Blanka Kozáková: Základní školy Moravskoslezského kraje pomohou školám v autoevaluaci

úterý 5. září 2006 ·

Moravskoslezský kraj realizuje od ledna 2006 společně se svým partnerem projekt EDUNET zaměřený na pozitivní změnu vnitřního klimatu školy. Dvouletý projekt byl podpořen v rámci opatření 3.1 Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a je ze 75 % financován z Evropského sociálního fondu a z 25 % ze státního rozpočtu České republiky.

Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Autoevaluace školy, to je jedna ze základních podmínek pro sledování změny v klimatu školy. Z cílů projektu EDUNET je zlepšení vnitřního klimatu školy a jeho sledování autoevaluací tím nejpodstatnějším. Do vlastní výuky pak školení zaměřená na rozvoj osobnosti učitele, na zlepšení komunikace v týmu přináší větší vnímání a pochopení postojů žáků. Principem dále uváděných školení je vlastní prožitek modelové situace učitelem a aplikace tohoto prožitku do pedagogické práce s žáky.

Postupně učitel, který je zapojený do projektu EDUNET, absolvuje sadu vzdělávacích aktivit. První z nich je Osobnostní sociální výchova ve škole A - zde získává povědomí o Osobnostní a sociální výchově a interaktivních technikách vedení skupiny dětí. Zvládne ukázkové techniky, včetně způsobu použití a interpretace průběhu. Je veden principem, že použít ve své pedagogické praxi smí jen ty techniky, které sám prožil jako účastník. Změna atmosféry a otevírání komunikace mezi učitelem a žákem i mezi samotnými žáky jej motivuje k dalšímu rozvíjení a prohlubování dovedností v tématech sociální výchovy.

Po tomto kurzu následuje další s názvem Cesty k efektivnější výuce. Kurz si klade za cíl ujasnit význam a přínosy oblastí pro požadavky RVP a současně dát účastníkům nástroje pro účinné změny v nich. Základní oblasti, v nichž je potřebná změna: práce se vztahy ve třídě a rozvíjení sociálních dovedností (pro kompetence komunikativní, sociální a personální i kompetence občanské), dále udržení vnitřní motivace k učení jako předpoklad k získání kompetenci k celoživotnímu vzdělávání (souvisí s jiným přístupem k hodnocení a také se smysluplností učiva, která se posílí integrací předmětů). Kompetence řešení problémů i kompetence pracovní není možné budovat tradiční frontální výukou, proto kurz obsahuje poměrně podrobnou metodologii kooperativní výuky.

Dalším stupněm ve vzdělávání je kurz Osobnostní sociální výchova ve škole B (rozdělen pro učitele humanitních a přírodovědných věd). Učitel se zdokonalí v aplikaci osobnostní a sociální výchovy do vyučování, jako jednoho z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu tématu. Zdokonalí se v poskytování zpětné vazby zaměřené na rozvoj sociálních dovedností, jako jsou komunikace, aktivní naslouchání a vnímání, podpora a spolupráce, vcítění se, respekt, tolerance, adaptace, při práci s učivem a metodami různých předmětů. Zároveň si vyzkouší využití mezipředmětových vztahů při projektovém a kooperativním vyučování, ujasní si potřebu vytvoření efektivního učebního prostředí, které napomáhá rozvoji osobnosti žáka i učitele.

Učivo jako prostředek k rozvíjení kompetencí je navazujícím krokem ve vzdělávacích aktivitách. V kurzu si učitel postupně buduje nové kompetence, podporující skutečný proces osvojování si vědomostí ale hlavně probouzení a budování kompetencí mladého člověka. Získává poznatky a praktické dovednosti jak podporovat psychiku dětí k větší adaptabilitě. Jak jim pomoci rozvíjet jejich vrozený inteligenční potenciál v atmosféře tvořivosti a rozvíjejí osobitých schopností. Naučí se podněcovat žáky k samostatnosti a větší sociabilitě. Posluchači posilují své schopnosti přirozené pozornosti k dětským motivům a cílům a dokáží tak podporovat individuální smysluplnost vnímání světa sebe sama u dětí. Jedním z cílů je také vybavit učitele a vychovatele odbornými dovednostmi, které povedou k efektivnějšímu způsobu výuky, se zapojením "vlastní inteligence vůle" žáků. Správná motivace a vztah k učiteli, jako přirozené autoritě, má velmi pozitivní vliv na sociopatogenní prevenci.

Završením vzdělávacích aktivit je kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Cílem je osvojit si metody, které podněcují kritické myšlení. Diskutuje se úloha čtení, psaní a diskuze probíhá ve všech předmětech. Učitel se učí aplikovat kooperativní učení do podmínek současné školy a využít je pro tvorbu ŠVP. Kurz učiteli dává konkrétní praktické metody a techniky, zdůrazňuje osobní zážitky a přímé prožití učebních činností, jejich následnou reflexi a analýzu. Celkem učitel absolvuje více než 200 hodin ve všech vzdělávacích aktivitách.

Všechny výše uvedené vzdělávací aktivity umožňují učitelům kvalifikovaně spolupracovat na tvorbě evaluačního materiálu pro školy. Touto pomůckou je evaluační dotazník pro hodnocení a sebehodnocení učitele, který nabídnou všem základním školám a víceletým gymnáziím. A zde uvádíme školy, které na přípravě spolupracují:

Základní škola Frýdek-Místek, Československé armády 570
Základní škola a mateřská škola Ostrava - Zábřeh, Horymírova 100
Základní škola Kopřivnice, Alšova 1123, okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Základní škola Český Těšín Slezská 1740 okres Karviná
Základní škola, Třinec, Slezská 773, příspěvková organizace
Základní škola Borovského (Karviná-Ráj)
Základní škola Havířov-Šumbark Gen. Svobody 16/284 okres Karviná
Základní škola Nový Jičín, Tyršova 1
Základní škola a mateřská škola Ostrava - Bělský Les, B. Dvorského 1, příspěvková organizace
Základní škola Dany a Emila Zátopkových, Třinec, příspěvková organizace
Základní a mateřská škola Ostrava, Ostrčilova 1, příspěvková organizace
Základní škola Břidličná, okres Bruntál
Základní škola a mateřská škola Ostrava-Zábřeh, Kosmonautů 13, příspěvková organizace
Základní škola Studénka, Sjednocení 650, okres Nový Jičín
Základní škola Bruntál, Okružní 38
Základní škola, Pod Zvonek 1835, 737 01 Český Těšín

Týmy ze 16 základních škol za sebou mají první čtvrtinu těchto školení - do konce června absolvovalo školení cca 600 učitelů - a zahájily svou práci na evaluačních materiálech.

Pro podporu inovací ve výuce dostaly týmy k dispozici také výpočetní a didaktickou techniku: notebook, dataprojektor a digitální fotoaparát a využívají je v jednotlivých vzdělávacích oblastech (jak naznačuje následující graf z údajů za červen 2006).

Inovace, které budou postupně do výuky zavádět, stručně popíší na webu projektu. Rovněž výstupy z projektu a aktuality o aktivitách zapojených škol naleznete na www.edunet.cz.



Blanka Kozáková

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.