„Tvorba školního vzdělávacího programu není nic jiného, než že se vysokoškolsky vzdělaní lidé společně domluví na tom, jak co nejlépe vzdělávat žáky,“ zaznělo na 9. pracovním setkání šestnácti pilotních škol, které v projektu ESF – Pilot Z ověřují výuku podle školních vzdělávacích programů. Akce, jejímž organizátorem byl Výzkumný ústav pedagogický v Praze, proběhla ve dnech 2. a 3. května 2006 v Říčanech u Prahy. Jejím cílem bylo zhodnotit, co dvouletý projekt pilotním školám přinesl, a shrnuté zkušenosti pak nabídnout jako metodickou pomůcku ostatním školám, které s tvorbou školních vzdělávacích programů teprve začínají, a zároveň je využít pro připravovanou národní konferenci.
První den pracovního setkání se zástupci škol (ředitelé i učitelé) zapojili do šesti dílen, z nichž v každé se zpracovávalo jedno téma a sledovalo se, jaký vliv na něj měla tvorba školního vzdělávacího programu i jeho uplatňování v praxi. Jedna dílna mapovala vnitřní proměnu školy, druhá výchovné a vzdělávací strategie, třetí pedagogický sbor, čtvrtá učební texty, pátá se zabývala žáky a šestá spoluprací s rodiči. V každé dílně se postupně vystřídalo šest skupin (dvě skupiny ředitelů a čtyři učitelů). Jejich členové se zamýšleli nad konkrétními obsahy jednotlivých témat, snažili se je popsat a zahrnout do nich vše, co považovali za podstatné. V atmosféře, která byla nejen tvořivá, ale někdy i bouřlivá (všem „šlo o věc“!), se vyměňovaly zkušenosti, tříbily názory a objevovaly se cenné nápady. Byla to zatěžkávací zkouška týmové práce, ale dopadla na jedničku.
Následující den pak proběhly prezentace „výstupů“ jednotlivých dílen. Těch se ujaly redakční týmy, které shrnuly podstatu daného tématu a zformulovaly základní teze.
Co z těchto prezentací vyplynulo?
Co radí pilotní školy svým kolegům, kteří s tvorbou školních vzdělávacích programů teprve začínají?
Kromě jiného třeba to, že::
-
základním předpokladem pro proměnu školy je změna vztahů na všech úrovních;
-
učivo není cílem, ale prostředkem k utváření klíčových kompetencí;
-
žáci (ale nejen oni) potřebují bezpečné klima a vnitřní motivaci;
-
bezpečné klima v sobě zahrnuje partnerské vztahy, kdy žáci spolurozhodují, ovlivňují klima a celé dění školy;
-
nejlepším učebním materiálem je svět kolem nás, tedy i žák sám o sobě;
-
nabídka učebních materiálů by měla být pestrá, aby zabránila plochému vnímání světa;
-
nové cíle vzdělávání vyžadují změnu v organizaci výuky.
Materiály z těchto prezentací budou dál zpracovány a poskytnuty ostatním školám.
Na závěr dvoudenního pracovního setkání vystoupil ředitel Výzkumného ústavu pedagogického Jaroslav Jeřábek, který všem účastníkům projektu poděkoval a vyslovil přesvědčení, že výsledné prezentace byly potvrzením toho, že se školám podařilo s využitím prostředků ESF vytvořit dobré školní vzdělávací programy a s nimi pak pracovat.
V Praze dne 9. 5. 2006
Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Novodvorská 1010/14
142 01 Praha 4
tel.: 261 341 440, fax: 261 341 480
info@vuppraha.cz, www.vuppraha.cz
Mgr. Zuzana Fojtíková
PR manager
tel.: 261 341 455
VÚP
0 komentářů:
Okomentovat