Vyjádření Nakladatelství Fraus, s.r.o. k dopisům kardinála Miloslava Vlka ministryni školství, mládeže a tělovýchovy a arcibiskupa Jana Graubnera ministrovi vnitra

sobota 3. června 2006 ·

Důrazně se ohrazujeme proti tvrzením ve výše uvedených dopisech, napadajících kvalitu uvedené učebnice. Požadavky obou vysokých církevních představitelů považujeme za naprosto neoprávněné.

Vyjádření Nakladatelství Fraus, s.r.o.

k dopisům

Odrážka kardinála Miloslava Vlka ministryni školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 27.4.2006 (text, www stránka - novinka z 12.05.2006) a
Odrážka arcibiskupa Jana Graubnera ministrovi vnitra ze dne 4.5.2006 (text, www stránka)

o učebnici Čítanka 8 pro základní školy a víceletá gymnázia



Autoři dopisů napadají jak procesní stránku udělení schvalovací doložky MŠMT této učebnici, tak i její didaktickou i obsahovou kvalitu.

Nejprve ke stránce obsahové a didaktické:

V prvé řadě je třeba upozornit, že čítanka je soubor textů, které nevytvářejí její autoři, pouze provádějí co nejobjektivnější a nejvyváženější výběr z veřejně dostupné literatury, který pak slouží jako pracovní materiál při výuce předmětu Český jazyk a literatura.

Oba dva dopisy se týkají jedné ukázky textu z knihy Písmo, kterou napsal francouzský spisovatel italského původu François Cavanna. (Pozn.: v dopisu kardinála Vlka není úplná citace ukázky uvedené v učebnici, ale pouze výběr některých vět). Kniha vyšla v Nakladatelství Paseka v českém překladu Dušana Havlíčka. O kvalitě překladu vypovídá, že byl nezávislou odbornou porotou nominován na cenu Magnesia Litera za překlad pro rok 2004.

Ukázka je v čítance součástí kapitoly „Vyšla hvězda nad Betlémem“, obsahující celkem 19 ukázek děl s tematikou Nového zákona (ukázka celé kapitoly, napadený článek je na str. 95). Tato jedna ukázka slouží jako příklad literární travestie, která je žákům kromě jiného vysvětlena i ve Slovníčku literárních pojmů na str. 218 (viz text ze slovníčku).

Učebnice je dodávána školám vždy spolu s Příručkou učitele, v níž jsou všechny ukázky rozsáhle didakticky interpretovány (viz Příručka učitele k Čítance 8; text k napadanému úryvku je na str. 63). Učitel jako vysokoškolsky vzdělaný odborník má tedy k dispozici dostatek informací a námětů k tomu, jak s literární ukázkou pracovat. Tímto se ohrazujeme zvláště proti tvrzení, že „pedagogové základních a středních škol a víceletých gymnázií nejsou častokrát schopni podobné texty kvalitně srovnat s textem originálním a posoudit jeho důsledky“ (viz dopis kardinála Vlka). Toto tvrzení považujeme za znevážení odborné způsobilosti učitelů českého jazyka a literatury na našich ZŠ.

Dále se ohrazujeme proti tomu, že by uvedený text vychovával děti „k neúctě, primitivní vulgárnosti i náboženské a rasové nenávisti“ (viz dopis arcibiskupa Graubnera). Jako příklad zcela odlišného pohledu odkazujeme na anotace knihy na stránkách Nakladatelství Paseka a internetového knižního obchodu Vltava a krátce z nich citujeme: „…(kniha) je při bližším ohledání prodchnuta hlubokou láskou ke všemu lidskému, a tedy i k Bohu…“. Pokud autoři výše uvedených dopisů s tímto hodnocením nesouhlasí, měli by se v první řadě obrátit na nakladatele českého vydání knihy, která je běžně na našem knižním trhu v prodeji a žáci škol si ji mohou kdykoliv v knihkupectví zakoupit.

Zároveň znovu zdůrazňujeme, že zařazení jednotlivých úryvků z literárních děl do Čítanky považujeme za čistě odbornou didaktickou a literárněvědní záležitost. Rozhoduje o něm tým autorů a redaktorů a je dále podrobován zkoumání a kritice lektorů a nezávislých recenzentů. (Viz vyjádření autorek učebnice a příručky učitele.)

Nyní se dostáváme ke druhé napadané stránce – procesní.

Naše Čítanka 8 – stejně jako každá jiná učebnice pro základní školy – prošla tzv. doložkovým řízením MŠMT.

Spolu s učebnicí předkládá nakladatelství MŠMT zároveň i vyjádření všech církví, společenských organizací nebo profesních asociací, kterých se obsah učebnice dotýká.

V případě Čítanky 8 byl vyžádán posudek Biskupské konference České republiky a Národního památníku Terezín. Vyjádření Biskupské konference České republiky je v uvedeno zde. Při jeho obdržení jsme byli velmi potěšeni tím, že se Biskupská konference neomezila jen na prostý a bezvýhradný souhlas, ale dokonce připojila i pochvalný komentář o celkové kvalitě učebnice.

Národní památník Terezín se rovněž vyjádřil kladně bez výhrad.

V další části řízení hodnotili knihu tři nezávislí recenzenti vybraní MŠMT. Do průběhu recenzního řízení nemůže nakladatelství vůbec zasahovat, recenzenty ani nezná, a je seznámeno až s konečným výsledkem řízení. Při hodnocení se tito recenzenti musejí řídit závaznou soustavou několika desítek kritérií vypracovanou pro MŠMT předními pedagogickými odborníky.

Všechna hodnocení ministerských recenzentů byla kladná. Dílčí připomínky byly autory a nakladatelstvím zapracovány; žádná z připomínek se netýkala napadaného úryvku.

Teprve na základě takto náročného řízení MŠMT rozhodlo o udělení schvalovací doložky (viz Doložka).

Za téměř rok, po který je tato učebnice již používána, jsme ani od škol, ani od rodičů neobdrželi jediný negativní ohlas. Ohlasy učitelů na kvalitu Čítanky 8 (stejně jako ostatních našich učebnic) jsou naopak velmi pozitivní (e-mailové ohlasy 1, 2, 3, 4, 5 zveřejňujeme se souhlasem autorů). Čítanka pro 8. ročník ZŠ a odpovídající ročník víceletého gymnázia je součástí rozsáhlého moderního systému učebnic pro II. stupeň ZŠ, který je unikátním nakladatelským počinem nejen v rámci České republiky, ale i v rámci mezinárodním, o čemž svědčí ocenění udělené těmto učebnicím Evropskou asociací nakladatelství učebnic na mezinárodním knižním veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2005.

Naše učebnice jsou moderními pomůckami, které pomáhají žákům i učitelům nalézt odpovědi na aktuální podněty, se kterými se mladá generace dennodenně setkává. Jsme si zcela jisti, že uvedení úryvku z knihy, která je běžně na trhu dostupná, a jeho zasazení do potřebného kontextu kvalifikovaným pedagogem, je pro mladou generaci přínosnější, než aby se s obsahem knihy seznamovala pouze sama.

Kniha Písmo autora Françoise Cavanny je nabízena na českém knižním trhu již 3 roky, aniž by k ní Biskupská konference České republiky zaujala jakékoliv negativní stanovisko. Čítanka pro 8. třídu je na našich základních školách používána již od září roku 2005. Vzhledem k těmto skutečnostem je i snadno možné se domnívat, že výše zmíněná vyjádření církevních představitelů právě krátce před volbami mají sloužit politickým cílům.


Za Nakladatelství Fraus:
 

Ing. Jiří Fraus
jednatel, v.r.
Ing. Vít Pátek
šéfredaktor, v.r.
PaedDr. Helena Chýlová
odpovědná redaktorka, v.r.

Zde jsou k nahlédnutí obálky a obsahy publikací zmiňovaných v textu:
Učebnice 8 - obálka, obsah
Příručka učitele 8 - obálka, obsah

Pro sdělovací prostředky jsme připravili zkrácenou verzi tohoto vyjádření v podobě tiskové zprávy.

Zájemci o získání jednotlivých textů ve formátu MS WORD pro potřebu publikování v médiích se mohou obrátit na e-mailovou adresu fraus@fraus.cz.

25.5.2006



press

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.