Letos poprvé jsme se pokusili vytvořit projekty SIPVZ, abychom získali finanční podporu na vybavení nadstandardu ICT. Vytvořili jsme celkem tři a tři nám byly schváleny. Samozřejmě jsme měli velkou radost, protože jednak jsme byli 100 % úspěšní v činnosti, kterou jsme dělali poprvé bez předchozích zkušeností, ale hlavně můžeme prostřednictvím těchto projektů vybavit školu potřebnými technologiemi a technickým vybavením.
Nepochybně je dobré, že takové dotační řízení existuje a umožňuje všem zájemcům o nadstandardní vybavení školy, zpracovat dobrý projekt a podat ho k dotačnímu řízení. Oponenti mohou namítat, že by peníze mohly dostat školy rovnou a vybavit se podle své potřeby. Já osobně se domnívám, že tento způsob je lepší, protože školy, které musí vymyslet a realizovat projekt, peníze efektivněji využijí. Peníze na nadstandardní vybavení v oblasti ICT směřují ke konkrétním lidem, u kterých je pravděpodobné, že pořizují to, o co velmi stojí a také budou plně využívat.
Školy, které byly vybaveny počítači v projektu Internet do škol a kde sedá prach na monitory a žáci netuší, že je ve škole počítačová učebna, by asi našel každý ve svém okolí.
Kdo si najde čas a projde si jednotlivé projekty, které byly schváleny k dotaci, zjistí, že záběr a spektrum témat je neobyčejně široké.
Způsob jakým se projekty zapisují do přehledného systému je také vyhovující. Pouze nekonečné napětí, ve kterém nás MŠMT po dobu dotačního řízení udržovalo a stále udržuje (mám na mysli hlavně výsledky jednání komisí a čekání na peníze, které ještě stále někam nedorazily) nám kazí radost.
Největší zklamání z této, z mého pohledu jistě dobré věci, je ale někde jinde.
Jistě jsou mezi pedagogy velmi úspěšní tvůrci projektů, kteří se tohoto dotačního řízení zúčastňují pravidelně a napsat a realizovat projekt není pro ně nijak těžké. Z grafů, které nám pan Ondřej Neumajer z odboru Státní informační politiky MŠMT nabídl ke zhlédnutí na www.ceskaskola.cz se dá vyčíst dost informací, které mohou být podstatným vodítkem při tvorbě projektu.
Když jsme se na počátku jara pustily s kolegyní do tvorby projektů, měly jsme pouze informace týkající se dotačního řízení a pak samozřejmě server www.e-gram.cz. Nebyla jsem líná a všech (zhruba 1300) projektů jsem prostudovala. Některé byly velmi jednoduché, některé mi vzaly dech. Chtěla jsem si prohlédnout výsledky projektů z minulých let a tady nastalo zklamání.
Součástí pokynů dotačního řízení byla i informace, že školy jsou povinny zveřejňovat na svých webových stránkách průběh projektu a jeho výsledky. Když jsem se neúspěšně pokoušela dostat na odkazy neexistujících nebo nefunkčních webových stran, často jsem na tento bod myslela. U škol, kde webové stránky fungovaly, zase nebyla ani zmínka a nějakém projektu SIPVZ, jinde pouze text o schválení a základní informace o tématu, nic víc.
Odhadem možná jen slabá část škol měla projekty na svých stránkách prezentované i s požadovanými výstupy a doplňujícími informacemi. Z této nevelké části by se školy, kde měly informace a výstupy slušnou úroveň a vše fungovalo, tak jak má, daly počítat v desítkách. Pro mě osobně, to bylo překvapivé zjištění, protože jsem očekávala trochu něco jiného. Proto jsem ještě jednou na konci školního roku prošla většinu webových stran škol, bohužel s podobným výsledkem.
Ti, kteří se domnívají, že jsem snad kontrolovala práci kolegů, bych chtěla ubezpečit, že tomu tak nebylo. Smyslem celého mého jednání bylo poučit se, informovat se a seznámit se těmito projekty, tak abychom mohli sestavit úspěšný projekt. U projektů, které zasahovaly do pole mé působnosti, jsem stála o materiály, které bych mohla upotřebit v mé praxi.
Domnívám se, že by výsledky měly být přístupné všem, kteří o ně projeví zájem.V rámci projektu SIPVZ se také předpokládá, že budou platné nejenom škole, kde se projekt realizoval, ale že i ostatní školy mohou čerpat ze zkušeností, výukových materiálů, výsledků, témat či námětů z ostatních škol.
Nechci házet všechny školy do jednoho pytle, určitě je dost škol, kde si můžete stáhnout potřebné dokumenty, požádat o zaslání CD, DVD zdarma a vše spolehlivě funguje.
Snad nejsem jediná, koho zajímají výstupy ostatních škol. Nechci kritizovat, ale apelovat na školy, které tomuto bodu ještě nedostály, zveřejněte své práce, máme o ně zájem.
Doufám, že nebudu podrobena zdrcující kritice, snad nejsem jediná.
11.9.2006 byla na www.e-gram.cz uveřejněna zpráva : „Proběhlá kontrola výstupů z projektů SIPVZ“, zdá se mi trochu rozpačitá. Snad nás autor brzy seznámí s konkrétní statistikou. Ze zprávy mám osobní pocit, že asi školy nedostály svému závazku. Nebo je to jinak?
Ivana Kopřivová
0 komentářů:
Okomentovat