NÚOV: Národní soustava kvalifikací usnadní cestu k uznání znalostí a dovedností, bez ohledu na to, zda je člověk získal ve škole, v kurzu, v praxi nebo třeba samostudiem

středa 17. května 2006 ·

20. dubna 2006 se v Praze uskutečnila první celostátní konference ke vzniku Národní soustavy kvalifikací (NSK). Za přítomnosti představitelů Parlamentu, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstva práce a sociálních věcí ČR se konference zúčastnili zástupci škol i zaměstnavatelů z celé republiky. Pořadatelem byl Národní ústav odborného vzdělávání, který zodpovídá za vytvoření NSK v rámci projektu, na nějž přispívá Evropský sociální fond.

Proč vzniká Národní soustava kvalifikací

Parlament ČR před nedávnem schválil zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Ten by měl umožnit, aby lidem byly uznávány skutečné znalosti a dovednosti, bez ohledu na to, zda je získali ve škole, v kurzu, v praxi nebo třeba samostudiem. Mělo by to pomoci zejména těm, kteří získali profesní zkušenosti mimo obor, který vystudovali nebo v němž se vyučili, ale nemají na to žádný doklad.

Představme si vyučenou švadlenu, která po dvou letech práce v oděvním provo-zu nastoupila do cukrárny své kamarádky, tady se naučila nejprve vyrábět zmrzliny a posléze i zhotovovat širokou plejádu úžasných zákusků. Pak se ale přestěhovala do jiného města a při hledání zaměstnání je jejím jediným kvalifikačním dokladem výuční list švadleny. Takový člověk jako tato švadlena bude moci složit zkoušku před příslušnou komisí a pokud uspěje, získá celostátně platné osvědčení.

Aby zákon mohl být uveden v život, musejí být všechny kvalifikace jednoznačně popsány. K tomu bude sloužit Národní soustava kvalifikací (NSK). Každá kvalifikace zde bude mít svůj kvalifikační a hodnotící standard. Kvalifikační standard určuje, co je třeba pro získání dané kvalifikace umět, hodnotící standard stanovuje, jakými kritérii a postupy se zjistí, zda to člověk skutečně umí.

V souladu se zákonem bude NSK rozlišovat dva typy kvalifikací: Úplná kvalifikace je pojatá jako způsobilost vykonávat určité celé povolání (cukrář, elektrotechnik, architekt, lékař apod.) a není vlastně ničím novým, člověk ji získá ve škole nebo v učilišti absolvováním určitého oboru vzdělání. Novým prvkem jsou dílčí kvalifikace. Dílčí kvalifikací je způsobilost vykonávat pouze část určitého povolání, tj. určitou pracovní činnost nebo několik pracovních činností, které ale ve svém celku dávají možnost pracovního uplatnění (např. vazba a aranžování květin, příprava studené kuchyně, montáž a opravy plynových zařízení, tvorba webových stránek či výroba zákusků a dortů).

NSK nabídne občanům možnost získat nejen dílčí, ale i úplnou kvalifikaci, aniž by bylo nutné absolvovat školní vzdělání. Některé úplné kvalifikace totiž bude možné poskládat z kvalifikací dílčích. V praxi to bude znamenat, že získá-li občan osvědčení o všech těchto dílčích kvalifikacích, bude moci na příslušné škole nebo učilišti složit zkoušku z úplné kvalifikace (např. pro úplnou kvalifikaci prodavač to budou tři dílčí: manipulace se zbožím v obchodně provozní jednotce, práce na pokladně a pokladních systémech a kvalifikovaný prodej zboží. Výčet dílčích kvalifikací potřebných ke složení úplné kvalifikace bude uveden v jejím kvalifikačním standardu.

I když bude možné dospět k úplné kvalifikaci také mimo školní vzdělávání, konečný verdikt bude mít škola, kde se daný obor vyučuje a na níž zájemce složí zkoušku.Tím bude zajištěná rovnocennost kvalifikací získaných různými cestami.

Postup tvorby NSK

V současné době jsou v pracovních verzích zpracovány kvalifikační a hodnotící standardy pro cca 200 dílčích a 40 úplných kvalifikací. Na tvorbě se podílejí týmy, v nichž spolupracují odborníci ze sféry vzdělání i práce. Jedná se ovšem o první verze, které budou dále posuzovány a upravovány na základě připomínek profesních komor, cechů či sdružení. Dosáhnout významné účasti zaměstnavatelů na tvorbě standardů kvalifikací je jedním z hlavních záměrů tvůrců NSK, zejména v oblasti dílčích kvalifikací. Jde o to, aby tyto kvalifikace maximálně odrážely skutečnou potřebu trhu práce a aby odpovídaly požadavkům zaměstnavatelů na pracovníky.

Tvorba NSK probíhá díky projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který je financován z Evropského sociálního fondu a z rozpočtu ČR a jehož řešitelem je Národní ústav odborného vzdělávání ve spolupráci se společností Trexima Zlín a řadou dalších odborníků.

Kontakty:

Ing. Jiří Strádal, hlavní manažer projektu, stradal@nuov.cz

Ing. Jan Peška, peska@nuov.cz

Zoja Franklová, franklova.z@nuov.cz

Národní ústav odborného vzdělávání

Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10

Tel.: 274 862 251-6

www.nsk.nuov.cz

e-mail: nsk.esf@msmt.cz



NÚOV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.