Radim Polášek: Podpora výuky práce s ICT a software

středa 26. dubna 2006 ·

Příspěvek z letošní konference Počítač ve škole popisuje možnosti doplnění a zkvalitnění výuky práce s ICT ale i se software. Uvedeno je několik možných postupů; jako jeden z vhodnějších je blíže popsán postup automatického vytváření prezentací zobrazujících práci na počítači s využitím programu Wink. Uvedeno je možné uplatnění těchto návodů jak v prezenční tak v distanční formě výuky.

Tento příspěvek zazněl na konferenci Počítač ve škole 2006 v Novém Městě na Moravě a je publikován v jejím sborníku.

Úvod

Význam informačních a komunikačních technologií (dále jen ICT) se jeví jako stále důležitější. Jejich používání vzrůstá na vysokých školách, v přípravě budoucích učitelů, ale stále více i v základním vzdělávání. Společnost prochází změnou ke společnosti informační (information society), někdy nazývaná až vědomostní společnost (knowledge society). ICT tak jsou právem vnímány jako prostředek, který může například umožnit snadné a masové vzdělávání včetně samovzdělávání.

Možnosti výuky

Prezenční výuka práce s ICT, počítači nebo určitým softwarem je nespíše stále převažující. Nadále tomu tak dozajista i bude - přece jenom schopnost vyučujícího (instruktora) reagovat na podněty a potřeby vzdělávaných je do jisté míry nezastupitelná. Na druhou stranu právě s rozšiřováním používání a uplatnění ICT vzrůstá obliba i e learningu, distančních forem vzdělávání. Při snaze předat zkušenosti a postupy práce s ICT, softwarem a počítačem u těchto forem výuky, mohou vznikat jisté obtíže. Přenosové kapacity dnešních připojení k internetu již sice umožňují přenášet nejen obrázky a text, ale i video a audio nahrávky. Domunije však i nadále zejména statický obraz a text. Může tak vznikat nedostatek názornosti. Je třeba brát na zřetel i všeobecnou dostupnost - dostatečně rychlé připojení ještě nemusí mít všichni zájemci - např. současné vytáčené internetové připojení (dial-up) by nejspíše nebylo dostatečné. Za druhé zde můžeme brát na zřetel i obtíže, či pracnost samotného vytváření prezentací. Alespoň pokud se budeme dívat na kurzy, které nejsou nijak komerčně či vůbec finančně zaměřené.

Jako "statické" řešení tedy můžeme pojmou snímání "obrazovek" počítače při práci a jejich další zpracování, doplnění o text, popisky atd. "Pohyblivé" řešení by se poté opíralo o video záznam dění, nějaký způsobem zpracovaný, uložený ve formátu umožňujícím jeho přehrání. V neposlední řadě by se dále jednalo o jistou formu animace nebo prezentace.

Využití

Prezentace či postupy, návody pro práci s počítačem a software je oblast, která není zatím příliš rozvinutá. Přitom pro distanční vzdělávání by se jednalo o velké ulehčení pro studenty (nemuseli by častokrát číst textové popisy). Dále jsou zde výhody pro tvůrce programů - mohou tak nenásilnou formou sdělit postupy používání svým uživatelům. Tvůrci rozsáhlých webových systémů mohou předvést možnosti svých aplikací. A v neposlední řadě jsou tyto návody použitelné při školeních (jako příprava "před", nebo opakování "po" školení) ale také ve školách. Vytvořené postupy se tak mohou stát oporou pro žáky nebo studenty, i když jsou mimo školu. Například prostřednictvím internetu si je mohou stáhnout na své počítače a i bez faktické přítomnosti daného programu (hardware počítače) si projít postup, jak vše např. při výuce prováděli.

Možnosti snímání dění do video souborů

Jako postup propracovanější oproti "sejmutým obrazovkám" můžeme uvést videozáznam dění na ploše. Kromě snímání pomocí externího zařízení existují i softwarová řešení. Programy "AviScreen Classic" (1) anebo "CamStudio" (2) jsou schopny zaznamenávat dění na počítači do AVI souborů (Audio Video Interleaved, video formát firmy Microsoft). Pro tvůrce návodu či postupu je práce poměrně jednoduchá. Započne snímání a provede požadované kroky, ukázku práce. Záznam je uložen v daném video formátu a je možno jej použít. Případně pouze sestříhat. Samozřejmě značné datové objemy, které takto vzniknou, jsou zejména pro jeho rozšiřování pomocí internetu na obtíž. Použitím video kodeků lze objem dat, i při zachování přijatelné kvality, snížit - problémem ale mohou být starší počítače, nebo méně zkušení uživatelé ICT (video nepřehrají).

Animace, prezentace

Kromě statických obrázků lze vytvořit animované soubory např. ve formátu GIF. Ten má své uplatnění hlavně u internetové grafiky a animací. V případě krátkého návodu by se dal tento formát použít, výsledný soubor by ale ve výsledku byl datově příliš objemný. Formát GIF podporuje zobrazení maximálně 256 barev, což je také jeho omezení, které ale pro samotný výsledek nemusí být zásadní. Vytvoření této prezentace by nemělo být příliš obtížné. Kromě vytvoření jednotlivých "snímků" tzn. sejmutých obrazovek, je proces vytvoření animace (samozřejmě dle použitého software) poměrně jednoduchý. Do animačního programu se jednotlivé snímky vloží, nastaví se délka jejich zobrazení - i když to již může být u delšího návodu poněkud pracné. Stejná délka trvání zobrazení snímků je povětšinou nevhodná, a bohužel jejich nastavení musí být provedeno ručně. Dalším řešením je vytvořit prezentaci například v MS PowerPoint nebo OpenOffice Impress. Výsledek může být samozřejmě také dobrý. Opět objem dat by při náročnějším návodu narostl, což může způsobit problémy pro vyučované při stahování z internetu. Z pohledu samotného tvůrce je poté takto vytvořený postup poněkud obtížnější. Vkládání jednotlivých snímků do prezentace a umisťování obrázků je zde pracnější záležitostí. Na druhou stranu jsou zde i výhody pro vyučovaného. Návod nemusí mít lineární průběh, je možno vytvořit několik větví, odboček atd. To vše je samozřejmě opět práce "navíc" pro tvůrce návodu.

Wink - mrknutím oka

Další možností je použít programů pro vytvoření postupu ve vektorovém formátu. K použití se nabízí např. formát SWF (Shockwave Flash). Ten jako výstup pro své prezentace využívá program "Wink" (5) (v překladu do češtiny mrknutí, zamrkání). Programu lze ve své podstatě použít i jako pomocníka pro vytváření automaticky "sejmutých" (tzn. zkopírovaných) obrazovek. Možnosti "Winku" jsou však mnohem širší.

Jak již bylo zmíněno program umožňuje velice propracované snímání dění při práci na počítači. Přítomen je průvodce (program je ale v angličtině), ve kterém si před započetím každého snímání nastavíme základní parametry. Specifikuje se rozměr snímané oblasti - nastavit lze v podstatě libovolné rozměry až do maximálních rozměrů monitoru; dále počet snímaných snímků za sekundu. Program umožňuje i snímání na základě registrace stlačení tlačítka klávesnice nebo tlačítka myši. Při samotném spuštění snímání se poté dají rozlišit dva módy. Již zmíněný režim snímání na základě vstupů přes klávesnici nebo tlačítko myši, nebo režim snímání obrazovky v určitých časových intervalech.

Pro vytváření návodů práce s počítačem se jeví jako výhodnější zvolit režim řízený na základě vstupů přes klávesnici nebo tlačítko myši. Zamezí se tímto ukládání nepotřebných snímků, které mají minimální vypovídací hodnotu. V případě, kdy na ploše probíhá dění, které není doprovázeno vstupem z klávesnice nebo myši lze sejmout obrazovku pomocí tlačítka "Pause" - které nemá v drtivé většině programů žádnou funkci, neovlivní tedy nijak naplánovaný průběh ukázky. Při samotném záznamu nemusí tvůrce program Wink ani vnímat. Po skončení daného úkonu, jehož délka přitom může být teoreticky neomezená, v programu nastaví konec záznamu a program ve svém prostředí začne vytvářet náhledy jednotlivých sejmutých obrazovek.

Velikost sejmutých obrázků lze poté přímo v prostředí programu Wink jednak ořezávat, ale i zmenšovat jejich rozměry. Do jednotlivých snímků prezentace lze vkládat textové vysvětlivky, nebo popisky. Program implicitně vytváří prezentaci lineární, kdy jednotlivé snímky následují po sobě, tak jak byly sejmuty. Je ale možné vložením dvou tlačítek umožnit uživateli "skokem" se dostat i na obrázky, které přímo nesousedí s právě prohlíženým. Kromě těchto dvou tlačítek, je možno vložit i tlačítka posunu na následující a předchozí snímek. U těchto snímků se poté prezentace zastaví a čeká na reakci uživatele, který "kliknutím" na některé z tlačítek opět prezentaci spustí.

Implicitně je výstup z programu ve formátu SWF. Jednotlivé rastrové "sejmuté" obrázky mohou být ponechány ve výchozí kvalitě, nebo můžeme ovlivnit počet jejich barev - a tím znatelně redukovat objem dat, které prezentace zabere. Spolu se změnou rozměrů tak lze vytvořit animaci, návod, který objemem dat nepřesáhne 1 2 MB. Program dále umožňuje i export do souborů formátu HTML nebo PDF.

Program Wink je nabízen jako freeware, takže jeho užití není nijak limitováno ani omezováno. Zejména pro školy, se tak z něj může stát vhodný nástroj pro podporu výuky ICT a práce s počítačem a software.

Závěr

Pokud se podíváme na snadnost obsluhy a komplexní prostředí, v němž lze prezentace vytvářet, spolu s dostupností programu, je do značné míry vhodným kandidátem pro použití program Wink. V jednom prostředí můžeme získat bez větších časových nároků a složitých postupů snímky, které přímo v programu dále zpracujeme. Nebo lze snímky z programu exportovat a dále využít jinde, s tím, že program Wink použijeme pouze jako prostředí pro "snímání" dění na počítači. Velkou výhodou programu je možnost jednotlivé obrázky hromadně upravovat a to tak, aby výsledná prezentace byla pokud možno malého datového objemu. Použití formátu SWF umožňuje pohyb kurzoru animovat "vektorově" a nezvyšuje tak zbytečně velikost souboru při zachování zdání plynulosti. Ať už pomocí programu Wink, a nebo i programů pro tvorbu video záznamů či prezentací, lze vytvořit názorný postup práce s určitým programem či hardware počítače. V případě vytvoření takovéto prezentace nejspíše nedojde k úplnému nahrazení role učitele v prezenční formě výuky ICT. Návod však může být velmi zdárně použit jako doplňující pomůcka pro domácí samostudium a nebo jako znázornění pro distanční formy vzdělávání. V běžném vyučování je poté návod možno použít pro ujasnění, bez nutnosti dotazovat se vyučujícího.

Literatura
1. AviScreen Classic. Dostupné z WWW: http://www.bobyte.com/AviScreen/Download.asp
2. CamStudio. Dostupné z WWW: http://sourceforge.net/projects/camstudio/
3. Polášek, R. Možnosti zlepšení práce se software. In Trendy technického vzdělávání (dodatky). Olomouc: PdF UP, 2005.
4. Roják A. Kreativita ve využití technických výukových prostředků. 1. vyd. Ostrava: VŠB-TUO, 2005.
5. Wink. Dostupné z WWW: http://www.debugmode.com/wink/



Radim Polášek

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.