Před týdnem jsem se, podobně jako dalších asi patnáct učitelů či ředitelů základních a středních škol, nechal zlákat na akci zdarma pořádanou společností AutoCont. Jednalo se o společností Microsoft sponzorovaný kurz na téma Projektové vyučování s využitím MS Office. O projektovém vyučování něco vím, dokonce jsem i něco málo již v této oblasti podnikl, a tak jsem netrpělivě očekával s čím na mě přijdou.
Po úvodním slovu šéfa střediska v Ostravě se ujala slova mladá inženýrka a hned začala vysvětlovat, co a o čem že to projektování vyučování je. Připadal jsem si jako studentík na přednášce na „pajdáku“ a stále jsem si opakoval, proč jsem tam šel. Směšné mi přišlo už to, že hotovým zkušeným pedagogům vykládá mladá technickým, nepedagogickým vzděláním zaměřená lektorka, co a jak s projektovým vyučováním. Postupně jsme přešli od jejího monologu do diskuse ke které nás vyzvala, s tím, že se přiznala, že nemá žádné zkušenosti s vyučováním na základní či střední škole, a ráda by od nás teda nějaké získala. To už jsem si říkal, o co to tu vůbec jde? Kdo se vlastně školí?
Nicméně účastnící se pedagogové mě nezklamali. Hned začali s tím, jaká že to je bída ve školách, jak si něco podobného nemůžeme dovolit kvůli přijímačkám na vyšší stupně škol, jak to nelze protože nejsou peníze, jak je náročné napsat projekt, aby byly penízky do školy, jak málo jsou placeni atd. Pochopil jsem, že si přišli vlastně poplakat.
Tuto část jsem přetrpěl a po obědové pauze bylo slíbeno, že si konečně „sáhneme“ na počítač a vyzkoušíme nějaký ten projekt. Ostříleným a zkušeným jedincům však toto již proběhlé školení stačilo a na druhou část již nedorazili. Po přestávce jsme se vrhli do projektování a jali jsme se vytvářet bulletin. V podstatě jsem ani žádný bulletin nevytvářeli, pouze jsme se seznámili s funkcí revize dokumentu (ti, co ji neznali) ve Wordu a pak posílali hotové, opravené články e-maily na určené kolegy v místnosti. Po skončení anabaze s Wordem jsme měli tvořit formuláře v Excelu. U toho jsem ovšem nevydržel až do konce, nicméně mohu říct, že s věcmi tam řečenými jsem se již dříve setkal.
Shrnu-li, o čem toto školení mělo být, pak v podstatě k tomu, aby nás nadchlo k využívání MS Office ve výuce a k tomu, abychom se přihlásili na školení další, už placené, které se již bude konkrétně zabývat jednotlivými projekty, tedy učením se Wordu, Excelu v příkladech. Pokud bych měl zhodnotit přínos školení pro mě, pak musím říct, že jsem se opět zamyslel nad podstatou výuky počítačů ve škole, nad tím, že my učitelé vlastně „vyrábíme“ budoucí uživatele Microsoftu. A to navíc za mrzký peníz s tím, že si ještě máme platit školení, abychom lépe zvládali Word a Excel využít… Protože to byla podstata onoho školení.
Proto se ptám: Je nutné vyučovat Word, Excel a další aplikace z balíčku MS Office zdarma? Opravdu musíme být za hlupáky a učit Microsoftu budoucí odběratele SW zadarmo? Velice rád bych chodil na podobná školení, byla-li by pro mě jako učitele ICT zadarmo s tím, že budu svým žákům nabyté znalosti dále předávat a to třeba v projektovém vyučování. Navíc ale chci, aby mi za to, že děti budu MS Office učit, Microsoft náležitě zaplatil. Proč se máme stále nechávat válcovat a ještě zdarma? Přijde mi divné, že já za školení platím, ale už za jeho předání nedostanu zaplaceno. Nebo snad znalost MS Office je tímtéž jako znalost matematiky, fyziky, historie a jiných věd?
Pavel Stopa
0 komentářů:
Okomentovat