prvek, který dokáže bezbolestně změnit styl výuky. Nástroj, který vytváří prostředí dialogu mezi žáky a učiteli. Nicméně nástroj nákladný a pro řadu škol i záhadný. A proto nástroj, který se do škol prosazuje jen velmi pomalu. Projekt IWETA se označuje jako projekt, který zpřístupní interaktivní technologie nejen velkým a bohatým školám.
Jako z jiného světa proto působí některé pasáže článku Pavla Stopy ICT in Education aneb jak to vidí v Blackpoolu , která popisují situaci v nasazení interaktivních technologií na školách v anglickém hrabství Lancashire. Cituji doslova: „…A tak dnes v ceremoniálním hrabství Lancashire neexistuje žádná „primary school“, která by neměla všechny třídy vybaveny bílou interaktivní tabulí. Se školami vyššími – „secondary school“ je situace blížící se těm nižším. V nich vybavenost všech tříd interaktivními tabulemi překračuje šedesát procent a postupně se vylepšuje. …“
2 překážky: peníze a obava z nového
Průzkum, který v červnu provedl na reprezentativním vzorku škol projekt BAIT, vedl k následujícím zjištěním:
-
62% škol, které dosud nejsou interaktivním technologiemi vybaveny, má o tyto technologie zájem; nemá však dostatek finančních prostředků; polovina těchto škol konstatuje, že nedostatek financí je nedostatkem absolutním, druhá polovina směřuje využitelné prostředky na jiné priority
-
24% škol uvádí, že interaktivní technologie na školu pořizovat nebudou jednoduše proto, že by je stávající pedagogický sbor nebyl ochoten či schopen využívat
-
dalších 47 % škol přiznává, že případné nasazení interaktivních technologií se bude na škole týkat několika málo učitelů, rozhodná většina pedagogického sboru nebude ochotna či schopna je využívat
-
14% škol nemá ponětí, co jsou interaktivní technologie (učebny/tabule …), dalších 58 % má představu nejasnou či zkreslenou;
-
dvě třetiny škol mají obavu, že nasazení interaktivních technologií do výuky bude spíše než přínos pro výuku znamenat zvýšení pracovní zátěže pro kantory.
Sumasumárum lze identifikovat dvě základní překážky. Onou první je nedostatek peněz, tou druhou pak nízká informovanost a z ní částečně plynoucí obavy z „něčeho nového“, zkrátka řečeno obavy ze změn.
Problém první: 100 tisíc … ale kde je vzít?
Sto až stodvacet tisíc – to je zhruba cena za základní vybavení jedné plnohodnotné interaktivní učebny. Nepočítáme-li některé často ne zcela funkční náhražky, jde o částku za skutečně velmi úsporné řešení – interaktivní tabule, dataprojektor, notebook – libo, jakou značku zvolíme. A jedna učebna je jenom jedna učebna a nic víc. Ta pouze učitelský sbor navnadí, ale situaci na škole nevyřeší. Vyřeší ji čas? Možná ano, ale musíme počítat s mnoha a mnoha léty. Vždyť jen na vybavenosti počítači ve smyslu ICT standardu se odhaduje vnitřní zadluženost českého základního a středního školství na 6-7 miliard.
Projekt IWETA: nečekejte na to, až na ni budete mít
Je tedy zřejmé, že radikální obrat neznamená ani slíbená miliarda do ICT ročně, schválená bývalou vládou. Sama o sobě nestačí ani na pomalé odmazávání zmíněné vnitřní zadluženosti ve vybavenosti škol počítači. Je proto třeba aktivovat další finanční zdroje. S jedním z vhodných způsobů aktivace přichází v této oblasti poprvé plošně projekt IWETA: pořiďte si interaktivní učebny nyní a splatnost faktury bude rozložena na tři roky.
Princip je jednoduchý. Nákup interaktivní tabule není nutně doprovozen bezprostřední úhradou fakturované částky. Škola si může vybrat způsob, jakým způsobem fakturu v řádech desítek tisíc uhradí. Může rozložit splatnost celé částky na 1, 2 či 3 roky a hradit ji postupnými čtvrtletními platbami nebo může část uhradit ihned a zbylou část ponechat na čtvrtletní splátky. Z jednorázového výdaje jednoho sta tisíc korun tak mohou být necelé 3 tisícovky měsíčně po dobu tří let.
Z výše uvedeného je patrné – nejde o leasing, ani o pronájem, ani o půjčku. Škola pouze podepíše s dodavatelem dohodu o splátkovém kalendáři – kryje tím především sama sebe. Technologie samé se stávají majetkem školy ihned, t.j při jejich dodání na školu. Dodavatel nevyžaduje žádné záruky a cena za tuto možnost je více než přijatelná - 5 % ročně z částky, jejíž splatnost se škola rozhodne rozložit. O tu se navýší standardní cena technologií již při samotném nákupu. Při meziroční inflaci kolem 3 % jsou to tedy peníze téměř zadarmo.
Problém druhý: zajíc v pytli
Řada škol a učitelů měla možnost se s funkcí interaktivní tabule možnost seznámit na různých více či méně komerčně pojatých seminářích. Možná si část z nich mohla na pár minut vyzkoušet, jak zařízení reaguje. Klasická ochutnávka s cílem nadchnout. V žádném případě však nešlo o příležitost vyzkoušet funkčnost tabule v klidu a už vůbec ne o příležitost vytvořit si vlastní názor na to, zda a v jakém směru bude nasazení těchto technologií přínosem pro výuku, pro žáky a pro samotné učitele. K tomu potřebujete klid a dostatek času k osahání všech podstatných funkcionalit a k přemýšlení.
Projekt IWETA: vyzkoušejte si tabuli doma na svém počítači „nanečisto“
Novinka projektu IWETA se jmenuje „Interaktivní tabule nanečisto“ a je založena na následujícím principu. Na svůj počítač si nainstalujete ovládací program interaktivní tabule, v tomto případě plnou, česky mluvící trialovou verzi INTERWRITE SOFTWARE 6.02 a připojíte k němu běžný tablet (zařízení, které umožňuje ovládat počítač pohybem „pera“ po snímací podložce). Tato kombinace umožní věrně simulovat práci s interaktivní tabulí – koneckonců sama interaktivní tabule není nic jiného, než velký tablet.
Projekt IWETA v tomto smyslu školám nabízí hned několik věcí:
-
Plnou verzi zmíněného ovládacího programu INTERWRITE SOFTWARE 6.02, kterou je možno instalovat na libovolný počet počítačů;
-
Na stejném CD-ROM pak učebnici práce s interaktivní tabulí INTERWRITE SCHOOLBOARD s názvem Interaktivní tabule Interwrite SchoolBoard na dlani, která v 11 lekcích poněkud volnou formou uvede uživatele do světa všech podstatných funkcí a možností softwaru a jeho ovládání; výklad je ukončen několika příklady toho, co lze pro žáky připravit,
-
Akci „TABLET K TABULI ZDARMA“; je určena pro školy, které nemají potřebný tablet k dispozici, a nabízí jim následující: jestliže zakoupíte jeden ze dvou nabízených tabletů v ceně mírně přesahující tisíc korun k vyzkoušení, bude jeho cena při případném následném nákupu interaktivní tabule v rámci projektu IWETA odečtena od její ceny v plné výši. Jinými slovy – ke každé interaktivní tabuli můžete mít tablet zdarma. Ten ostatně při případné „ostré“ práci s tabulí využijete až až.
Kde se dozvědět více aneb krajské informační semináře pro školy startují
Základní informace o nabídce projektu IWETA najdete na webových stránkách www.iweta.cz, přímé podrobné vysvětlení tzv. „na vlastní oči“ lze však získat na jednom z devíti seminářů k problematice projektu iDva, jejichž součástí je i půlhodinová prezentace IWETy a diskuse k ní.
Jindřich Mach
0 comments:
Post a Comment