Dne 01.01.2005, kdy začal platit nový školský zákon, zahájila činnost nová Česká školní inspekce (ČŠI). Hlavním cílem ČŠI je poskytovat objektivní vnější hodnocení a další informace o školském systému. V letošním školním roce je ČŠI ve fázi přechodu na nové úkoly, které vyplývají ze školského zákona a také ze členství ČR v Evropské unii.
ČŠI je orgánem státní správy a člení se na ústředí v Praze, 14 krajských inspektorátů a detašovaná pracoviště – celkem jde o 66 pracovišť po celé republice. V současné době zaměstnává přes 600 pracovníků, v průběhu r. 2006 se jejich počet bude v souladu s vládním usnesením snižovat. Rozpočet činil v roce 2005 přibližně 270 milionů korun. V čele České školní inspekce stojí ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová, která byla do této funkce jmenována ministryní školství k 01.06.2005.
Do působnosti ČŠI spadá hodnocení a analýza činnosti škol (kromě škol vysokých) a škol-ských zařízení, např. školní jídelny, domovy mládeže. ČŠI inspektuje také tam, kde se uskutečňuje praktické vyučování či odborná praxe. Celkem jde o téměř 30.000 subjektů. ČŠI navštěvuje školy státní, církevní i soukromé, speciální. Dále na žádost soukromých škol vykonává inspekce za účelem poskytnutí a navýšení dotací. ČŠI řeší podněty a stížnosti jak žáků, tak i rodičů, zaměstnanců škol, zřizovatelů, příp. jiných orgánů státní správy v souvislosti s novým školským zákonem; účastní se konkurzů na ředitele škol; vykonává správní dozor dodržování předpisů a posuzuje efektivní vynakládání financí podle školského zákona, např. využívání prostředků státního rozpočtu pro rozvojové projekty, mzdy.
Svou činnost ČŠI vykonává na základě stěžejních dokumentů, jež jsou zveřejněny na jejích internetových stránkách. Těmito dokumenty jsou Plán hlavních úkolů a Soubor hodnotících kritérií.
Plán hlavních úkolů se vydává vždy na konkrétní školní rok – pro školní rok 2005/2006 obsahuje 14 témat k inspekční činnosti (např. výchova ke zdraví, prevence sociálně patologických jevů, využití informační a komunikační techniky, vzdělávání cizinců, výuka cizích jazyků). Tento dokument obsahuje dále úkoly rozvoje inspekční činnosti, které vyplynuly z inspekční činnosti v uplynulém období, a ty, které podporují priority stanovené ve strategických dokumentech vzdělávací politiky České republiky. Dále zahrnuje úkoly plynoucí z vlastní činnosti organizace – např. zpracování výroční zprávy, rozvoj komuni-kačního a informačního systému, systém profesního rozvoje pracovníků atd.
Druhým dokumentem jsou Kritéria hodnocení, která jsou zpracována pro daný školní rok. Tento soubor nástrojů pro vnější hodnocení odráží nové postavení ČŠI v celkovém systému hodnocení kvality vzdělávání a předpokládá výrazné změny v metodice inspekční činnosti. Cílem je nastartovat procesy podporující vlastní hodnocení škol, rozvoj a inovaci ve školách.
Kontakt: Petra Nováková, tel. 251 023 133, e-mail: novakova@csicr.cz
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat