Ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) PhDr. Martin Chvál, Ph.D. reaguje na studentskou PETICI PRO ZRUŠENÍ JEDNOTNÝCH STÁTNÍCH MATURIT PLATNÝCH OD ROKU 2008 objasněním smyslu reformy maturitní zkoušky a jejího obsahu.
V květnu tohoto roku zveřejnila skupina studentů "Petici pro zrušení jednotných státních maturit platných od roku 2008" (nová maturitní zkouška bude spuštěna ve školním roce 2007/2008). Studenti označili novou maturitní zkoušku za problematickou z následujících tří důvodů:
1) Stejné maturity pro všechny školy poškozují školy i studenty (…). V konečném důsledku budou všechny školy učit to samé, aby jejich studenti uspěli při Státních maturitách. Na všech školách bude jednotná výuka, která nebude vyhovovat individuálním potřebám studentů.
2) Studenti např. na středních školách technicky zaměřených by měli maturovat z fyziky a z matematiky. Nové Státní maturity umožňují maturovat buď z matematiky či z přírodovědného bloku, který se mimo jiné skládá i z biologie a chemie. Když opomeneme, že se student musí naučit i dva jiné předměty, pořád zbývá otázka, zda stát zaplatí nové učitele, poněvadž na některých technicky zaměřených školách by museli přijmout nové učitele např. na biologii.
3) Velmi znevýhodňující je pro studenta fakt, že není možnost maturovat z více než jednoho cizího jazyka. V dnešní době, kdy ve většině zaměstnání požadují dva cizí jazyky, je toto krokem zpátky…
Na internetových stránkách http://www.antistatnimaturity.wz.cz dále následuje výčet dalších požadavků studentů. Nechceme maturovat z nesmyslných, nic neříkajících bloků; chceme maturovat na vysoké úrovni z předmětu, kterému opravdu rozumíme; chceme maturovat z toho, co jsme se opravdu učili; chceme maturovat na úrovni, na které jsme byli vzděláváni aj.
Studentská petice je pro nás signálem, že kolem připravované nové maturitní zkoušky existuje mnoho nepravdivých mýtů, které jsou nekriticky přejímány. Rozhodli jsme se, že studentům podrobněji vysvětlíme základní informace, které se týkají nové podoby maturitní zkoušky.
Skutečnost, že se chystá reforma maturitní zkoušky, se veřejně prezentuje už od roku 2001 cyklem programů Krok za krokem k nové maturitě. Střední školy mají možnost se s přípravami a podobou chystané maturitní zkoušky seznamovat dobrovolnou účastí v každoroční Maturitě nanečisto, na webových stránkách www.cermat.cz nebo prostřednictvím časopisu EDA (Evaluace - data - analýzy), který je na střední školy distribuován zdarma. Je ale pravda, že definitivní podobu nové maturitní zkoušky stanovil až školský zákon 561/2004 Sb., jehož paragrafy vztahující se k maturitní zkoušce nabývají účinnosti od 1. 9. 2007. V prvé řadě je třeba poznamenat, že z hlediska právních norem neexistuje žádná "státní maturita". Název "státní maturita" navozuje představu nivelizace učebních osnov na středních školách, což vůbec neodpovídá duchu připravované maturitní zkoušky. Školský zákon 561/2004 Sb. říká : " maturitní zkouška se skládá ze společné a profilové části. Žák získá střední vzdělání s maturitní zkouškou, jestliže úspěšně vykoná obě části maturitní zkoušky."
Ve společné části budou všichni žáci bez výjimky maturovat z českého jazyka. Na žáky čeká písemná a ústní zkouška z českého jazyka. Písemná zkouška se bude dále dělit na didaktický test a strukturovanou písemnou práci.
Dále budou žáci skládat maturitní zkoušku z cizího jazyka. I tato zkouška je povinná. Žák si ale zvolí z šestice cizích jazyků, které mohou být na škole vyučovány (angličtina, němčina, francouzština, španělština, ruština, italština), jeden jazyk, z něhož bude maturovat. Tato zkouška společné části bude rovněž obsahovat i písemnou a ústní část, přičemž písemná zkouška se bude dále dělit na didaktický test (obsahující i poslech) a strukturovanou písemnou práci. Zkouška z cizího jazyka tak bude komplexní zkouškou obsahující všechny čtyři základní jazykové dovednosti.
U třetí povinné zkoušky společné části - volitelná zkouška, bude mít žák možnost volby ze čtyř nabízených zkoušek (Matematiky 1, Občanského základu, Přírodovědně technického základu a Informačně technologického základu). Je povinností ředitele školy stanovit v pedagogických dokumentech školy, na které - minimálně dvě z nich - bude škola v rámci každého oboru vzdělání své žáky připravovat.
Ve společné části maturitní zkoušky žáci prokazují, že zvládli společný průnik dovedností, případně vědomostí, který je obsažen v učebních dokumentech všech oborů vzdělání středních škol. Koncepce této části maturitní zkoušky vychází z odpovědnosti státu garantovat, že absolvent každé střední školy si osvojil společné minimum všeobecného vzdělání, což je jedním z nejdůležitějších cílů připravované maturitní zkoušky. V této souvislosti nelze vyloučit, že studentům prestižních gymnázií se tato část nové maturitní zkoušky bude zdát příliš lehká, zatímco studentům SOU nebo nástavbového studia velmi obtížná.
Profilová část sestává ze tří povinných zkoušek, které si žák zvolí z nabídky ředitele. Mezi tyto zkoušky ředitel může zařadit odborné předměty, všeobecně vzdělávací předměty, včetně všech cizích jazyků, které škola vyučuje, případně zkoušky z nabídky stanovené ministerstvem. Navíc si žák může dobrovolně zvolit až čtyři nepovinné zkoušky z nabídky ředitele školy nebo MŠMT - ta obsahuje celkem 21 zkoušek. Žák si z této nabídky může volit zkoušky, z nichž se bude skládat ta "jeho" maturitní zkouška.
Profilová část (viz - EDA 1-2/2005 - http://www.cermat.cz/media/eda/download/EDA_1-2_05.pdf) pak umožňuje školám prověřit požadovaný odborný profil. Žák skládá povinně 3 zkoušky z nabídky stanovené ředitelem školy. Je na řediteli školy, kolik zkoušek žákovi nabídne (zda jenom tři, a tím ve skutečnosti žákovi možnost volby znemožní, nebo zda mu umožní volit z libovolného počtu zkoušek) a jakou formu budou zkoušky mít (písemná zkouška, praktická zkouška, ústní zkouška, vypracování maturitní práce a její obhajoby před maturitní komisí, ústní zkoušky před zkušební komisí nebo kombinaci těchto forem). Ředitel do nabídky může zároveň zařadit i zkoušky zadávané ministerstvem: Český jazyk a literatura, Polský jazyk, Anglický jazyk 1, Německý jazyk 1, Francouzský jazyk 1, Španělský jazyk 1, Ruský jazyk 1, Italský jazyk 1, Anglický jazyk 2, Německý jazyk 2, Francouzský jazyk 2, Španělský jazyk 2, Ruský jazyk 2, Italský jazyk 2, Matematika 2, Občanský a společenskovědní základ, Biologie, Chemie, Fyzika, Zeměpis, Dějepis.
(Obtížnost "1" ověřuje minimum znalostí a dovedností, kterými by měl být vybaven každý, kdo ukončí úspěšně střední školu zakončenou maturitní zkouškou; obtížnost "2" v sobě logicky zahrnuje nutné znalosti a dovednosti úrovně "1", jejím cílem je však ověřit, do jaké míry uchazeč prokáže rozšířené znalosti a dovednosti využitelné např. při studiu na VŠ nebo v určitých profesích. U jazyků se předpokládá nastavení obtížností tak, aby zkouška z CJ1 odpovídala přibližně úrovni B1 a zkouška z CJ2 úrovni B2 v mezinárodní stupnici definované Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky).
Z výše uvedeného výčtu faktů o připravované nové maturitní zkoušce jednoznačně vyplývá, že se nejedná o žádné "státní maturity" (psané v petici studentů dokonce s velkým "S"), tedy o zkoušky, které by zavedly na všechny školy "jednotnou výuku", nýbrž o zkoušky, na jejichž podobě se bude podílet stát, ředitel školy i žák. Kvalitu nové maturitní zkoušky garantuje v její první části stát, ve druhé části ředitel konkrétní školy, neboť má přehled o jejím zaměření. A konečně v neposlední řadě bude patřit slovo samotnému žákovi, který se bude podílet na konečné podobě "vlastního menu" maturitní zkoušky. Obavy studentů, že studenti na technických školách by měli maturovat buď z fyziky a matematiky pramení z neznalosti věci: "technici" samozřejmě z fyziky i matematiky maturovat mohou, a to v profilové části, zatímco ve společné části se budou připravovat na maturitu z jedné z výše uvedených čtyř zkoušek (viz Společná část - volitelná zkouška). Přípravu na dva z nich musí garantovat ředitel školy.
Ani námitka studentů ve věci maturity z druhého cizího jazyka nemá reálný základ. Znovu opakujeme, že ve společné části si student vybere jeden z šesti jazyků a v profilové části může maturovat z dalších jazyků.
Připravovaná maturita tak je do značné míry "šitá žákovi na míru". Ve skutečnosti bude studenty kritizovaná připravovaná zkouška právě tím, po čem studentská antimaturitní petice volá: Chceme individualitu škol a studenta.
Chápeme, že studenti mají obavy z nové podoby maturitní zkoušky. Ale jak vyplývá ze školského zákona i z Katalogu požadavků k jednotlivým zkouškám, v žádném případě se nejedná o nějakou státní maturitu,. Požadavky studentů prezentované v antimaturitní petici, kdy volají po tom, aby maturovali z toho, co nás baví, na co máme talent a v čem bychom společnosti mohli být prospěšní, rozhodně nejsou v rozporu s novou podobou maturitní zkoušky. I když se to iniciátorům petice za zrušení "státních maturit" může zdát v této chvíli paradoxní, jejich zájmy budou lépe zajištěny právě spuštěním nové maturitní zkoušky.
(Martin Chvál, ředitel, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT)
CERMAT
0 komentářů:
Okomentovat