Stejně jako před čtyřmi lety v Helsinkách jsem měl letos možnost podívat se v rámci studijního programu Socrates na to, jak se k ICT ve školách staví v EU dnes. Tentokrát mi vyšel grant na studijní pobyt v Britské Anglii, městě na břehu Irského moře, v Blackpoolu - the UK`s Number One Holiday Resort.
Studijního pobytu se nás zúčastnilo dvanáct celkem z osmi zemí EU a Turecka a celkem jsme všichni koukali, jak Angličané „sypou“ peníze do vzdělávání, hlavně pak do ICT. V Anglii si uvědomují, že bez kvalitního vzdělání na všech úrovních nezajistí to, aby jejich žáci v budoucnu pracovní příležitosti vytvářeli a ne jen byli někým zaměstnáváni.
Program pobytu
Náplní pobytu bylo shlédnout a podělit se o zkušenosti z oblasti využití ICT ve výuce na základních a středních školách. Kromě neformálních diskusí a formálních prezentací byly hlavním programem návštěvy různých typů škol od primary level po secondary level.
Návštěvy jednotlivých škol pak byly zaměřeny na využití či vylepšení vyučování pomocí ICT nástrojů. Hlavním ICT prvkem byly pochopitelně počítače resp. interaktivní tabule a multimediální zařízení.
Sázka na bílou
Radní v hostitelském městě, vědomi si důležitosti kvalitního vzdělání, se rozhodli vyměnit všechny klasické tabule s křídou za bílé interaktivní počítačové… A tak dnes v ceremoniálním hrabství Lancashire neexistuje žádná „primary school“, která by neměla všechny třídy vybaveny bílou interaktivní tabulí. Se školami vyššími – „secondary school“ je situace blížící se těm nižším. V nich vybavenost všech tříd interaktivními tabulemi překračuje šedesát procent a postupně se vylepšuje. Co se týče typu tabulí, pak ve většině případů se využívá interaktivních tabulí ACTIVBoard britské firmy Promethean.
V daleko menším měřítku a zvláště pak pro děti mladšího školního věku (5-7 let) či pro děti s nutností speciálního přístupu jsou ve školách v okolí Blackpoolu používány tabule SMARTboard kanadské SMART Technologies.
Multimedia především
Kromě všudypřítomných interaktivních tabulí jsme se setkali s další linií využití ICT in Education a tou byla multimedia jako taková. Byli jsme svědky videokonfrence žáků a jejich učitelky s odborníkem přímo s observatoře v Greenwich, který za pomocí učitelky v dané třídě vyučoval učivo o planetách. Toto byla jedna z inspirací, kdy si jsem schopen zajistit pro výuku ve třídě odborníka z praxe, aniž by on musel touto přednáškou u mě ve škole strávit celý den.
Dalšími možnostmi využití multimedií resp. videokonferencí byly projekty, ve kterých řešili žáci Blackpoolu problémy dospívání s žáky newyorské školy v USA. Zde jsem si uvědomil, jakou výhodu oproti našim mají anglické děti, když si mohou bezu problému povykládat s dětmi z „technologicky rozvinutějšího“ světa na druhé straně zeměkoule…
V průběhu studijního pobytu jsme měli možnost nahlédnout také do institucí zabývajícími se volnočasovými aktivitami. Vše opět na téma ICT. Zavítal jsem tak do jakési obdoby v Čechách známého Domu dětí, kde nám samy děti předváděly, jak jsou schopny pomocí videokamery a počítače vytvářet animace na různá témata. V závěru týdne jsme pak byli na předávání cen malým blackpoolským animátorům, kteří právě pomocí videokamery a Lega, vlastních těl či plasteliny vytvářeli různé animace. Některé z nich a to i přes nízký věk autorů, byly opravdu hodně povedené a vtipné.
Končí Microsoftem – jako obyčejně
Všude, kudy jsme procházeli, jsem se dotazoval, co vlastně učí, když učí informatiku. Předmět podobný informatice vyučované v Česku se zde učí v podstatě od počátku školní docházky a je dotován nejméně dvěma hodinami týdně v každém ročníku. Navíc s pomocí ICT se učí i ostatním předmětům viz interaktivní tabule. Část výuky v „primary level“ je věnována základům programování resp. programového myšlení, výuka algoritmizace… Byl jsem na hodině takové informatiky, kdy si učitelka připravila hodinu, kde v motivační části uvedla, jak procházíme dveřmi do obchodního domu a ty se nám otevírají a za námi zase zavírají. Podrobně s dětmi celý problém rozebrala včetně názorné pomůcky – nášlapného spínače a pak zadala úkol sestavit takový „program“, co otevře resp. zavře „dveře“. Správnost svého diagramu (programu) si mohly děti vyzkoušet na vlastní kůži, když po připojení počítače ke stavebnici ta vykonala to, co žák vytvořil. Zbylá náplň informatiky pro primary level je výukou základů práce s programy typu kancelářského balíčku. Pro tyto účely v navštíveném městě využívají britský program Textease Studio od firmy Softease. Program, který v sobě zahrnuje de facto zjednodušený Office – program, stavěný právě pro menší žáky. Že by inspirace pro nás?
Při návštěvě školy se staršími žáky (secondary level), jsme byli svědky, jak žáci využívali opět stavebnic. V navštívené hodině žáci vyhodnocovali informace o fyzikálních vlastnostech barev a jejich vlivu na pohlcování světelné energie. Počítač připojený na čidla zaznamenával teplotu materiálu, údaje zapisoval do tabulky resp. do grafu a žáci následně získané informace vyhodnocovali.
Při dotazu, jak na studenty tak i na učitele, co se vlastně učí v předmětu zaměřeném na ICT – informatice jsem byl zaskočen, že se v podstatě jedná o přípravu budoucích uživatelů MS Office. Pojem open source byl většině dotazovaných neznámý. Nevím, zda-li to bylo proto, že mají peníze nebo nemají povědomí… Potěšující na tom všem bylo ale to, že se žáci učili produkty MS Office využívat nejen na hodině informatiky, ale třeba také na mnou navštívené hodině geografie, kde sami sháněli podklady pro svou prezentaci na internetu, kterou pak tvořili v PowerPointu. Jedná-li se ve výuce informatiky převážně o výuku MS Office a to jak u nás, tak např. v Anglii či Finsku, kde jsem toho byl také svědkem, pak bych tento předmět nenazval informatikou, ale Microsoftem a nechal bych si za to od zdroje řádně zaplatit. Je smutné, že si v Evropě neuvědomujeme, že informatika není totéž co MS Office.
Nakonec
Jistě si jsou Angličané mnohému vědomi, nicméně při psaní závěrečné zprávy, a to ať už té skupinové v Blackpoolu či té osobní pro národní agenturu Socrates, jsem se zamýšlel nad tím, co bude se všemi těmi kamerami, projektory, interaktivními tabulemi a počítači až jednou „vypnou“ proud…
Pavel Stopa
0 komentářů:
Okomentovat