Gymnázia je třeba povzbudit, aby ze školních vzdělávacích programů neměla obavu a vnímala je jako výzvu pro vlastní rozvoj, shodli se na 8. pracovním jednání pilotních škol koordinátoři a ředitelé pilotních gymnázií. Setkání, jehož organizátorem byl VÚP v Praze, se uskutečnilo 16. a 17.5.2006 v Říčanech u Prahy. Jeho cílem bylo shrnout zkušenosti, které školy během dvou let trvání projektu ESF – Pilot G získaly, předat je dál ostatním školám a využít je v připravovaném manuálu.
„Cítím povinnost, abychom se to dobré i špatné pokusili zaznamenat a předat ostatním nepilotním školám,“ řekla na úvod setkání náměstkyně VÚP Stanislava Krčková. Hned první den čekala na zástupce gymnázií – koordinátora tvorby ŠVP a člena užšího týmu - práce ve čtyřech tematických dílnách (lektorovaných odborníky VÚP). Jejich úkolem bylo na základě vlastních zkušeností s tvorbou školního vzdělávacího programu pojmenovat problémy, rizika i výzvy související s daným tématem.
První dílna se zabývala Tvorbou týmů a jejich motivací, časovým harmonogramem tvorby ŠVP, tématem druhé byla Tvorba učebního plánu, třetí se věnovala Tvorbě učebních osnov a ve čtvrté se probíraly Klíčové kompetence a výchovné a vzdělávací strategie v ŠVP. Zástupci jednotlivých škol byli rozděleni do čtyř skupin a ty postupně procházely všemi dílnami. Nad jednotlivými tématy se kladly otázky (i nepříjemné) a hledaly odpovědi, ujasňovala se stanoviska, vyměňovaly názory a zkušenosti a hledala společná východiska, jak a co sdělit nepilotním školám, aby jejich práce s tvorbou ŠVP byla snazší.
Následující den byly utvořeny redakční týmy, které měly za úkol materiály z předchozích dílen zpracovat a připravit z nich ucelenou prezentaci. Byla to ukázka týmové práce v praxi.
Jaké zkušenosti pilotní školy získaly, co vidí jako podstatné a v čem vidí problémy
Tvorba týmů a jejich motivace, časový harmonogram tvorby ŠVP:
-
Učitelé by měli být motivováni touhou po změně, na které se mohou podílet
-
Rizikem motivace jsou falešní a neerudovaní vykladači reformy
-
Ředitel nesmí být mimo tvorbu ŠVP, musí umět rozdělit úkoly a nesmí být na vše sám
-
Užší pracovní tým musí být schopen interpretovat RVP a přiblížit ho „lidsky“ sboru
-
Po celou tvorbu ŠVP a při jeho realizaci je důležitá podpora práce v týmu
Tvorba učebního plánu:
-
Tvorbě učebního plánu by měla předcházet široká diskuse a následné stanovení priorit
-
Učitelé by měli pochopit, že „bojovat“ pouze o hodiny pro jednotlivé předměty je krátkozraké, učební plán musí fungovat jako celek
Tvorba učebních osnov:
-
Tvorba učebního plánu úzce souvisí s tvorbou osnov, jedno nelze oddělit od druhého
-
Je dobré využít všech možností, které dává RVP GV, aby učební osnovy umožňovaly učení v souvislostech a maximální míru volitelnosti a profilace žáků
-
Při sestavování osnov je nutná dohoda sboru – o všem je dobré mluvit
Klíčové kompetence a výchovné a vzdělávací strategie:
-
Nejsou formálním výmyslem RVP, ale mohou žákům pomoci ve škole i v životě lépe využít to, co se učí
-
Učitel, který porozumí tomu, co se za klíčovými kompetencemi skrývá, s nimi dokáže pracovat ve výuce
-
Je dobré přemýšlet o tom, jak by se daly klíčové kompetence hodnotit, ale má smysl zaměřit se zpočátku na ty, u kterých máme alespoň nějakou představu, jak by to mohlo probíhat
-
Hodnotit klíčové kompetence nemusí znamenat vždy měřit (kvantifikovat) – má smysl přemýšlet o dalších, jiných způsobech
Na říčanském setkání také padla otázka, jak zařídit, aby ředitelé škol začali reformě více věřit. Svým kolegům proto radí: Zajímejte se o to, jaké zkušenosti mají pilotní gymnázia, investujte do „cesťáků“ a navštěvujte se s gymnázii i v jiných městech. Vytvářejte týmy a spolupracujte.
V Praze dne 22. 5. 2006
Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Novodvorská 1010/14
142 01 Praha 4
tel.: 261 341 440, fax: 261 341 480
info@vuppraha.cz, www.vuppraha.cz
Tit. Zuzana Fojtíková
PR manager
tel.: 261 341 455
VÚP
0 komentářů:
Okomentovat