Jednota školských informatiků: Dopis výkonného výboru Jednoty školských informatiků poslancům ČR

pondělí 25. září 2006 ·

Výkonný výbor JSI poslal poslancům ČR dopis, v němž je upozorňuje na nebezpečí spojené s případným krácením rozpočtových prostředků na projekt Státní informační politiky ve vzdělávání. Podle dostupných informací byl krok bývalého ministra financí novým vedením ministerstva revidován a rozvoji ICT ve školách nebezpečí hrozí především při projednávání rozpočtu poslaneckou sněmovnou.

Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
Sněmovní 4
118 26 Praha 1

Věc: Ohrožení informačních technologií v českém školství

Vážená paní poslankyně, Vážený pane poslanče,

Jednota školských informatiků (dále jen JSI) se znepokojením sleduje snahu vyškrtnout cca 1 miliardu Kč určených na podporu informačních a komunikačních technologií (ICT) v českém školství, tzv. projekt Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ), z připravovaného rozpočtu ČR pro rok 2007. Přitom v původním návrhu, který byl kladně hodnocen jak zodpovědnými pracovníky MŠMT, tak i odbornou učitelskou veřejností, bylo navýšení této částky na dvojnásobek, protože jedna miliarda (byť se to jeví jako velká částka) zdaleka nepokrývá roční náklady na provoz a obnovu ICT vybavení našich škol.

V minulých letech byly ze státního rozpočtu vynaloženy nemalé prostředky na realizaci projektu SIPVZ. Tento projekt přes některé velmi diskutabilní kroky (např. smlouva MŠMT s tzv. centrálním dodavatelem ICT technologií) začal přinášet své ovoce v plošném kvalitativním zvýšení úrovně ICT vybavení českých škol, doškolení učitelů v potřebných oblastech a jeho důsledky se již začínají pozitivně projevovat v úrovni znalostí a dovedností absolventů základních i středních škol. Uvedené zlepšení znalostí mladé generace však stále není dostatečné a podle průzkumů počítačové gramotnosti zemí EU je ČR na druhém místě OD KONCE (horší je pouze Řecko). Je to zřejmý důsledek chybné vzdělávací politiky v oblasti ICT v době před r. 2000 a četných chyb z prvních let realizace SIPVZ. 

Nyní, kdy již tyto chyby byly odbornou veřejností i MŠMT jasně identifikovány a dochází postupně k jejich nápravě, připravuje se zcela zásadní rána tomuto procesu v podobě rozpočtového škrtu prostředků SIPVZ namísto jejich potřebného navýšení. Realizace SIPVZ se oprostila od počátečních chyb, na odboru 55 MŠMT se ustavil tým pracovníků, který již adekvátním způsobem zásadní procesy SIPVZ řídí. Navíc byly ve školách připraveny tzv. školní vzdělávací programy a ICT plány, jejichž realizace by měla vést k potřebnému zlepšení ICT znalostí a využívání ICT technologií ve vzdělávání vůbec, ale které jsou na prostředcích SIPVZ životně závislé.

Je třeba si uvědomit, že oblast ICT technologií se překotně vyvíjí a má v moderní informační společnosti zcela zásadní význam. Obrovské náklady na vývoj a implementaci ICT se však vyspělým zemím mnohonásobně vracejí v podobě zvýšené efektivity práce a úspor v jiných oblastech. Proto pokládáme investice do ICT přípravy mladé generace za nezbytné a jsme přesvědčeni o tom, že omezení prostředků na SIPVZ je zcela zásadní chybou, která se v dlouhodobém horizontu velmi negativně projeví na výkonnosti české ekonomiky a následně na kvalitě života občanů České republiky. Naše školy ze svých běžných rozpočtů krytých obcemi a kraji nejsou schopny ICT přípravu na potřebné úrovni zajistit. Zrušení financování projektu SIPVZ pro rok 2007 bude bezprostředně znamenat likvidaci snahy většiny škol o obnovu, údržbu a provoz technického vybavení, které by je alespoň přibližovalo vyspělým zemím EU.

Situace je velmi vážná. Pokud budou informační technologie ve vzdělávání cílem rozpočtových škrtů a zůstanou pouhou verbálně deklarovanou politickou prioritou, bude situace brzy zcela zoufalá. Proto Vás prosíme, pomozte tomu zabránit.

S pozdravem

  RNDr. Pavel PEŠAT, PhD.
  místopředseda JSI



Jednota školských informatiků

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.