S novým školním rokem se ve všech krajích rozbíhají další aktivity v rámci projektu Koordinátor, tzv. Akce na zakázku. První proběhly už během června a zejména pak v posledních čtrnácti dnech prázdnin. Školy měly možnost nechat si zdarma proškolit celý pedagogický sbor. Podle vlastního uvážení mohly zvolit některé z témat souvisejících se zaváděním RVP ZV a tvorbou školního vzdělávacího programu. Hodinová dotace celého školení je 24 hodin.
Zájem ze strany škol byl skutečně velký. Přihlášku s motivačním dopisem do NIDV poslalo téměř 500 škol z celé České republiky. Z pěti nabízených témat je školami nejžádanější Autoevaluace školy a hodnocení žáka, dále Vytváření postojů a hodnot u žáků (rozvoj klíčových kompetencí). O téma Spolupráce se sociálními partnery školy téměř nejeví zájem, zdá se, že tato oblast vzdělávání zatím není pedagogy chápána jako aktuální.
Původně bylo v projektu naplánováno 100 školení typu Akce na zakázku, projektovému týmu se ale podařilo rozšířit počet plánovaných akcí o dalších sto. „Požádali jsem o změnu rozpočtu, porotce se nám podařilo ušetřit peníze, zejména na ubytování a stravování. Krácení peněz nemělo žádná vliv na kvalitu obsahu realizovaných seminářů, aktivit či rozsahu školení,“ vysvětlila Zita Kudrnová, jedna z manažerek projektu Koordinátor.
Komise, v níž zasedal zástupce Výzkumného ústavu pedagogického, Koordinační rady a Řídícího výboru projektu, vybrala podle standardizovaného bodového systému dvakrát sto škol. Komise hodnotila především motivaci školy pro toto školení, aktivita jejího přístupu k tvorbě nového kurikula a k dalšímu vzdělávání učitelů. „Cílem výběru bylo upřednostnit ty školy, které tvorbu nového kurikula neberou jako nutnou povinnost, ale které tuší, že musí nastat změna, že je třeba změnit metody práce s dětmi a tak dále,“ vysvětlila Lucie Holacká, hlavní manažerka projektu.
V průběhu roku 2006 bylo provedeno krátké dotazníkového šetření, z kterého vyplynuly zajímavé závěry. Například více než 60 % respondentů uvedlo, že dosud nepracovalo s RVP ZV, a téměř 70 % dotázaných na svém ŠVP zatím nezačalo pracovat nebo jsou na úplném začátku a s nastartováním změn začnou po návratu z „projektového“ semináře. „I když tyto údaje nejsou optimistické pro obrázek o běhu reformy školství, nám na druhou stranu dokládají, že aktivity NP Koordinátor jsou nastaveny v zájmu škol a významně jim v jejich práci pomáhají,“ komentuje dosavadní výsledky projektu Lucie Holacká.
Nová školení zvýšila požadavky na počet lektorů. „Rozhodli jsme se zrealizovat ještě další školení pro školitele Akcí na zakázku tak, aby byl dostatečný počet školitelů pro všechny vybrané školy. Byli osloveni zkušení školitelé Seminářů pro koordinátory ŠVP a zároveň jsme oslovili koordinátory tvorby ŠVP, kteří byli proškoleni v projektu Koordinátor, kteří mohou ke školení přidat mnohé příklady z vlastní praxe,“ dodala hlavní manažerka.
NIDV
0 komentářů:
Okomentovat