redakce: Internet do škol? Odpovědi na vaše otázky jsou zde aneb jak jsme psali před více než pěti lety...

pondělí 17. července 2006 ·

Projekt Internet do škol oficiálně skončil 31. srpna minulého roku. Jeho „finanční dopad“ budou školy pociťovat v rozdílné výši dotací ještě letos. V minulém týdnu odložil vyšetřovatel pro nedostatek důkazů tuto causu bez zahájení trestního stíhání. Trestní oznámení a sliby ministryně školství i verdikt Nejvyššího kontrolního úřadu tedy zůstaly bez postihu Zemanovy camarily. Odpovědnost za škody způsobené úředníky je dávno promlčena a případné trestné činy budou promlčeny také zanedlouho. Při této příležitosti jsem si nalezl v archivu první články České školy k SIPVZ.

Počátkem prosince roku 2000 Česká škola přinesla první sadu odpovědí od realizátorů SIPVZ na otázky, které čtenáři k projektu kladli po výzvě redakce pod titulkem  Internet do škol? Odpovědi na vaše otázky jsou zde . Nejzajímavější části si dovolujeme zopakovat a zvýraznit některé pasáže. První „generace“ realizátorů byla ale již za několik měsíců po publikaci tohoto článku odstavena a nahrazena uředníky pod vedením Drahomíra Fránka, vrchního ředitele samostatného odboru SIPVZ, který byl na MŠMT převelen po úspěšné práci v oblasti spotřebních daní z LTO z ministerstva financí.

Pokud chtějí školy zlepšovat své vybavení, mají raději počkat, nebo i nadále jednat na svou pěst?

Pro všechny školy bude vyčleněna konkrétní částka. Je však předem jasné, že každá škola je jedinečná, je umístěna v různých lokalitách, má různé technické vybavení, a proto i vynaložená částka na její infrastrukturu bude rozdílná. Stanoví ji generální dodavatel po proběhnutí projekční fáze. Vyšetřené finanční prostředky škola může investovat do dalšího technického dovybavování atd.

Bude školám dána možnost navrhnout konkrétní technické řešení, vycházející ze současného stavu výpočetní techniky na škole?
Je dobře, že již dnes máme zpracovaný vlastní projekt realizace připojení se všemi technickými podmínkami? Kde ho můžeme uplatnit a bude k němu při řešení přihlédnuto?

Ano, školám bude dána možnost navrhnut technické řešení, které vychází z konkrétního stavu výpočetní techniky na škole. Na projektu budou spolupracovat s generálním dodavatelem, lokálním dodavatelem a výsledný projekt musí podepsat jak ředitel školy, tak i generální dodavatel.

Každá škola má právo si na základě vlastního rozhodnutíi sama zvolit lokálního dodavatele infrastruktury, takže i takového, s nímž v minulosti spolupracovala a jenž jí poskytoval některé služby. To za předpokladu, že tento lokální dodavatel projde atestací generálního dodavatele, tedy bude-li kvalitou služeb a cenově konkurenceschopný.

Takto vybraná firma, která obstála v atestačním řízení u generálního dodavatele, společně s ředitelem školy provede analýzu stavu lokality, na jejíž základě firma uskuteční projekční fázi. Projekt předpokládá aktivní spolupráci škol a dodržování stanovených podmínek.

Realizátoři projektu doporučují vytvořit tzv. poradní sbor, nejčastěji složený z ředitele školy, ICT koordinátora, tedy člověka, který bude schopen dohlížet na realizaci projektu a koordinovat ji, a z externího poradce, jenž by dané problematice rozuměl a poskytoval by škole odborné rady.

Dnes víme, že úředníci tenkrát ředitelům neříkali pravdu, stejně jako o rok později při objednávání softwarového balíčku. Ředitelé škol tedy byli dezinformováni a nemohli další běh v podstatě kvalifikovaně ovlivnit. To ostatně díky neodborným byrokratickým zásahům odboru SIPVZ nemohou v řadě oblastí dodnes a je jen otázkou, zda se konečně dočkáme potřebné změny.

Jak bude řešen úvazek ICT koordinátora?

Vládou schválený dokument Statní informační politiky ve vzdělávání předpokládá zřízení tabulkového místa ICT koordinátora na školách jakožto osoby odpovědné za zavádění ICT do výuky a života školy a v hrubých rysech nastiňuje jeho úkoly. Kdyby již bylo toto tabulkové místo vytvořeno, značně by se usnadnilo jak řízení projektu realizace SIP ve vzdělávání, tak především konkrétní práce na jednotlivých školách. Ustavení a pracovně právní konkretizace funkce ICT koordinátora však zabere určitý čas a jeho statut není organizačně ani legislativně vyřešen. Jeho úkoly, které předpokládá koncepce SIPVZ, budou muset jednotlivé školy zapojené do projektu zajistit, i když nemohou tuto funkci formálně ustavit.

Bez komentáře.

Co bude obsahem vzdělávacího portálu, který se v rámci projektu připravuje? A kdo se na přípravě obsahu podílí nebo bude podílet? Kdo jej bude technicky provozovat? Kdy bude zprovozněn?

Definování funkcionality vzdělávacího portálu (charakteristik, parametrů a služeb) a technická realizace portálu je plánována na rok 2001. O tom, kdo jej bude technicky provozovat a kdy bude zprovozněn, zatím nebylo vedením ministerstva školství rozhodnuto.

Jeho funkce by měla být informační, komunikační a vzdělávací, přičemž největší důraz je kladen na posledně jmenovanou.

Vzdělávací portál by zde měl být pro školy, měl by sloužit školám jako místo, kde si budou moci přečíst, stáhnout či publikovat různé dokumenty, učební podklady, výukový software, testy, získávat informace o literatuře, prezentovat své školy, spolupracovat na školních i mezinárodních projektech, sdělovat si zkušenosti s kolegy z ostatních škol, on-line komunikovat a provozovat mnoho jiných aktivit.

Funkce portálu se budou v průběhu času vyvíjet a obohacovat v souladu s rozvojem technologie, v souladu s odezvou uživatelů portálu a zkušeností jeho redakční rady. Uživateli budou jak učitelé a ředitelé škol, tak i žáci a jejich rodiče. Bude zde široký prostor i proceloživotní vzdělávání a pestrá nabídka různých vzdělávacích programů.

Vzdělávací funkce neplní Školský vzdělávací a informační portál dodnes!

Pokračování příště.



redakce

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.