Jedním z bodů struktury školního vzdělávacího programu (dále jen ŠVP), uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, je po charakteristice školy charakteristika ŠVP. První kapitolou této části ŠVP je zaměření školy. V ní by škola měla vymezit, co považuje ve svém výchovném a vzdělávacím působení za nejdůležitější, na co se zaměří, co bude především podporovat a rozvíjet, co se stane jejími prioritami atd. Zaměření školy by mělo vycházet z výchovných a vzdělávacích potřeb žáků, z konkrétních podmínek každé školy (velikost školy, počet tříd, počet a složení žáků, počet a kvalifikovanost učitelů, kontakty s rodiči, lokalita, ve které se škola nachází apod.), případně ze vzdělávacích tradic školy. V každém případě musí být zaměření školy v souladu s cíli základního vzdělávání.
Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Požadavky na tuto část ŠVP jsou formulovány tak, že jsou plně akceptovatelné i pro málotřídní školy, protože v zaměření školy lze zohlednit specifika každé školy, tedy i školy málotřídní a pro její zpracování nevyplývají tedy pro málotřídní školy žádné specifické nároky. Toto potvrzují i uvedené ukázky zpracování zaměření školy ze školních vzdělávacích programů několika málotřídních škol.
Málotřídní školy vyjádřily zaměření různými způsoby:
- Zdůrazněním určitých specifik vzdělávání a života školy (ukázka č. 1a, 1b).
- Popisem toho, co bude škola ve vzdělávání žáků podporovat, prostřednictvím výchovných a vzdělávacích priorit (ukázka č. 2).
- Využitím motta školy a jeho podrobnějším rozvedením se zaměřením na působení školy (ukázka č. 3a, 3b).
Ukázka č. 1a
(Převzato a upraveno ze Soukromé ZŠ Adélka, o.p.s., Horšovský Týn.)
Škola chce být alternativou stávajícím školám svým individuálním přístupem k žákům. Ve svém principu (k němuž patří především přijímání jeden druhého, podpora rozvoje individuality každého žáka, vzájemná pomoc, spoluzodpovědnost aj.) je škola otevřena všem dětem a rodičům, která škola svým působením osloví. Vycházíme z toho, že škola je místo, kde dítě tráví značnou část dne, a je proto pro něj výhodné a potřebné, když rodina a škola o sobě ví a jsou pokud možno navzájem propojené. Škola by měla dýchat rodinnou atmosférou. Během vyučování by měla být přístupná rodičům. Každý rodič má právo vědět, jak se jeho dítě učí, tzn. jeho vlastní přístup a způsob, jakým je výuka vedena, jak se s ním zachází. Může být výuce přítomen, s učitelem může spolupracovat. Rodiče by pak měli být více motivováni ke spolupráci - na tvorbě projektů (využití jejich individuálních schopností a znalostí), účasti na společných akcích (výletů, zábavných programů), brigádách (svépomocné práce v areálu školy).
Základním úkolem školy je dát dětem dostatek možností a podnětů, aby se samy učily a objevovaly svět kolem sebe. Kde je to možné a vhodné, chceme učit formou projektů. Tento způsob odpovídá globálnímu způsobu myšlení, jež je jednou z priorit naší školy. Smyslem tohoto přístupu je především získat děti pro vzdělání, využít jejich vrozenou zvídavost, vzbudit u nich chuť poznávat a umožnit jim pocit uspokojení z odvedené práce.
Škola klade důraz na šíření kladného vztahu k životu v nejširším slova smyslu, na rozvoj individuálních schopností žáků při respektování individuálního uplatnění učitele, jejich využití k týmové spolupráci, rozvoji osobnosti a jejího uplatnění v celku.
Zároveň škola výchovou v globální myšlení = poznání, že vše spolu souvisí a že nepochopením souvislostí lze dělat nenapravitelné chyby, vede žáky i zaměstnance školy k zodpovědnému lokálnímu jednání a k samým počátkům vytváření vztahu člověka k přírodě. Mimo jiné i chovem domácího zvířectva (kozy, ovce, drůbež, pes, kočky, včely). V areálu školy jsou mnohé ekosystémy (sad, jezírko, pastvina, zahrada). Z tohoto všeho vyplývá, že škola má zcela praktické ekologické zaměření. Po teoretické stránce jsou principy globální výchovy uplatňovány i ve většině předmětů. Nad rámec obecného vzdělání chce škola spoluprací a rozvojem osobnosti naučit žáky ekologicky myslet, tudíž také respektovat obecnou svobodu. Ekologická výchova není pouze předmětem, který by byl oddělený od jiných, ale tato výchova (globální) je integrována do veškerého školního života - tj. do jednotlivých předmětů, do provozu školy (technický, výchovný).
Komentář:
Zaměření školy není vymezeno důrazem na konkrétní vyučovací předměty (profilací školy), ale důrazem na rozvoj osobnosti všech žáků, na vytváření rodinné atmosféry prostřednictvím spolupráce školy s rodinami žáků a vzhledem k umístění školy a jejímu specifickému vybavení (škola je umístěna na venkově) důrazem na environmentální výchovu v co nejširších souvislostech.
Ukázka č. 1b
(Převzato a upraveno ze ZŠ a MŠ Chválenice.)
Naše škola je určena pro všechny žáky, jejichž rodiče se rozhodnou svěřit nám své dítě, jsme schopni integrovat a věnovat se i dětem s menšími výukovými obtížemi.
V naší škole proto:
- Vedeme žáky k aktivnímu zapojování do činností, k pozitivnímu přístupu k výuce a vzdělávání, abychom dál rozvíjeli jeho zájem o studium i v dalších ročnících ( II. stupeň ZŠ) a v dalším životě.
- Snažíme se připravit žáka do života jako jedinečnou osobnost, která je na vyspělé kulturní úrovni, schopná se orientovat v životě aktivně, samostatně, tvořivě.
- Přistupujeme k výchově a vzdělávání žáka tak, abychom vychovali člověka schopného řešit situace běžného života, problémy, ke kterým přistupuje uvědoměle a aktivně, ke kterým je schopen zaujmout určitý postoj, má touhu se dál podílet i sám na dalším sebevzdělávání, získávání dalších vědomostí, dovedností a návyků a chápat všeobecné souvislosti - ve společnosti, přírodě, zdraví a kultuře.Tím se pak stával platným a užitečným nejen sobě, ale i společnosti a stal se její nedílnou součástí.
- Rozvíjíme spolupráci s rodiči, ale i s širokou veřejností svojí otevřeností, diplomacií, vstřícností a taktem.
Komentář:
Zaměření školy vychází ze snahy podpořit co nejširší rozvoj osobnosti všech žáků s důrazem na utváření a rozvíjení všech klíčových kompetencí.
Ukázka č. 2
(Převzato a upraveno ze ZŠ a MŠ Lukavice.)
Prioritami naší školy jsou:
- Kvalitní výchova a vzdělávání zaměřené na dovednosti žáků
- Výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
- Komunikační dovednosti (ICT) a sociální vazby
- Česká historie - poznávání české historie v evropském kontextu, prožívání přítomnosti, porozumění budoucnosti
- Environmentální výchova - životní prostředí v historických souvislostech zemí Koruny české
- Volnočasové aktivity - podpora a vedení žáků k rozličným aktivitám a činnostem, vytváření sociálních vazeb v mimoškolním čase
Komentář:
Zaměření školy je vymezeno v podobě priorit, z nichž je patrný akcent na historický vývoj.
Ukázka č. 3a
(Převzato a upraveno ze ZŠ Čeperka.)
Cestou porozumění aneb Na cestě k sobě i k druhým, k přírodě a k praktickému životu.
Cíl našeho vzdělávacího programu chápeme především v jeho zaměření na žáka, bere v úvahu žákovy schopnosti, jeho individuální potřeby a osobní maximum. ŠVP má vytvořit takové zázemí a podmínky, které rozvíjejí tvořivost, radost z poznávaného a zároveň zohledňují možnosti. Má vybavit každého žáka vším potřebným pro spokojený a radostný život. Celý program se zaměřuje zejména na tři hlavní oblasti, které jsou uvedeny v jeho samotném názvu.
-
Na cestě k sobě i k druhým
Na cestě za vzděláním se jedinec, žák neustále vyvíjí, stále poznává nové jevy, poznatky, ale zejména se učí poznávat sám sebe, své myšlenky, myšlení, postoje. Prostředí ŠVP ho má podněcovat a vést k vlastnímu sebehodnocení. Důležité je i uvědomění si své pozice v kolektivu ostatních žáků a snahy vybudovat a obhájit si své "místo". Respektujeme jedinečnost jednotlivce. Vedeme žáka k odpovědnosti za své učení a chování. Pracujeme se sebereflexí jak v oblasti učení, tak i v chování. Učením spolupráce, vzájemné pomoci se žáci učí vytvářet hezké vztahy k druhým lidem. Typ málotřídní školy otevírá veliké možnosti právě v této rovině. -
Na cestě k přírodě
Na cestě za vzděláním školní program respektuje principy trvale udržitelného rozvoje. Vede žáky k citlivému vztahu k přírodě, ke všemu živému a učí děti žít dle ekologických a environmentálních principů. Zejména chápat člověka jako součást přírody, chápat základní ekologický cyklus, souvislosti časové i prostorové. Uplatňovat globální, celistvý přístup ke světu.Velmi důležité je také vytvářet pohodu a zdravé prostředí pro učení. Vytváření příjemného prostoru a podmínek pro učení napomáhá vytváření pozitivního klimatu ve škole. Cílem je prožívat hezké okamžiky v příjemném a zdravém prostředí. -
Na cestě od tradic k praktickému životu
Cesta za vzděláním musí být živou, neustále se proměňující, hledající, zkoušející, nacházející, navazující na historii, místní tradice, a zejména zaměřenou na praktický život. Vzděláváním se rozumí neustálý vývoj, kterým žák kráčí společně s učiteli, poznává a učí se nové věci, které využije v praktickém životě. Učitel provází žáka na této cestě, volí nejvhodnější metody a formy práce, vhodně zapojuje evokaci, motivaci, a tím vtahuje žáka do maximální účasti na učení. Smyslem je vybavit žáka základními klíčovými kompetencemi - schopnosti k učení a k řešení problémů, správně komunikovat, sociálními a personálními kompetencemi, občanskými i pracovními. Hlavním posláním školy je vzdělávat v souladu s možnostmi a schopnostmi žáka s porozuměním a využitím pro běžný život.
Komentář:
Škola využila vlastního motta, které podrobně rozebírá a přibližuje tak zaměření školy. V textu je toto zaměření označováno jako cíl školního vzdělávacího programu.
Ukázka č. 3b
(Převzato a upraveno ze ZŠ Hřebeč.)
Naše zaměření se dá stručně charakterizovat čtyřlístkem slov:
POZNÁNÍ - POSELSTVÍ - PODÁNÍ RUKY - POHYB
Poznání:
Efektivními metodami vést žáky k získávání smysluplných vědomostí a dovedností.
Podporovat jazykovou výchovu od 1. ročníku.
Vytvářet a využívat příležitosti k utváření vztahů JÁ - TY - MY (osobnostně sociální výchova, poznávání sebe, druhého).
Poselství:
Tvořit základy pro pochopení a přijímání tolerance, odpovědnosti, sounáležitosti, tvořivosti, naslouchání, kritického myšlení, hodnocení a sebehodnocení.
Podání ruky:
Způsob práce, společné pedagogické postupy uplatňované ve výuce i mimo ni.
Integrace žáků.
Spolupráce na úrovních žák - rodiče - škola - zřizovatel - obec.
Pohyb:
Škola je živý organizmus, otevřený, připravený ke změnám, budou-li v souladu s pojetím a cíli základního vzdělávání na 1. stupni.
Školní vzdělávací program je otevřený dokument.
Komentář:
Škola využila vlastního motta, které podrobně rozebírá a přibližuje tak zaměření školy a její priority.
Jiří Brant
0 komentářů:
Okomentovat