Prodloužená „pětiletka“ SIPVZ 2001-2006 má před sebou poslední dva měsíce. Vyhodnocení jejích přínosů a ztrát bude jistě rozporuplné, zvláště díky úvodu spojenému s kontroverzním projektem Internet do škol, ale i posledním dvěma letům pod vedením čerstvě odvolaného dua Mucha-Maca. Co ale zajímá školy aktuálně, je výše dotací v příštím roce 2007 a pak další předpokládaný vývoj do roku 2010.
Nástup ministryně Petry Buzkové v létě 2002 byl spojen s řadou změn, ale i s řadou očekávání. Rozdělení škol na zelené a červené, tedy na ty vybavené v projektu Interenet do škol a ty nevybavené bohužel přetrvalo dodnes a byrokratické řízení celeho projektu SIPVZ ministerskými úředníky bez zpětných vazeb zaznamenalo jen málo změn. Politická situace, kdy po čtyřech měsících od parlamentních voleb není stabilizovaná vláda a tedy ani vedení ministerstva školství, nedodává školám mnoho optimismu. Razantní postup ministryně Kopicové ale znamenal pro SIPVZ řadu změn: byl odvolán ředitel odboru 55 – SIPVZ Mucha a s ním i vedoucí oddělení 551 – Projekty a metodika Radek Maca, ředitelem se stal Robert Vraštiak a vedoucím oddělení se stal Jaromír Šubrt, který měl dosud na starosti oblast informační gramotnosti a školicí střediska.
Nové vedení se představilo na invexové akci ICT Fórum 2006, prezentaci Jaromíra Šubrta si můžete stáhnout , vybírám z ní následující prezentované úkoly odboru SIPVZ do konce roku 2006:
-
naplnit indikátory stanovené vládními usneseními (nebude splněno na 100 %)
-
jednání o cenách od roku 2007 s firmou Telefónica O2
-
definitivně vyřešit chronické problémy s evaluačním webem
-
analýza aktuálního stavu, definování základních principů pro další období
-
aktualizace letošních metodik (evaluační web, pravidla pro školení, upřesnění)
-
zpráva za rok 2005 do vlády a řešení financování pro období 2007–2010
-
příprava sběru dat a vyúčtování dotací za rok 2006, kontrolní činnost (VSK)
-
metodické pokyny (rozvojové programy) pro rok 2007, včasná informovanost škol
Důležitý je druhý bod, konektivita pro školy byla v posledních dvou letech stále u zhruba pětiny hluboce podprůměrná a obecně byla předražená. Situace se částečně zlepšila po uzavření dodatku smlouvy s Českým Telecomem na jaře, bohužel její detaily nebyly dosud publikovány. Pátý bod je již vyřešen, změna metodik dva měsíce před koncem roku by byla nesmyslná.
SIPVZ v roce 2007
Tentokrát se podívejte nejprve na originální snímek z invexové prezentace:
V minulém týdnu poté proběhlo několik jednání pracovníků odboru SIPVZ: s ICT kordinátory NIDV, s rozšířeným „řešitelským týmem SIPVZ“ a dalšími. Jednání rozšířeného „řešitelského týmu SIPVZ“ jsem se jako host zúčastnil osobně a zde jsou některé informace či závěry:
-
do státního rozpočtu bude zahrnuta dotace SIPVZ ve výši zhruba 500-750 milionu Kč (jde samozřejmě o kvalifikovaný odhad)
-
normativní dotace SIPVZ na tzv. ICT standard bude pro všechny školy stejná, dotace na konektivitu bude zřejmě odstupňována dle velikosti školy
-
školení SIPVZ budou převedeny do režimu DVPP
-
projekty SIPVZ budou pro školské subjekty, pro které nebude poskytnuta dotace na ICT standard
-
pro většinu škol by mělo být dostupné 2 Mbps ADSL, nové připojení škol do sítě Govnet ze začátku září 2006, provozované Telefónica O2 Czech Republic, je problematické, protože smlouva končí 23.6.2007
-
metodiky by měly být zjednodušené a transparentní
Pokud tedy spočteme možnou normativní dotaci na ICT standard na žáka, může se po odečtení 30 milionů potřebných na dobíhající dvouleté projekty SIPVZ, zhruba 130 milionů na konektivitu a dalších položek pohybovat v rozmezí 200-400 Kč na žáka. Pro zelené školy je to výrazně více než letos, pro červené samozřejmě méně.
Řízení SIPVZ
Vedení MŠMT i odboru SIPVZ od konce léta 2001 ignorovalo vládou schválený Plán I. etapy realizace Státní informační politiky ve vzdělávání a zlikvidovalo Koordinační centrum SIPVZ (viz článek Konec Koordinačního centra SIPVZ ), které bylo částečně nahrazeno dvěma poradními orgány ACOL, Radou strategických partnerů a Radou školských expertů (viz článek Nahradí generální dodavatel ministerstvo školství? ). Situace se částečně zlepšila po nástupu ministryně Buzkové a nástupu nového vedení odboru SIPVZ na podzim 2002. Bylo jmenována tak zvaná Koordinační komise Koordinačního centra SIPVZ, kde byly kromě jiného i zástupci Jednoty školských informatiků či Unie CZESHA. O další oficiální pokus o aktivizaci veřejnosti o zatažení veřejnosti do dalšího rozvoje SIPVZ se pokusil odbor SIPVZ neúspěšně před rokem: měly vzniknout pracovní skupiny k jednotlivým okruhům problémů.
Minulé vedení odboru SIPVZ ale veřejnosti zcela zatajilo existenci „řešitelského týmu SIPVZ“, jehož členy byli tři zástupci škol („malá“ a velká ZŠ a gymnázium), zástupce jednoho kraje, zástupce z pedagogické fakulty a z NIDV. O jeho existenci jsem nenalezl žádnou informaci ani na webu SIPVZ e-gram.cz, v prezentacích odboru SIPVZ z posledních let, ani nikde jinde. Ondřej Neumajer z odboru SIPVZ tvrdí, že tato struktura vznikla původně jako „řešitelský tým Projektu I SIPVZ“, o které se nepřímo psalo v článku Jak bude letos vypadat školení učitelů SIPVZ .
Podle mne je nejvyšší čas obnovit řídící strukturu SIPVZ dle původních záměrů: odbor SIPVZ celý proces řídí spolu s dalšími složkami MŠMT. A pod jeho vedením „Koordinační centrum SIPVZ zajišťuje ve spolupráci s odborníky a příslušnými metodiky Pedagogických center procesy a činnosti, které vzhledem ke svému charakteru a kvantitě není možno kvalitně zabezpečit standardními organizačními složkami Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy:
zjišťování a sledování skutečného stavu, vypracování všech věcných materiálů (metodika, plány, posudky, zprávy, zadávací dokumentace, návrhy smluv, texty objednávek, reklamací a dopisů, kalkulace a rozpočty, texty článků, formulace odpovědí na oficiální dotazy a připomínky) komunikace a informovanost, vzájemná koordinace plánů i realizačních kroků.“
Procesy a činnosti dále zajišťované Koordinačním centrem SIPVZ podle původních záměrů by měly být například:
-
Tvorba a aktualizace metodiky Plánu a jednotlivých podprogramů (popis jednotlivých procesů, jejich nositelů a vzájemných vazeb)
-
Detailní plánování projektu (včetně nezbytných zdrojů, hlavně finančních)
-
Návrhy jednotlivých zásad a pravidel aplikovaných při realizaci projektu
-
Koordinace jednotlivých plánů a koordinace samotné realizace jednotlivých projektů, a to detailně, tedy pro každou školu a knihovnu
-
Průběžné sledování aktuálního stavu na školách a přehledné zpracování informací
-
Podpora při zajištění kontroly kvality a úplnosti plnění jednotlivých plánů a při jejich aktualizaci
-
Hlášení a informování o stavu plnění projektu Radě programu podpory informační gramotnosti (RPPIG)
-
Mezinárodní spolupráce při řízení uvedených procesů a využití zahraničních zkušeností s obdobnými projekty
-
Formulace návrhů dalších zásad a cílů státní informační politiky ve vzdělávání v návaznosti na dosažený pokrok a nové poznatky
-
Průběžná kontrola vzájemné konzistence navrhovaných materiálů a rozhodnutí a kontrola věcného souladu se zadáním a rozhodnutími jednotlivých úřadů
-
Příprava a vedení tiskových konferencí a odborných workshopů
-
Příprava a organizace souvisejících propagačních akcí
-
Vytváření databází adres a kontaktů všech relevantních skupin a jejich průběžná aktualizace.
Na uvedené činnosti samotný odbor SIPVZ evidentně nestačil a v redukované podobě stále nestačí. Podle původního plánu SIPVZ na ně mělo být vyčleněno v letech 2001-2005 9-21 milionů Kč ročně. To je další rozhodujícíc deficit celého SIPVZ. Každý projekt vyžaduje kvalifikované řízení a pokud v posledních letech bylo řízení v rukou několika nekvalifikovaných byrokratů a amatérů typu Radky Macy či dalších, není divu, jak například vypadá a funguje Evaluační web SIPVZ. Situace a absence kvalifikovaných řídících struktur vyžaduje radikální řešení, kdy se řada činností dá v krátké době outsourcovat. Samozřejmě s důrazem na zjednodušení a transparentnost.
Jan Wagner
0 comments:
Post a Comment