Milan Hausner: MS Encarta – zapomenutá na školní síti!

Tuesday, April 18, 2006 ·

Encyklopedie vždy patřila k užitečným pomůckám při vzdělávání kohokoli v čemkoli. Nejinak tomu není ani v době online produktů a eLearningových kurzů. Na první pohled se může zdát, že dnes již jsou encyklopedie dávnou minulostí, vždyť stačí mít přístup k internetu a využít libovolného vyhledávače. Vepíšete heslo a obrazovka už na vás chrlí stovky odkazů na různorodá témata k dané tématice. Je to ještě k tomu zadarmo!

Žáci všech typů škol se velmi dobře naučili tento systém využívat a až 80 % školních referátů, které v určité epoše hlásily některé americké školy jako plagiáty, se nebude nijak lišit od situace v školách českých. Klávesové zkratky Copy and Paste či Kopírovat a Vložit už skoro vešly do dějin!

Jen málokterý učitel si pak totiž dá práci a učí žáky opravdu pracovat s informačními zdroji. A přitom stačí vložit příslušný odstavec stejným způsobem do stejného vyhledávače a učitel má obratem alespoň hrubý obraz toho, jak příslušný referát vznikl.

Škola je především o práci s informačními zdroji, podívejme se ale na dva příklady typické školní praxe.

Učitelka zadá referát o evropských zemích. Dítka sedmou třídou povinná nelení a přisednou k domácímu počítači. Na papíru skončí celé odstavce odborných a méně odborných textů, které si tvůrci ani nepřečtou, natož aby jim rozuměli. Ve škole poslušně odrecitují básničku a vida výborná je na světě. A přesto se najde ve třídě jeden, který se (pod notným tlakem rodiče) rozhodne vše vyřešit jinak. Vezme kalendář o jedné zemi a pomocí encyklopedie MS ENCARTA a dále pak prostřednictvím různých webových stránek vytvoří popisky k fotografiím z kalendáře. Vyhledá, přeloží, doplní místa na mapě a dopíše místní pamětihodnosti. Vznikne tak unikátně dotvořený kalendář o jedné evropské zemi. Světe div se, paní učitelka se podívá na takové dílko zkušeným okem učitele a rozhodne, že je toho málo a oznámkuje projekt dobrou. Jakékoli další diskuze jsou zbytečné, kantor má vždycky pravda!! A pak už před rodičem stojí hamletovská otázka – jít do školy či nejít si stěžovat? Nakonec to skončí mávnutím rukou, vždyť si přece nepůjdu do školy stěžovat, to by na tom ten můj byl ještě hůř.  Známka zůstane, kantor má, co chtěl, … no a práce s moderními médii dostala nutně na frak!

Že tomu u vás ve škole tak není? No dobrá, to už nechávám na vás.

Nebo tu máme další příklad.

Na zadaný referát žáci přinesou hotové statě. Tentokrát šlo o složení krve. Internet opět pomohl. Referáty vznikly za chvilku a v textech žáků se nachází zajímavé údaje. Jen ty jednotky jsou nějak pomýlené. Je uvedený počet krvinek uveden v 1 ml nebo snad v 1 litru? Stačí položit jednu jedinou otázku a jste doma. Opsaný údaj nemá žádnou oporu v ověřeném textu. Prostě to bylo někde napsáno, tak jsme to použili!

Oba uvedené příklady jsou typickým obrazem dnešní školy. Plagiátství a neověřená data zaplavují žákův mozek. Přesvědčovat žáčka školou povinného že údaje na internetu také nemusí úplně „sedět“, je skoro prácí hodnou Sisyfa (vida, které i se kde píše? Kde to najdu? No přece na internetu). 

O to větší význam mají právě již klasické „elektronické“ encyklopedie, které vycházejí z opakovaně ověřených zdrojů (což ovšem stejně nevylučuje některé úsměvné přehmaty, například na mapách, vyměněné sochy státníků, či poněkud nepřesné popisy fyzikálních zákonů).

Mezi těmi, které si získaly již své výsadní postavení, patří bezesporu i encyklopedie MS ENCARTA, která je vydávána pod hlavičkou firmy Microsoft. Dětské nemoci a porodní bolesti jsou už za tímto produktem, a tak se z tohoto informačního zdroje stala opravdová stálice mezi encyklopediemi a výukovými zdroji. Byť s některými výhradami.

Jak se sluší a patří, začněme právě s nimi.

Tou zásadní je vznik původu této encyklopedie a obecně příliš sebestředný patriotický pohled na svět kolem USA. Mnohé texty jsou poplatné místu vzniku a některé vzdělávací projekty mohou sloužit jen jako motivační základna příkladů ze školní praxe.  Texty nelze přejímat – zvláště ne v oblasti historické, ale velmi uvážlivě s nimi pracovat. Není ale právě tento moment tím, proč se tato encyklopedie na našich školách nepříliš používá. Používá se ale vůbec nějaká?

Jaké výhody tato encyklopedie má a proč ji tedy doporučujeme jako výborný doplněk školní knihovny či učitele pracujícího s interaktivní tabulí, žáčka při přípravě školního referátu či tápajícího ve významu anglického příslovce.

Hned z několika důvodů!

1.  Textové pole: D ynamickýO riginalníM otivačníI nteraktivníN ávodnýO dborně správnýEncyklopedie přináší za přijatelnou cenu nebývalé množství zdrojového materiálu (obrázky, klipy, interaktivní prvky, videa), které je možno využít ve všech vzdělávacích projektech, které nemají komerční využití. Z uvedené definice plyne, že těchto souborů lze tedy využívat ve všech školních prezentacích bez větších problémů. Jen je nutno splnit zákonem stanové podmínky – tedy úplnou a přesnou citaci a sdělení, že jde o nekomerční projekt. Uvedené okolnosti předjímají tuto encyklopedii téměř jako univerzální zdroj pro různé projekty na interaktivní tabuli, neboť právě na ni se tyto výukové objekty, které lze velmi dobře implementovat do vlastní hodiny, využívají s výkladem učitele nejlépe. V encyklopedii jsou uplatněny nejmodernější multimediální prvky, které jsou pro práci na interaktivní tabuli jednou z nezbytných pomůcek. Tyto výukové objekty lze velmi dobře skládat do jednotlivých hodin podle principů DOMINA (Hausner, 2005). [2]  Mezi takové prvky patří interaktivní mapy a interaktivní skládačky, které jsou na interaktivních tabulích dokonalým doplněním výuky. [3]  

2.  Pro prezentace jsou vynikající i dvourozměrné či třírozměrné virtuální procházky, případně 360 stupňové záběry na nejvýznamnější pamětihodnosti světa.

3.  Možnost přímého popisu na obrazovce (překladu či vysvětlení v českém jazyce) otvírá nepřeberné možnosti pro výuku cizích jazyků na pozadí odborného předmětu. K této okolnosti se ještě vrátíme.

4.  Na obsahu encyklopedie se podílí celá řada firem jako např. Discovery Channel či Time Life, renomované vzdělávací instituce. Je to prostě encyklopedii, které se dá věřit.

5.  Encyklopedie nabízí měsíční online updaty, je tedy neustále aktualizována a uživatel má k dispozici stále platné znění.

6.  Snadná převoditelnost jednotlivých souborů (obrázky, texty, snímání obrazovek) do dalších aplikací MS Office.

7.  Velmi snadná navigace v obsahu, kterou si navíc můžete přizpůsobit svým potřebám či svému předmětu.

8.  Autorské nástroje na správu vlastních vybraných souborů – můžete si tedy vytvořit jakousi vlastní encyklopedii podle svého zájmu či podle obsahu. Research Manager vám zároveň umožňuje složit si vlastní sled slidů pro MS Powerpoint či jiný další prezentační program (ve verzi 2006 většinou jako webové aplikace, případně v dalších aplikacích Microsoft pro studenty a žáky).

9.  Encyklopedie navíc přináší pestrou škálu linků k jednotlivým heslům, samozřejmě většinou anglických.

10. Poslední verze encyklopedie přináší i Encarta Children encyclopedia, jejíž obsah je upraven pro věkovou kategorii 12-15 let. Pro potřeby základních škol je tato verze více než dostačující s výhodou podstatně jednoduššího jazyka, který bude srozumitelný větší části populace. Leč pro opravdovou encyklopedii musíte použít plnou verzi.

11. Mnohé školy mají MS Encarta stále dostupnou v rámci smluvních vztahů se společností AutoCont On Line (projekt Internet do škol resp jeho pokračování). Školy, které odebírají od této společnosti služby, jejichž součástí je i dodávka software, mají možnost získat nejaktuálnější verze produktů mj. také encyklopedie MS Encarta. Aktualizace na poslední verze není sice zcela zadarmo, ale školy jiz neplatí licenci produktu ale pouze hodnotu instalačního media.

Encarta a české jazykové prostředí

Mnozí namítnou, k čemu je mi anglická encyklopedie, když mnozí žáci nezvládnou látku ani česky. Nepochybně mají pravdu, ale na druhé straně se nedá přehlédnout ani otázka národní jazykové gramotnosti. Jazykové vzdělávání ve svém důsledku vedlo k tomu, že jen málo z nás se cítí natolik jazykově kompetentních, aby jazyk cíleně používalo nejen pro přímou komunikaci, ale i jako studijní pomůcku.

V nejbližší době bude právě tento přístup nezbytností. Encarta ve verzi pro děti je ideálním příkladem studijního materiálu, který může velmi zásadním způsobem pomoci žákům vnímat jazyk jako prostředek.

Nepochybně nejpodstatnějším momentem je vnímání odborného nákresu, obrázku či interaktivního klipu v originálním anglickém provedení. Jazyk je zde vnímám podprahově. Podle naší zkušenosti podobné „učení“ přispívá k obecným jazykovým kompetencím. I zde však existují příklady, kdy rodiče považují podobné „kousky“ za neoprávněné, protože jejich syn – dcera prý nerozumí učivu. Pokud však máme v ruce autorský software (ActivBoard nebo SmartBoard) pak nejsou ani takoví škarohlídi problémem.

Z tohoto hlediska bude i nasazení cizojazyčných výukových programů další možností rozvoje žákovských kompetencí v rámci Školního vzdělávacího programu.

Detaily Národního programu cizích jazyků nejsou dosud plně zveřejněny, přesto se domnívám, že uplatnění originálních výukových objektů bude pozitivním krokem a jedinou možnou cestou, jak se jazyk naučit a ne se ho jen učit.

Encarta však nabízí i podpůrné nástroje právě pro výuku jazyků. Jazykové kurzy nabízené prostřednictvím internetu prý vycházejí z prověřených osnov (snad ano) a prostřednictvím interaktivního a motivujícího prostředí uživatel může posilovat své dovednosti a znalosti cizího jazyka.

MS Encarta má celou řadu utilit, které se dají využít i v jazykovém vzdělávání – například výkladový slovník, thesaurus či celkové kurzy prostřednictvím internetu.

Nesmíme zapomínat, že jednou z podstatných předností MSN Encarta je její online verze, která poskytuje značné množství encyklopedických dat přímo a zdarma. Teprve při podrobnějším hledání je požadována subskripce.

Vraťme se ale k tomu nejpodstatnějšímu – tím jsou jednotlivé výukové objekty – multimediální prvky, které v encyklopedii najdete.

Jak jsou členěny:

Fotografie jsou dále členěny na podkategorie podle klíčových oborů a jsou určeny pro nekomerční využití. Na obrázku máte příklad jedné z galerií.

Interaktivní média jsou přístupná v případě registrace produktu.

  • Ilustrace

  • Zvuky

  • Videa

  • Historické a tématické mapy

  • Panoramata

  • Grafy a tabulky

  • Statistiky

  • Atlas

68 000 encyklopedických hesel

32 videí z Discovery Channel

25 000 fotografií a ilustrací

Dětská verze encyklopedie

300 videí

Průvodce webem - Web companion

2500 zvukových záznamů

Měsíční aktualizace

1,8 milionů míst na mapách

Encarta a eLearning a aneb když žák, tak i učitel

Jedním z produktů, který má ve školství využití, je samozřejmě i MS Class Server, eLearningová distribuční aplikace využívající nejmodernějších modulů. V prvé řadě obsahuje autorský nástroj pro tvorbu výukových materiálů – learning units. Obsah vybraných článků MS Encarta jako produktu cíleně využívaného ve školách, lze pak velmi snadno vložit a následně upravit do vlastní výukové jednotky. Uvedená možnost umožňuje pracovat s obrázky, klipy a samozřejmě i s textem.

Hry jako součást poznání

Soubor různých dat samozřejmě patří k dobrému základu pro docela oblíbené vědomostní hry. Vzpomeň si kde, kdo a kdy. Ačkoli kutikulární reforma předpokládá, že právě podobná opakování nebudou tím, na čem stojí a padá současné školství, rozhodně se bez základní orientace i v základním penzu dat neobejdeme. Navíc i zde platí, že jde především o hru – užitečný nástroj pro posilování paměti dětí i dospělých (tam v podstatně náročnější podobě).

Bez online podpory by encyklopedie byla jen poloviční

Internet se stal neodmyslitelnou součástí encyklopedie, protože umožňuje efektivní aktualizaci dat. Je samozřejmé, že podobné služby jsou součástí nabídky služeb s MS Encartou spojených. K internetu jsou přidány další doplňkové služby většinou v součinnosti s programy skupiny MSN.

Mezi ně například patří:

  • Různé jazykové hry

  • MS Encarta Language Learning

  • Výkladové slovníky – [4]

Za zmínku asi stojí i Speach recognition, který umožňuje, že všechny články v encyklopedii lze spustit také jako zvukovou (byť počítačem) čtenou ukázku. Nesporně dobrý nástroj pro nácvik výslovnosti (s výhradou), ale především skvělá pomůcka pro zrakově handicapované občany.

Když jsme začali s domácími úkoly, nesmíme na ně zapomenout ani teď. Stačí se podívat na domovskou stránku http://encarta.msn.com/encnet/departments/homework/ a podívat se, jaké možnosti podobné uspořádání nabízí.

Pokud jste tedy zapomněli Encarta na svém školním serveru, nebo doposud jste s touto encyklopedií nepracovali, vězte, že její role v letošním a příštím školním roku v době, kdy cizí jazyky konečně dostávají plnou podporu, bude tím, co učitelům a žákům umožní propojit své dovednosti počítačové gramotnosti s těmi jazykovými ve prospěch rozvoje kompetencí v rámci kutikulární přestavby našeho školství – od definic k cílevědomému využívání informačních zdrojů.

MS Encarta na webu

http://encarta.msn.com

 [1]  MS Encarta je každý rok aktualizována. Některé popsané rysy aplikace jsou pouze součástí verzí pro rok 2006.

 [2]  Dynamický, Originální, Motivační, Interaktivní, Návodný, Odborně správný

 [3]  Zvláště pokud se použijí markery z programů SmartNotebok či ACTIVStudio, které umožňují okamžitě vpisovat své poznámky do aktivního okna běžící aplikace.

 [4]  Vzhledem k několika významům anglických slov je plný výkladový slovník naprosto nezbytnou pomůckou. S kolika takovými pracovali vaši studenti? Nejspíš jen hrstka z nich, přestože tento zdroj máte na své školní síti! Výkladový slovník jako součást MS Encarta umožňuje okamžité vyhledávání významu slova v textu. Leckdy se opravdu hodí!!!



Milan Hausner

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.