Dostál Jiří PaedDr PhDr: Školní web – stále aktuální téma

pondělí 15. května 2006 ·

V poslední době se setkáváme s masivním rozvojem webů různého zaměření. Mezi nimi lze ve stále větší míře pozorovat i webové prezentace jednotlivých škol, tzv. školní weby. Školní web představuje moderní způsob poskytování informačních a komunikačních služeb. Uživatelé těchto služeb mohou být značně různorodí, ale zejména se bude jednat o učitele, žáky, rodiče, zřizovatele škol a širší veřejnost.

Doposud této oblasti nebyla, kromě několika článků (zejména na  České škole ), jedné publikace (viz závěr tohoto článku) a především projektu ADMIN, věnována náležitá pozornost. Analyzujeme-li veškeré dostupné pedagogické slovníky, které kdy vyšly na území ČR a SR, nenalezneme heslo školní web, natož jeho definici. Nicméně jde o dnes již běžně užívaný termín, který lze zaznamenat v komunikaci ICT odborníků v oblasti školství. Dle mne lze termínem školní web rozumět označení skupiny vzájemně souvisejících webových stránek, které zprostředkovávají informace školy určené rodičům, školským pracovníkům, žákům a široké veřejnosti.

Problematika školního webu je multioborovou záležitostí. Základem je teorie tvorby webů, dále teorie počítačů, informačních a databázových systémů, počítačových sítí a softwarového inženýrství. Návrh webové aplikace vyžaduje kromě již uvedených teorií i využití poznatků dalších disciplín, které přímo nepatří do oblasti informačních technologií, ale souvisí s aplikační oblastí. Vystupuje zde řada otázek teoretického i praktického charakteru, což je jedinečnou výzvou pro další výzkum a vývoj.

Školní web prezentuje komunikační prostření, prostřednictvím něhož se vzájemně předává komuniké. Obsah komunikace nemusí být ovšem přenášen pouze jednostranně, ale umožňuje oboustrannou komunikaci (školní chat, formuláře pro přihlašování na kurzy a zájmové kroužky, přístup do databázového systému stravování atp.).

Školní web umožňuje nejen komunikaci mezi školou a jejím okolím (rodiče, uchazeči o studium, veřejnost, zřizovatel školy…), ale i mezi interními účastníky školního života (žáci, pedagogičtí pracovníci, vedení školy…). Popsanou komunikační strukturu lze graficky znázornit následovně:

Většina webů a tedy i školní weby obsahují tzv. domovskou stránku, která představuje pro návštěvníky výchozí bod. Domovská stránka je s ostatními stránkami propojena pomocí hypertextových odkazů a navigační struktury.

Zařadíme-li školní web do systému webů, je možné na hierarchicky rovnocenné úrovni uvést firemní, zpravodajský, obchodní a zábavný web.

Školní web v dnešní době plní nezastupitelnou funkci. Řada škol si význam školního webu již plně uvědomuje a vyvíjejí v tomto směru patřičné aktivity. Jsou ovšem školy, které svou webovou prezentaci doposud nemají. Vytvoření školního webu by měli iniciovat ředitelé jednotlivých škol a zajištění jejich realizace by měl garantovat ICT koordinátor dané školy.

Školní web není jednostrannou záležitostí, ale nabízí mnoho oblastí využití. Zejména je nutné analyzovat potřeby uživatelů (rodičů, žáků, pedagogů…) a podle zjištěných potřeb interpretovat data tak, aby informační potřeby daného uživatele byly v maximální možné míře uspokojeny. Revolučnost školního webu spočívá ve způsobu, kterým umožňuje plnit řadu funkcí (ty nejpodstatnější jsou analyzovány v dalším textu).

Důležitou funkcí školního webu je prezentace školy. Škola se může prezentovat jako celek, ale prostor se nabízí i jednotlivým částem školy (školní jídelna, školní družina, školní tělocvična atp.). Školní web může napomoci při otevírání školy navenek tak, aby se stala vzdělávacím a kulturním centrem obce. V době, kdy si školy navzájem konkurují v nabídce vzdělávání, nabízí školní web velký prostor k ovlivnění rodičů resp. žáků pro volbu dané školy. Je možné upoutat prezentací kvalitně vybavených učeben, školním vzdělávacím programem, interiérem i exteriérem školy, nabídkou volnočasových aktivit atp.

Další důležitou funkcí školního webu je zveřejňování dokumentů. Školní web představuje jednoduchou možnost publikování dokumentů jakými jsou např. výroční zprávy, ICT plány, školní řády, plány prázdnin, plány konaných akcí (lyžařský kurz, sportovní dny, kulturní akce atp.).

Neméně podstatnou funkcí školního webu je prezentace činností žáků i jejich výsledků. Činnosti žáků v rámci školy jsou velmi různorodé a jejich prezentace prostřednictvím školního webu skrývá velký potenciál. Lze prezentovat jednak činnosti žáků v rámci vyučování, ale i činnosti mimo vyučování. Je tak tedy možné publikovat propracované didaktické postupy vyučujících všech předmětů, ale i hotové výsledky činností žáků, např. vybrané slohové práce, fotografie výrobků z technické a výtvarné výchovy. Nabízí se i prostor pro uveřejnění písní z hudební výchovy či videonahrávek gymnastiky. Nutno podotknout, že výčet všech činností žáků by byl velmi dlouhý.

Prostřednictvím školního webu je možné publikovat rozvrh hodin celé školy, průběžně seznamovat rodiče se studijními výsledky žáků a vést komunikaci s rodiči. Zde se dostáváme do citlivého bodu, kdy ne všechny informace jsou určeny libovolným osobám. U takovýchto informací je zapotřebí využít zabezpečení tak, aby se informace dostali jen k určeným osobám (např. pomocí hesla). Prostřednictvím školního webu může být přístupný i systém stravování ve školní jídelně. S jeho využitím je možné provádět objednávky jídel, uveřejňovat jídelníček, informovat o stavu účtu aj.

Jak z výše uvedeného vyplývá, školní web neplní jen funkci informační (jednostranná percepce poznatků), ale i interaktivní (registrační formuláře – přihlašování do zájmových kroužků, na pořádané kurzy atp.) a transakční (např. on-line objednávky stravy ve školní jídelně). Školní web umožňuje i realizaci tzv. on-line společenství prostřednictvím školního chatu.

Školní weby lze klasifikovat podle řady kritérií. Z důvodu omezeného prostoru zde uvedu pouze ta nejdůležitější členění:

  1. klasifikace podle typu školy: web mateřské školy, web základní školy, web střední školy, web vyšší odborné školy, web vysoké školy,

  2. klasifikace podle tvůrce webu: web vytvořený firmou, web vytvořený učitelem, web na jehož tvorbě se podíleli žáci,

  3. klasifikace dle užitého programovacího jazyka: html (dhtml), php, jiné.

Každý školní web je tvořen tzv. domovskou stránkou, která obsahuje menu s hypertextovými odkazy na další stránky. Domovská stránka funguje jako vstupní bod  do celého systému stránek. V hierarchickém uspořádání je domovská stránka na vrcholu žebříčku a všechny ostatní webové stránky by měly obsahovat odkaz vedoucí zpět na tuto stránku. Stránky podobného zaměření, na něž se lze dostat pomocí odkazu z domovské stránky, budeme nazývat sekcí.

Nyní se podíváme na to, jaké sekce by školní web měl či mohl obsahovat. V první řadě se jedná o sekci O škole (názvy sekcí jsou voleny nezávazně). Tato sekce, do níž se dostaneme odkazem z domovské stánky, obsahuje základní informace o škole, její historii a o jejím okolí.

Další podstatnou sekcí je sekce Aktuální informace, která poskytuje prostor pro uveřejnění všech aktualit tak, aby byly koncentrovány na jednom místě a případný zájemce se k nim včas a jednoduše dostal. Po určité době, kdy přestanou být informace aktuální jsou odstraněny nebo přesunuty do jiných sekcí.

Sekce Učitelé obsahuje informace o učitelském sboru, jeho skladbě a struktuře. Je zde možné umístit i stránky jednotlivých učitelů. Sekce Studenti je určena pro informace o studentech, jejich počtu v jednotlivých ročnících a celkem, o prospěších jednotlivých tříd aj. Tato sekce nabízí taktéž vhodný prostor pro webové stránky tříd či jednotlivých studentů.

Sekce Pro učitele nabízí prostor pro informace určené pouze učitelům, jako je suplování a jiná organizační sdělení. Je dobré, pokud je vstup do této sekce chráněn heslem pro zabránění přístupu nežádoucím osobám. Sekce Pro studenty může obsahovat veřejné informace určené studentům, zejm. rozvrh hodin, změny v rozvrhu, školní řád, termíny prázdnin, zajímavé odkazy, termíny třídních schůzek, sdělení od jednotlivých učitelů. Zajímavým doplňkem je školní chat a školní vzkazník. Podstatnou částí této sekce je i prostor pro výukové materiály a příklady k procvičení učiva určené studentům.

Sekce Rada školy nabízí prostor pro uveřejnění závěrů přijatých radou školy a připomínek k chodu školy. Existuje-li na škole rada studentů, její prezentace nalezne místo v sekci Rada studentů. Radu studentů nelze podceňovat, jelikož žáci tak přebírají odpovědnost sami za sebe, resp. se tomu učí.

Sekce Školní jídelna nabízí prostor pro vstup do databáze určené strávníkům pro správu účtů (objednávání jídla, jídelníček atd.).

Jednotlivé relativně ucelené logické součásti školy mohou mít taktéž svou sekci. Přijměme název Součásti školy. Jedná se zejména o školní družinu (sdělení o personálním zajištění, provozní době, nabídce aktivit), školní tělocvičnu (nabídka doby pro využití veřejností atp.), počítačovou učebnu (nabídka využití žáky společně s rodiči mimo výuku) aj. Svou sekci mohou mít i zájmové kroužky a uskupení působící na příslušné škole. Přijměme pro tuto sekci název Zájmové aktivity.

V neposlední řadě je nutné uvést sekci Kontakty, která slouží k uveřejnění přesných kontaktů na školu a její součásti.

Provedeme-li analýzu domácích školních webů a srovnáme je se situací v zahraničí (západní evropské země a USA), je možné pozorovat značné rozdíly. Nejen, že zahraniční školní weby ve zmiňovaných zemích jsou po obsahové stránce nesrovnatelně propracovanější, ale na první pohled zaujme kvalitní webdesign. Z toho vyplývá důležitý poznatek, že je podstatná nejen obsahová stránka školního webu, ale
i její grafické zpracování. Vytvářejí-li si ovšem web školy samy, jsou jejich možnosti značně omezené, jelikož nemají takové softwarové nástroje jako profesionální firmy.

Pro jednoduché a rychlé vytvoření školního webu lze využít i některého z redakčních systémů. Redakční systém je nástroj pro vytváření a modifikaci obsahu www přes webové rozhraní. Podobně jako se ve Wordu píše dokument, tak i zde se vytváří obsah webových stránek (stejné prostředí, stejné ikony). Tento výkonný nástroj v sobě zpravidla zahrnuje jednoduché ovládací prostředí, které umožní: okamžitou
a snadnou editací textů stránek, okamžité vkládání aktualit, vytváření fotogalerií, vytváření nových stránek a dalších podsekcí, automatické zmenšování fotografií z digitálních fotoaparátů na stránky, vkládání souborů ke stažení, statistiky návštěvnosti stránek a přehled o návštěvnosti jednotlivých sekcí, správu uživatelů a emailů a mnoho dalších funkcí.

Příkladem redakčního systému specializovaného na školní weby je projekt Školní web, který je navržen pro školní infrastrukturu (INDOŠ). Cílem tohoto projektu je zpřístupnit tvorbu webových stránek pro obyčejné uživatele, kteří neumějí programovat v HTML jazyce. Projekt Školní web obsahuje velmi přívětivé uživatelské rozhraní, takzvaný redakční systém, a pokročilé dynamické funkce, které mají přispět k efektivní tvorbě požadovaných stránek. Neustálý vývoj tohoto projektu je podněcován praktickými uživatelskými požadavky pedagogů.

Závěrem je nutné připomenout, že práce na školním webu nekončí jeho vytvořením, ale je nutné web neustále aktualizovat. Jen web s aktuálními informacemi může plnit svou funkci.

V této době se v oblasti školního webu najde ještě řada skeptiků, kteří zcela nedoceňují jeho význam (v některých případech je možné hovořit dokonce o nepřátelství). Na školní web, který plně integruje své základní funkce, nelze pohlížet jako na něco, co je plné jen hezkých obrázků či animovaných efektů.

Pro další studium problematiky školních webů doporučuji publikaci NEUMAJER, O. Budujeme školní web. 1. vyd. Brno: CP Books, 2005. 133 s. ISBN 80-251-0612-8.



Dostál Jiří PaedDr PhDr

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.