Od 1. června budou probíhat nově koncipované závěrečné zkoušky pro obory s výučním listem už na 125 vybraných školách. Měly by přispět k lepšímu uplatnění absolventů. Do roku 2008 bude pokračovat ověřování nových zkoušek a pak by měly být vytvořeny podmínky pro jejich celoplošné zavedení.
Změna závěrečných zkoušek je nanejvýš potřebná, protože dosud si školy samy určují jejich obsah a náročnost se proto na jednotlivých školách liší. Absolventi učebních oborů také často figurují mezi nezaměstnanými nebo vůbec nepracují ve svém oboru.
„Obsah zkoušek by se měl víc než dosud přiblížit potřebám praxe. Jejich těžiště bude proto v praktické části, v níž má žák řešit úkoly podobné reálné pracovní situaci. Ani další části zkoušky by se neměly zakládat na vědomostech encyklopedického charakteru,“ říká Dana Kočková z Národního ústavu odborného vzdělávání.
Nové zkoušky se připravují v rámci projektu Kvalita I, na jehož financování se podílí Evropský sociální fond. Jsou založeny na jednotném zadání, které vytvářejí sami pedagogové ve spolupráci se zaměstnavateli a pracovníky NÚOV. Důležité je, že se školy podílejí na vzniku jednotných zadání a nedomnívají se, že jim je něco nařizováno zhora.
Umět řemeslo a umět se učit
Podle zástupců zaměstnavatelů, kteří na zkouškách spolupracovali v minulém školním roce, by se zkoušky a pochopitelně i výuka měly ještě víc než dosud zakládat na praxi a na reálných podmínkách v podnicích. Pedagogové na druhé straně upozorňují, že učební obor nemá mladé lidi připravit jen pro jedno konkrétní místo. Má naopak poskytnout takovou šíři vzdělání, aby jeho absolventi měli celkový přehled o svém oboru, byli připraveni vzdělávat se po celý život a reagovat tak na modernizaci i požadavky různých zaměstnavatelů.
Kvůli tomu je do jednotného zadání jako nový prvek zařazován i obecný přehled o světě práce. Žáci u zkoušky prokazují, že vědí, jak postupovat při hledání zaměstnání a plánování dalšího vzdělávání, že jsou schopni využívat služeb zaměstnanosti, že si umí poradit v oblasti osobní ekonomiky apod. Další nový prvek představuje samostatná odborná práce, v níž žák prokazuje, že je schopen vyhledávat a zpracovávat informace, navrhovat vlastní řešení konkrétních problémů a obhajovat je.
Jednotné zadání bude mít vliv i na úroveň výuky. Pokud budou žáci některé školy dosahovat horších výsledků, mělo by to být signálem, že je zde nutné zlepšit kvalitu výuky i vybavení.
Názory některých zaměstnavatelů
Například ředitel společnosti ZEMSPOL České Meziříčí ing Rudolf Šichan spolupracoval na tvorbě jednotného zadání pro obor zemědělec, farmář. Vedla ho k tomu zkušenost s dosavadními absolventy, kteří často nemají pro výkon svého povolání dostatečnou úroveň. Právě to by se mělo změnit po zavedení nových závěrečných zkoušek. „Učitelům nezbyde, než žáky připravovat tak, aby obstáli,“ tvrdí ing. Šichan. Myslí si to i přesto, že o zemědělské obory není velký zájem a mnohdy sem chodí žáci s velmi slabým prospěchem. „I při tomhle složení je ale možné docílit slušné úrovně. Je to nutné, protože v zemědělským podnicích bude poptávka po nových pracovnících a ti musejí být připraveni na poměrně vysokou úroveň.“
Na tvorbě závěrečných zkoušek pro pokrývače zase spolupracuje Richard Mlýnek, jehož rodinná firma působí v tomto oboru v Opavě. Už 30 let podle svého tvrzení žije tímto řemeslem. Na jednotném zadání se podílí, protože usiluje o změnu pojetí celé výuky. Snažil se o to už před lety, když působil na učilišti, jenže tenkrát k tomu nebyly podmínky. „Prioritou pro mě není jen odbornost, ta musí jít souběžně s morálkou. Jaký to má smysl, když se kluk naučí řemeslo, ale nemá žádnou odpovědnost?“ ptá se Richard Mlýnek.
Rádi zodpovíme vaše dotazy:
Dana Kočková, manažerka projektu, dana.kockova@nuov.cz
Hana Hušáková, hana.husakova@nuov.cz
Zoja Franklová zoja.franklova@nuov.cz
mobil: 776 183 126
Národní ústav odborného vzdělávání (www.nuov.cz),
Weilova 6, 102 00 Praha 10
Tel. 274 862 251-6
* Cílem systémového projektu ministerstva školství KVALITA I je vytvoření systému hodnocení a monitorování výsledků vzdělávání. Partnery MŠMT při řešení projektu jsou NÚOV, Ústav pro informace ve vzdělávání a Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR.
NÚOV
0 komentářů:
Okomentovat