Jan Wagner: Tvorba školních vzdělávacích programů aneb Nechybí školám podpůrné informační technologie?

Wednesday, August 23, 2006 ·

Včera byl po více než roce a čtvrt zkušebního provozu oficiálně spuštěn do ostrého provozu metodický portál VÚP na adrese www.rvp.cz. NIDV realizuje národní projekt Koordinátor a především školí koordinátory z řad pedagogů pro tvorbu ŠVP ZV. ÚIV nabízí od letošního ledna pilotní provoz Školského vzdělávacího a informačního portálu EDU.CZ. Desítky škol získaly statisícové nebo i milionové granty na tvorbu ŠVP. Jsou ale pro psaní ŠVP dostatečnými nástroji textový procesor a tabulkový kalkulátor?

Začnu pro odlehčení starým dobrým vtipem z hluboké totality. Parta manuálů kope příkopy a jeden z nich nechodí na svačinky, nechodí na pivo a stále maká. Donese se to nahoru a zanedlouho přijede šestsettrojka, vystoupí tesilový oblek, pionýři s karafiáty a v červeném tubusu předávají pracantovi diplom. Ten se na něj podívá a povídá: „Diplomy dáváte, ale abyste mi dali větší lopatu, to vás nenapadne!“ Ale dosti žertování, situace je přinejmenším vážná. Díky nejrůznějším faktorům se školská reforma realizuje poněkud nesystémově a bohužel se řada vrcholných představitelů MŠMT stále domnívá, že pro úspěch reformy udělali dost a že na řadě jsou nyní školy, ředitelé a kantoři. Jen ta velká lopata na ŠVP nikde

Metodický portál RVP.CZ

Včera byl po více než roce a čtvrt zkušebního provozu oficiálně spuštěn s novým designem do ostrého provozu metodický portál Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze (VÚP) na adrese www.rvp.cz. Tento portál je hlavním prostředkem podpory v rámci systémového projektu Metodika, realizovaného VÚP a spolufinancovaného Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky (rozpočet projektu je téměř 20 milionu Kč). Hlavním cílem projektu Metodika je vytvoření systematické podpory pedagogů při realizaci školské reformy. Smyslem projektu realizovaného od 1. ledna 2006 do 30. června 2008 je podle jeho tvůrců:

  • podpořit tvorbu školních vzdělávacích programů a jejich zavádění do praxe,

  • nabídnout zkušenosti z pilotního ověřování tvorby ŠVP a výuky podle nich,

  • vytvářet a aktualizovat databázi příspěvků,

  • inspirovat pedagogy a umožnit sdílení zkušeností mezi nimi,

  • bezprostředně reagovat na aktuální potřeby praxe,

  • vytvořit kvalitní, pestrou a komplexní nabídku metodických materiálů a podkladů pro pedagogy.

Výstupy projektu mají být:

  • internetový portál s jeho technickou podporou,

  • 2000 recenzovaných metodických příspěvků,

  • 2 tištěné sborníky nejčtenějších příspěvků,

  • moderovaná diskusní fóra k aktuálním pedagogickým tématům,

  • rozsáhlá propagační kampaň k metodickému portálu a zároveň k podpoře reformy.

Národní projekt Koordinátor

Zrušení pedagogických center v krajích bylo pedagogickou veřejností přijato s rozpaky a chybělo jasné vysvětlení tohoto kroku ze strany MŠMT. Z pražského pedagogického centra byl nově vytvořen Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), který se stal realizátorem tří národních projektů opět spolufinancovaných Evropským sociálním fondem: Brána jazyků, KoordinátorÚspěšný ředitel. Citujme ze stránek NIDV:

V rámci implementační struktury podle Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ) je NIDV konečným příjemcem a zároveň konečným uživatelem finanční pomoci z Evropského sociálního fondu. Toto postavení NIDV umožnilo stát se realizátorem tzv. národních projektů, a to na úrovni Opatření 3.1 Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních a rozvoj podpůrných systémů ve vzdělávání.

Národní projekty jsou specifické tím, že vycházejí z dlouhodobých národních politik a rozvíjejí je v kontextu jasně stanoveného národního rámce. Z finančního hlediska musejí splňovat zejména principy doplňkovostipřidané hodnoty. Jmenované principy mj. stanovují, že prostředky z ESF nejsou výlučným finančním zdrojem projektů, ačkoli pro jejich realizaci zůstávají klíčovými, ale musejí být spolufinancovány, v tomto případě ze strany MŠMT.

Aktivity v rámci národních projektů jsou nabízeny pedagogickým pracovníkům mimo málotřídních a mateřských škol v celé České republice, s výjimkou hlavního města Prahy, na jehož území se čerpání financí z ESF realizuje prostřednictvím jiného Jednotného programového dokumentu. Tvorba a realizace projektů v tomto regionu spadá do kompetence Magistrátu hl. města Prahy.

Poslední odstavec ukazuje na určitou absurditu tohoto stavu. NIDV tedy realizuje národní projekt Koordinátor a především školí koordinátory z řad pedagogů pro tvorbu ŠVP ZV. Dalšími výstupy jsou akce na zakázku, konzultace v rámci akce Pomoc školám a distribuce vzdělávacích dokumentů a metodických materiálů do škol.

Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ

Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) spustil koncem letošního ledna po několikaleté přípravě v rámci SIPVZ pilotní provoz Školského vzdělávacího a informačního portálu EDU.CZ (ŠVIP). Drahé portálové řešení vzniklo sice po sérii výběrových řízení (dosavadní náklady se blíží 20 milionům), ale portálové nástroje nejsou ani nabízeny, ani využívány, a další organizace v resortu si radši budují vlastní portály. O tomto neutěšeném stavu jsme psali již před šestnácti měsíci v článku  Kolik redakčních systémů ještě MŠMT zaplatí?!  Dodnes se situace nezměnila.

Portál veřejné správy

Portál veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo informatiky ČR, je zákonem č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy, legislativně ukotven jako elektronická brána do úředního světa. Hlavním smyslem Portálu je pomoci občanům a firmám v orientaci a komunikaci s úřady veřejné správy. Tento portál je v provozu již téměř tři roky a má dvě části, informační a transakční. MŠMT je na něm sice garantem informací o vzdělávání, ale příliš se ve využití tohoto portálu neangažuje.

European Schoolnet

Kurikulární změny a školské reformy probíhají ve většině států Evropské unie. Této problematiky se týká řada dokumentů EU, k nejnovějším patří Vzdělávání a odborná příprava 2010. Pro potřeby jednotlivých států, škol, učitelů i žáků slouží portál European Schoolnet (EUN), který MŠMT a jím řízené organizace více méně ignorují. Dílčí projekty financované z prostředků EU mají pak desítky dílčích portálových řešení (někdy již neaktualizovaných u ukončených projektů), jejich zmapování připravujeme.

Vhodné informační a komunikační technologie pro tvorbu ŠVP

Jakmile navzájem spolupracuje skupina lidí, dříve nebo později při jejich spolupráci vyvstane otázka efektivního sdílení společných informací. A právě sdílení informací je jeden z hlavních úkolů systémů známých pod názvem groupware. Samotné sdílení informací pro úspěšnou spolupráci mezi skupinou uživatelů samozřejmě nestačí, ale pokud centrálně umístěné informace uspořádáme do struktur, těmto strukturám nadefinujeme přístupová práva pro jednotlivé uživatele či skupiny uživatelů, stávají se nástrojem efektivní komunikace. Typ sdílených informací je prakticky neomezený, ale v praxi se nejčastěji jedná o kontakty, úkoly, zápisy v kalendáři, zprávy elektronické pošty, poznámky, dokumenty i průběhy projektů. Všichni uživatelé získají přístup ke stejným informacím bez ohledu na zařízení či místo, obvyklým rozhraním je totiž WWW prohlížeč. Mezi nejznámější patří MS Outlook/Exchange, Lotus Notes, ale funkce groupware mají i portálová řešení.

Další skupinou vhodných aplikací jsou systémy pro správu obsahu (CMS), jejichž podmnožinou jsou i tak zvané redakční systémy. Mezi základní funkce CMS patří především tvorba, modifikace, publikace a správa dokumentů zpravidla prostřednictvím webového rozhraní, často s využitím jednoduchého online WYSIWYG editoru nebo jednoduchého systému formátování textu (není nutná znalost HTML), ale i řízení přístupu k dokumentům, zpravidla se správou uživatelů a přístupových práv, často s funkcemi workflow či groupware. Běžná je i správa diskusí či komentářů, ať už k publikovaným dokumentům nebo obecných, a jsou zde často i kalendářní funkce. CMS jsou k dispozici i zdarma jako OSS/FS.

Mezi zajímavé a pro tvorbu ŠVP možná také vhodné systémy pro správu obsahu patří wiki, které umožňují vytvářet dokumenty či sady dokumentů kolektivně pomocí jednoduchého značkovacího jazyka (u některých i pomocí online WYSIWYG editoru) opět za použití WWW prohlížeče. Důraz je kladen na historii změn a jsou podporovány i diskuse a další funkce. Wiki jsou dnes i doplňkovou součástí řady CMS nebo portálových řešení, protože pro řadu úkolů jsou vhodnější, nebo jsou k dispozici i zdarma jako OSS/FS.

Nesmíme opominout ani aplikace pro správu projektů (EPM), protože ŠVP je svým způsobem projektem. EPM umožňuje celým organizacím, oddělením nebo týmům spolupracovat na efektivní správě projektů a procesů, opět se jedná o serverová nebo portálová řešení. Mezi nejznámější patří rodina MS Office Project, Project Expert nebo OSS/FS řešení Outreach Project Tool či Planner. Specializovaným EPM je de facto i  Editor ŠVP .

Zmínit musím i eLearningové aplikace, které jsou v řadě případů provázány i s národním kurikulem. V eLearningu se uplatňují prvky CMS, groupware i wiki. Bohužel eLearning není využíván ani v Národním projektu Koordinátor, pro ŠVIP je v rozporu s metodickými materiály SIPVZ druhořadou záležitostí a jeho aplikaci na ZŠ či SŠ pro žáky i pedagogy MŠMT a jím řízené organizace až na výjimky nepodporují.

Bohužel se nikdo kompetentní z MŠMT či jím řízených organizací výše uvedenými nástroji, které jsou pro tvorbu ŠVP vhodné, nezabýval a ani nezabývá. Na včerejší tiskové konferenci VÚP Mgr. Ivo Jupa, ředitel odboru pro záležitosti EU při MŠMT, na můj dotaz v této věci odpověděl, že je to věcí zřizovatele. To je skutečně pozoruhodný názor.

Školy jsou tedy v situaci, kdy jim nikdo nedoporučí vhodnou lopatu nebo dokonce jim je existence lopat tajena.

Jak získat vhodnou lopatu na tvorbu ŠVP

Desítky škol (nebo i zájmových organizací)  získaly  statisícové nebo i milionové granty na tvorbu ŠVP. Je možné, že se v těchto projektech počítá i s pořízením informačních a komunikačních nástrojů pro tvorbu ŠVP. Jak si ale pomoci jinak? Zmíněný Editor ŠVP je spíše z nouze ctnost, implementace OSS/FS CMS nebo wiki vyžaduje především kreativní vedení školy a kreativního informatika, kterých mnoho není, a nákup komerčních produktů či řešení na klíč je mimo možnosti škol i jejich zřizovatelů. Přitom pro všechny školy dostupné řešení již dlouhé měsíce zahálí. Ano, je to Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ, který má řadu nástrojů pro správu dokumentů, workflow i groupware, jen je školám zpřístupnit!

Jaké nástroje používáte k tvorbě ŠVP u vás ve škole? Myslíte si, že by vám pomohla některá z výše uvedených aplikací?



Jan Wagner

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.