ÚIV: Výsledky 1. kola Rychlých šetření ÚIV v roce 2006 k Školskému vzdělávacímu a informačnímu portálu EDU.CZ

Friday, July 7, 2006 ·

První vlny projektu Rychlá šetření 2006 se zúčastnilo, tedy dotazník vyplnilo a odeslalo celkem 2748 škol. Školského vzdělávacího a informačního portálu (EDU.CZ) se týkalo pět otázek, výsledky přinášíme v plném rozsahu bez tabulek, ale se všemi grafy. Jako velmi užitečný respektive užitečný označilo portál EDU.CZ jen 176 respektive 510 škol, tedy jen 6,3% a 18,6% škol.

V otázkách č. 5 a 6 jsou uvedeny různé počty škol jako výchozích 100  %. Mezi tyto školy jsou počítány pouze ty, které uvedly hodnocení na stupnici od 1 do 5. Ty, které volily možnosti „neumím posoudit“, resp. „nemám s ním zkušenosti“ (hodnocení stupněm 0), nebyly do analýzy zahrnuty.

Otázka č. 5

Na www.edu.cz je od ledna 2006 zveřejněna prvotní nabídka garantovaných informací pro uživatelskou skupinu ředitelů škol. Vyznačte, jak je tato nabídka pro Vás v současné době užitečná (označte na stupnici od 1 do 5 nebo 0; 1 = velmi užitečná, 5 = zcela neužitečná, 0 = neumím posoudit).

Užitečnost nabídky informací na portálu www.edu.cz je zástupci škol hodnocena nejčastěji stupněm 3, tedy spíše neutrálně. Přesto však více zúčastněných škol uvedlo kladné hodnocení (37  %), za spíše či zcela neužitečnou považuje danou nabídku pouze 12  % škol. Značná část škol neuměla otázku posoudit, tuto možnost uvedlo celkem 32  % všech zúčastněných škol (celkem 889 škol).

Kladné hodnocení (1 a 2) vyjadřovaly nejčastěji speciální školy. Naopak střední školy častěji volily hodnocení stupněm 3 a také relativně nejčastěji označovaly danou nabídku za spíše či zcela neužitečnou

Rozdíly mezi školami různých zřizovatelů nejsou výrazné. Relativně pozitivněji hodnotily nabídku portálu EDU.CZ školy krajské a obecní, naopak horší hodnocení (stupeň 4 a 5) volily častěji  školy neveřejné. Více než polovina škol krajských i obecních volila nejčastěji průměrné hodnocení (stupeň 3).

Spíše pozitivně hodnotily nabídku informací na Školském vzdělávacím a informačním portálu EDU.CZ školy v Ústeckém kraji (stupněm 1 a 2), naopak jako neužitečné (stupni 4 a 5) je označilo nejvíce škol v kraji Vysočina.

Otázka č. 6

Pro nalezení konkrétní informace na www.edu.cz je možné využít různé postupy. Uveďte u každého z nich, jaký má pro Vaši práci s portálem význam (označte na stupnici od 1 do 5 nebo 0; 1 = velmi důležitý, 5 = nedůležitý, 0 = nemám s ním zkušenosti):

a)  tematický katalog

b)  hledání v cílových skupinách uživatelů

c)  vyhledávač

d)  mapa stránek

  Za nejdůležitější pro vyhledávání konkrétních informací označilo v průměru nejvíce škol tematický katalog a vyhledávač. Relativně nejmenší význam má pro školy mapa stánek, která byla také nejčastěji hodnocena stupněm 5; je však třeba vzít v úvahu, že u této varianty označilo nejvíce škol odpověď „nemám s ním zkušenosti“. Průměrné hodnocení každého z uvedených postupů však nepřekročilo hranici 2,6, všechny tedy byly hodnoceny spíše jako důležité.

Při pohledu na výsledky jednotlivých druhů škol je patrné, že speciální školy hodnotily všechny uvedené postupy v průměru za důležitější, naopak střední školy za méně důležité. Hodnocení základních škol se pohybuje u všech položek v rozmezí výsledků předchozích dvou druhů škol.

Význam tematického katalogu hodnotily školy všech zřizovatelů přibližně na stejné úrovni, nepatrně hůře školy obecní; všechny ostatní postupy však hodnotily v porovnání se školami jiných zřizovatelů příznivěji. Nejhůře byla hodnocena mapa stánek zástupci neveřejných škol.

Mezikrajové výsledky jsou poměrně diferencované. Zatímco například tematický katalog hodnotily školy v Plzeňském kraji průměrným stupněm 2,0, v kraji Pardubickém stupněm 2,4. U ostatních postupů nebyly rozdíly mezi kraji již tak výrazné.

Otázka č. 7

Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ může školám nabízet širokou škálu informací a služeb. U každé z následujících oblastí uveďte, jak je podle Vašeho názoru její zastoupení na portále důležité (označte na stupnici od 1 do 5; 1 = velmi důležité, 5 = nedůležité)

a)  aktuální garantované informace o školství a vzdělávání

b)  prostor ke komunikaci, výměně zkušeností, diskusi

c)  vzdělávací produkty 




Školy považují za nejdůležitější nabídku aktuálních garantovaných informací o školství a vzdělávání. Většina respondentů (80  %) hodnotila zastoupení této oblasti na portále jako důležité (stupněm 1 a 2), přičemž více než polovina zúčastněných škol (55  %) jako velmi důležité (stupněm 1). Za důležité (hodnocení 1 a 2) označily také téměř dvě třetiny škol (60  %) informace o vzdělávacích produktech. Prostor ke komunikaci, výměně zkušeností a diskusi by ocenila necelá polovina škol (44 %); další více než třetina (39  %) se k této možnosti staví neutrálně a zbývající podíl škol (17  %) ji hodnotí spíše za nedůležitou.

Aktuální garantované informace hodnotily za důležité především základní školy, naopak nejméně školy speciální; ty častěji než ostatní druhy škol zaujaly pozitivní postoj k nabídce vzdělávacích produktů. Prostor ke komunikaci považují za nejméně důležitý školy střední.   




Obecní školy hodnotily všechny uvedené oblasti v průměru za více důležitější. Nabídku aktuálních garantovaných informací hodnotily relativně za nejméně důležitou krajské školy; zbývající dvě oblasti byly méně důležité především pro neveřejné školy.

Rozdíly mezi jednotlivými kraji nejsou značné, relativně nejvíce se odlišuje hodnocení nabídky prostoru ke komunikaci, výměně zkušeností a diskusi. Význam zastoupení této služby na portále hodnotily nejpozitivněji školy v Karlovarském kraji, naopak nejméně vstřícně školy pražské.

Otázka č. 8

Máte-li možnost získat informace rovnocenné hodnoty v různých formách, kterou formu jako ředitel školy preferujete?

a)  tištěnou („papírovou“) formu

b)  osobní dotaz, konzultace

c)  vyhledávání na internetu

d)  jinou formu (uveďte jakou, max. 150 znaků)

Preference jednotlivých forem získávaných informací jsou mezi řediteli škol poměrně vyrovnané. Zcela nejčastěji uváděli vyhledání na internetu (40  %), avšak přibližně třetina ředitelů (33  %) uvedla tištěnou formu. Také osobní dotaz či konzultaci preferuje téměř čtvrtina zúčastněných ředitelů (23  %). Školy, které zaškrtly jinou formu, uváděly nejčastěji kombinaci daných možností (82 škol); některé školy uvedly jako preferovanou formu také emailové upozornění (22 škol) a CD nosič (10 škol).

Jednotlivé druhy škol se mezi sebou liší nejvíce v preferenci vyhledávání na internetu, které nejméně často uváděly speciální školy. Zastoupení ostatních kategorií nebylo mezi školami příliš rozdílné; střední školy preferují relativně v nejmenší míře osobní dotaz či konzultaci, základní školy zase tištěnou formu.

U členění podle zřizovatele jsou nejpozorovatelnější rozdíly v preferenci osobního dotazu či konzultace, kterou nejčastěji uváděly školy obecní. Neveřejné školy uváděly častěji než školy ostatních zřizovatelů vyhledávání na internetu a také tištěnou formu.

Vyhledávání na internetu preferují relativně nejčastěji školy v Královéhradeckém a Olomouckém kraji. Tištěnou podobu uváděly nejčastěji školy v kraji Vysočina a osobní dotaz či konzultaci v Libereckém kraji.

Otázka č. 9

Odhadněte, jak často Vy osobně využijete připravovanou komunikační službu portálu EDU.CZ vyhrazenou ředitelům škol (diskusní fóra, výměna zkušeností a informací)?

a)  několikrát týdně

b)  několikrát měsíčně

c)  několikrát za pololetí

d)  výjimečně v konkrétní potřebě

e)  vůbec ne

f)  v současné době nemohu posoudit

Přibližně třetina zúčastněných zástupců škol (32  %) počítá s využitím komunikační služby portálu několikrát měsíčně, necelá čtvrtina (23  %) pak pouze výjimečně v konkrétní potřebě. Několikrát týdně hodlá využívat této služby portálu jen 5  % všech zúčastněných škol a značná část respondentů (21  %) nemohla v současné době tuto otázku posoudit.

Rozložení odpovědí týkajících se frekvence využívání komunikační služby portálu EDU.CZ se mezi jednotlivými druhy škol téměř neliší. Nepatrně častější využití této služby předpokládají speciální školy, naopak relativně méně časté využití školy střední.

Obdobná je situace při pohledu na školy podle jejich zřizovatelů, prakticky se zastoupení jednotlivých odpovědí mezi školami různých zřizovatelů neliší.

Jednotlivé odpovědi škol v  krajích se liší o něco více než mezi různými druhy škol, při komplexnějším pohledu z nich však nelze vyvozovat žádné významné souvislosti. Nevyužívání nabízené služby uváděly relativně častěji školy v Olomouckém kraji a také školy v Plzeňském kraji, kde více škol než v ostatních krajích otázku nemohlo v současné době posoudit.



ÚIV

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.