ÚIV: Zajištění kvality ve vzdělávání učitelů v Evropě

Friday, May 26, 2006 ·

Jedním ze tří hlavních cílů Lisabonského procesu je zlepšování kvality a efektivity vzdělávání. Úloha, kterou v tomto směru hrají učitelé, je široce uznávaná, což v důsledku znamená, že je zvláště důležité rozvíjet systémy hodnocení kvality a akreditací učitelského vzdělávání. Eurydice ve své nejnovější publikaci podává přehled o procesech hodnocení kvality institucí nebo programů, které poskytují přípravné a další vzdělávání učitelů pro primární a všeobecné sekundární vzdělávání. Uvedena jsou pouze hodnocení spojená s kvalitou nabídky tohoto vzdělávání. Tato publikace byla připravena s podporou Evropské komise.

Hodnocení přípravného vzdělávání učitelů jako součást hodnocení vysokoškolského vzdělávání

Přípravné vzdělávání učitelů, především těch, kteří chtějí pracovat v sekundárním vzdělávání, zpravidla probíhá na univerzitách. Ve dvou třetinách zemí zúčastněných na přípravě této publikace se používají pouze vyhlášky vztahující se na vysoké školství obecně. Zohlednění specifických vlastností přípravy učitelů tak značně závisí na dokumentech, na jejichž základě hodnocení probíhá. V šesti zemích mají k dispozici vyhlášky určené výhradně pro hodnocení vzdělávání učitelů (1). Existující vyhlášky se často týkají profesní (pedagogické) složky (včetně závěrečné kvalifikační fáze "při zaměstnání" a praxe ve škole). Ve většině zemí (2) jsou externí a interní hodnocení povinná nebo doporučená.

Externí hodnocení přípravného vzdělávání učitelů

Externí hodnocení obvykle provádí tým expertů, kolegů-evaluátorů nebo inspektorů. Zapojování studentů do evaluačních týmů je povinné nebo doporučené pouze v pěti zemích (3). V polovině zemí externí evaluátoři využívají zvláštní dokumenty a/nebo kvalifikační standardy učitelů. Ve většině případech se hodnocení zaměřuje na několik různých aspektů, jako jsou studijní programy, vyučovací metody, způsob hodnocení studentů, rovnováha mezi profesní (pedagogickou) a všeobecnou přípravou, organizace pedagogické praxe, partnerství mezi školami a infrastruktura. Externí hodnocení zpravidla vychází ze zprávy o interním hodnocení a často zahrnuje návštěvu v hodnocené instituci. Četnost těchto hodnocení je velmi různá (od jednoho roku až po dvanáct let).

Interní hodnocení přípravného vzdělávání učitelů

Interní hodnocení obvykle koordinuje vedení instituce nebo evaluační výbor ustavený v rámci instituce. Prakticky ve všech zemích, které mají vyhlášky vztahující se k této činnosti, je zapojení akademických pracovníků nebo studentů do interního hodnocení povinné nebo doporučené. V několika málo zemích se jej účastní také odborní evaluátoři. Sledované aspekty jsou obdobné jako u externího hodnocení. Pokud vyhlášky existují, obvykle uvádějí, že hodnocení by mělo obsahovat přehledy o akademických pracovnících a studentech.

Hospitace bývají nepovinné nebo doporučené v pěti zemích (4). Ve 14 zemích se musí interní hodnocení konat nejméně jednou za rok. Jeho četnost se může také řídit četností externího hodnocení.

Využití výsledků získaných z hodnocení přípravného vzdělávání učitelů

Ve většině zemí je externí hodnocení podkladem pro rozhodování o akreditaci a reakreditaci instituce nebo studijního programu. V těchto případech může mít odmítnutí obnovy akreditace vliv na veřejné financování instituce. V některých zemích může mít externí hodnocení finanční dopad nezávisle na akreditačním procesu. Tam, kde je využívání výsledků hodnocení regulováno, musí v případě, že nejsou splněny kvalitativní standardy, obvykle proběhnout nějaké následné hodnocení. To může znamenat, že daná instituce musí zpracovat plán na zlepšení a/nebo je po určité době znovu hodnocena. Ve dvou třetinách zemí se výsledky externího hodnocení publikují systematicky. V případě interního hodnocení se to týká pouze šesti zemí (5). Využívání výsledků hodnocení institucí pro přípravu národních zpráv nebo ukazatelů není běžné.

Hodnocení dalšího vzdělávání učitelů

V několika zemí probíhá další vzdělávání učitelů zcela decentralizovaně a odpovědnost za ně mají školy nebo místní školské orgány. Navíc typy organizací pověřených poskytovat tento druh přípravy jsou různé a zahrnují instituce nebo programy pro přípravné vzdělávání učitelů, veřejná nebo soukromá centra pro další vzdělávání, učitelské odbory nebo asociace a nevládní organizace atd. Téměř všechny země mají vyhlášky o akreditaci a/nebo hodnocení organizací poskytujících další vzdělávání učitelů (6). Hlavní postupy při externím hodnocení zahrnují analýzu písemného projektu vzdělávání a/nebo sebehodnotící zprávu a v menší míře i návštěvu instituce. Hodnocení se obvykle zaměřuje na obsah přípravy, na vyučovací metody, na dovednosti učitelů a na infrastrukturu. V devíti zemích se musejí brát v úvahu názory účastníků dalšího vzdělávání. Závěry z externího hodnocení mohou mít vliv na akreditaci a financování poskytovatelů této přípravy.

(1) To se týká Německa, Francie, Irska, Polska, Portugalska a Spojeného království.

(2) Externí hodnocení je nepovinné na rakouských univerzitách, které připravují učitele pro ‘akademické’ sekundární vzdělávání, a v Dánsku. V Itálii a na Maltě neexistují žádné vyhlášky týkající se externí hodnocení. Na Maltě je interní hodnocení nepovinné.

(3) Belgie (Vlámské Společenství), Nizozemsko, Finsko, Švédsko a Norsko.

(4) Belgie, Estonsko, Španělsko, Polsko a Bulharsko.

(5) Česká republika, Itálie, Litva, Slovensko, Finsko a Švédsko.

(6) Výjimkou je Francie, Kypr, Litva, Malta, Rakousko a Spojené království.

Technická poznámka

Zajištění kvality ve vzdělávání učitelů v Evropě

Název publikace: Quality Assurance in Teacher Education in Europe. [Zajištění kvality ve vzdělávání učitelů v Evropě.]

Vydavatel: Eurydice

Datum vydání: Květen 2006

Jazykové verze: Anglicky a francouzsky

Umístění on-line: http://www.eurydice.org/Documents/QA/en/FrameSet.htm

Informace byly získány od národních oddělení sítě Eurydice prostřednictvím jednotného dotazníku připraveného v Evropském oddělení Eurydice (EEU). Publikaci zpracovalo EEU. Informace se vztahují k akademickému roku 2005/06 a týkají se programů pro přípravu učitelů pro primární a všeobecnou sekundární úroveň vzdělávání.

Tuto publikaci finančně zajišťuje Generální ředitelství pro školství a kulturu Evropské komise.

Eurydice European Unit - Avenue Louise, 240 - B-1050 Brussels e-mail : info@eurydice.org, http://www.eurydice.org

ÚIV, Národní oddělení EURYDICE, Senovážné nám. 26, P.O.Box č.1, 110 06 Praha 1, e-mail : eurydice@uiv.cz,

http://www.uiv.cz



ÚIV

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.