Otázka: Pracuji jako středoškolský pedagog, dal jsem si vyčistit oblek do jedné ostravské čistírny, měl jsem moc práce (přijímačky, příprava maturit etc.), tak jsem si ho z provozovny vyzvedl až s více než dvouměsíčním odstupem oproti původnímu termínu. V čistírně mi účtovali skladné. Vážení pracovníci poradny, mají na to čistírenští podnikatelé vůbec právo?
Odpověď:
Vaše záležitost se z právního hlediska řídí občanským zákoníkem – konkrétněji § 652 a následujícími OZ – tzv. Zvláštní ustanovení o smlouvě o opravě a úpravě věci.
Zmíněný občanský zákoník řeší i případy, kdy si objednatel služby (v naší „kauze“ učitel) nevyzvedne zakázku ve sjednaném termínu. Z ustanovení § 656 odst.1 OZ vyplývá povinnost učitele vyzvednout zakázku do jednoho měsíce od provedení služby i možnost zhotovitele účtovat poplatek za uskladnění. Ovšem dodejme, že z pohledu řádného naplnění zákona o ochraně spotřebitele by výška poplatku za uskladnění měla být spotřebiteli sdělena předem.
Dále pak platí dle ustanovení § 656 odst.2: nevyzvedne-li si objednatel věc ve lhůtě šesti měsíců ode dne, kdy byl povinen ji vyzvednout, má zhotovitel právo věc prodat. Je-li zhotoviteli známa adresa objednatele a jde-li o věc větší hodnoty, je zhotovitel povinen o zamýšleném prodeji objednatele předem vyrozumět a poskytnout mu přiměřenou dodatečnou lhůtu k vyzvednutí věci.
A dle § 656 odst. 3: Dojde-li k prodeji nevyzvednuté věci, vyplatí zhotovitel objednateli (zde tedy pedagogovi) výtěžek prodeje po odečtení ceny opravy nebo úpravy, poplatku za uskladnění a nákladů prodeje.
Petr Kolman
0 komentářů:
Okomentovat