V minulosti vystačil učitel matematiky s tmavou tabulí, křídou, pravítkem, kružítkem a svými grafickými schopnostmi. S rozvojem projekční techniky se v učebnách zabydlely zpětné projektory (někteří učitelé na ně nedají dopustit) a v poslední době i dataprojektory. V současnosti nám technika nabízí možnost přidat do výuky další rozměr, a to interaktivní práci s počítačem. Dokonce si můžeme vybrat, zda zvolíme interaktivní tabuli či interaktivní tabletový display. Nám matematikům to sice dává obrovský prostor pro využití dostupného matematického softwaru, například Cabri Geometry, Derive, Mathematica, na straně druhé však nejsme jednotní v otázce používání kapesních kalkulátorů (o jejich dnešních možnostech ani nemluvě). Což teprve počítače?
Tento příspěvek zazněl na konferenci Počítač ve škole 2006 v Novém Městě na Moravě a je publikován v jejím sborníku.
Přináší to i spoustu dalších otázek. Budeme lepšími učiteli matematiky s využitím ICT? Budou žáci lépe umět matematiku? Budou se rozvíjet některé jejich matematické kompetence? Změní se jejich postoj, vztah k matematice? Ale také dotazy typu: Vyplatí se investovat do tak nadstandardního vybavení učeben? Vyplatí se investovat svůj čas na zvládnutí nové techniky a do časově náročné přípravy na výuku? Je třeba připravovat budoucí učitele už na VŠ na nové možnosti výuky?
Není sporu o tom, že sebelepší technika neudělá ze špatného učitele dobrého učitele, je to stále jen nástroj řízený myšlenkami uživatele, ale také nástroj, který může matematiku přiblížit dnešní mládeži. Prokazatelně se nedá tvrdit, že žáci budou lépe umět matematiku. Je však jasné, že budou raději pracovat s počítačem než s pravítkem a kružítkem. Mohou totiž úspěšně řešit úlohy bez ohledu na své numerické či grafické schopnosti, mohou se snáz naučit číst z grafů, mohou rozvíjet svou představivost při grafickém řešení rovnic, nerovnic, soustav rovnic, soustav nerovnic s pomocí počítače. Mohou však také zjistit, že technika nezvládne vše, že musí používat svůj rozum, své znalosti a dovednosti, že i pro ně je to jen nástroj v jejich rukách.
Projekce na plátno
Nabízí možnost využití počítačové grafiky při výuce planimetrie, grafů funkcí, grafickém řešení rovnic, soustav rovnic, apod.
Interaktivní tabule
Na rozdíl od plátna je možno přímo do promítaného na tabuli cokoli dokreslovat, dopisovat, zvýrazňovat, přemísťovat, případně si prezentaci s těmito úpravami i uložit.
Tabule je interaktivní i pro žáky, i oni mohou dokreslovat, dopisovat, doplňovat, přemísťovat.
Nemusí se používat pouze prezentace, například s využitím programu Cabri Geometry může učitel jednak krokovat předem připravenou konstrukci, ale učitel i žák může provádět přímo konstrukci na tabuli.
Interaktivní tabletový display
Umožňuje podobné aktivní zásahy do prezentace přímo od pracovního stolu, například potřebujeme-li při výkladu více pracovat s klávesnicí, s počítačem či používat program, jehož ovládání u tabule by bylo složitější. Display je interaktivní hlavně pro vyučujícího, přednášejícího.
Jeho výhodou proti tabuli je snadná přenositelnost z jedné učebny do druhé.
Výuka v učebně výpočetní techniky
Tato metoda je náročná organizačně, ale žáky většinou baví, minimálně zaznívají otázky typu "Na co nám to bude?". Sami mohou s pomocí počítače, vhodně zvoleného softwaru a vhodné úlohy objevit některé souvislosti či aplikace, provést verifikaci některých tvrzení, souvislostí. Někteří mohou být úspěšnější při řešení úloh.
Na závěr jen poznámka, že mé zkušenosti s využitím ICT jsou částečně trochu zkresleny tím, že učím téměř samé kluky, navíc technicky zaměřené.
Daniela Zatloukalová
0 komentářů:
Okomentovat