Vlastimil Ott: Edubuntu, perfektní Linux pro školy

středa 1. března 2006 ·

Ubuntu je hvězda linuxového nebe, která zazářila a svým jasem ozářila velký kus linuxového světa. A její jas nepohasíná, naopak – má nakročeno a vypadá to, že její obliba nejen mezi milovníky hvězd stále roste. V čem ale její úspěch spočívá? Proč vznikají varianty? Vždyť z původního Ubuntu do dnešního dne vznikly „klony“ KUbuntu či Edubuntu, které si také našly své místo na Slunci.

Ubuntu totiž splňuje mnohé náročné požadavky na univerzální a použitelnou distribuci Linuxu, kterou zvládne nainstalovat nepříliš zkušený uživatel, která obsahuje mnoho zajímavého softwaru a která především „mluví“ česky. Že je to zásluha tisíců vývojářů Debian GNU/Linuxu, kteří jej (Debian) vyvíjejí drahně let a který byl použit jako základ galaxie Ubuntu, už není nutné vědět. Proč taky? Ubuntu je zde a je úžasné!

Ale tento text není recenzí na klasické Ubuntu, nýbrž na jednu z jeho dvou zmiňovaných variant – Edubuntu. Z názvu již samo vyplývá, že tohle Ubuntu je zaměřeno na vzdělávání, školy a děti. Ale i učitel, či spíše rodič, si zde najde to své. Ale pojďme si vše projít popořádku a podrobně se s touto zajímavou distribucí seznamme.

Záměr

Účelem a záměrem distribuce je poskytnout kompletní operační systém pro školy, ale také pro počítače žáků a studentů. Proto se zde kromě na první pohled viditelných výukových aplikací „objevují“ také záležitosti, které mají ryze technický charakter a s učením (se) jako takovým vlastně nesouvisejí. Softwarová výbava tedy pokrývá programy edukační, zejména pro menší děti, grafický software (hlavně asi pro středoškoláky) a technické prostředky, které ocení učitel či správce školní sítě.

Samozřejmou součástí je běžné softwarové vybavení, které nalezneme v každé průměrné linuxové distribuci. Ubuntu jako takové je – jak jsem zmínil – založeno na Debianu, grafickým prostředím je GNOME. Ale protože má v názvu „vzdělání“, nemůže si dovolit ignorovat výukové aplikace pro prostředí KDE (balík KDEedu). A také to nedělá, tyto aplikace zde samozřejmě naleznete. Ale o pojďme si o softwaru říct více.

Softwarové vybavení – základ úspěchu

Úspěšnost řešení a možnosti nasazení operačního systému jsou podmíněny škálou programového vybavení. Edubuntu už v základní instalaci (jedno CD) obsahuje množství softwaru. Možnosti se ale ještě řádově rozšiřují, neboť mohou být využity také softwarové repozitáře, do nichž je převáděno mnoho softwaru z Debianu.

Hlavní nabídka obsahuje položku Vzdělávání, v níž se nainstalované výukové aplikace zobrazují. Jsou zde již zmíněné KDE programy. Ze zvědavosti jsem zamířil do programu pro instalování softwaru, abych zjistil, jaké další aplikace je možné nainstalovat. Nečekal jsem příliš použitelných věcí, ale nabídka mě velmi příjemně překvapila. Aplikace, které lze nainstalovat, mnohdy nejsou vzdělávací primárně, ale často spíše sekundárně – slouží pouze jako technické řešení. Uvádím zde pouze nejzajímavější. Balíku KDEedu se bude věnovat některý příští článek.

Dr. Geo

Nástroj pro vytváření geometrických a vektorových objektů. Je možné vytvářet různé prostorové objekty. Kouzlo ovšem spočívá v tom, že je je lze libovolně rotovat, zvětšovat nebo mezi nimi založit vztahy prostřednictvím referenčních bodů. Výsledek lze uložit jako PostScript nebo např. normální obrázek.

Gperiodic

Jednoduchá, ale funkční periodická tabulka prvků. Po kliknutí na značku prvku se zobrazí jeho rozsáhlá charakteristika, bohužel anglicky, ale možná je to vlastně plus. Nemusí se totiž používat nutně jenom v hodině chemie.

Ktouch

Jedná se o program pro výuku psaní na klávesnici (dříve „psaní na psacím stroji“). Program pracuje v režimu lekcí, kdy se uživatel učí. Může se ovšem učit i „jen tak“, bez zadaného úkolu. Problém, který existuje všude, je zde příliš markantní: aplikace vytvořené pro KDE používají písmo, které nemá české znaky.

Stopmotion

Jednoduchý program, který umí vyrobit film z načtených fotografií nebo obrázků. Výsledkem je vlastně svým způsobem prezentace či pásmo. Ovládání je jednoduché a výsledek je viditelný okamžitě, což je pro pedagogickou praxi velmi důležité.

LabPlot

Aplikace pro vytváření grafů – vhodná tedy ke studiu matematiky. Stačí zadat funkci, zvolit typ grafu, doplnit základní údaje a výsledek je hotov. Potěší bohaté možnosti exportu – PS, PDF, obrázek, SVG nebo předání dat programu ImageMagick, který jej může zpracovat různě.

GCompris

Naučná sada GCompris je určena malým a nejmenším dětem, které si tak mohou procvičovat základní dovednosti – barvy, počítání, prostorovou orientaci, jemnou grafomotoriku či smysl pro detail. úkoly a hříčky jsou velmi pestré (a to doslova) a pokrývají mnoho různých činností a oblastí – např. nakupování (počítání peněz), hry se slovy a znaky, rozeznávání barev a další. Aplikace by si zasloužila kompletní počeštění, protože místy reaguje anglicky, což je velká škoda.

QCAD, Blender, Dia

Je určen spíše studentům nebo dospělým, protože se jedná o profesionální CAD nástroj. Stejně tak se to týká Blenderu, vyzrálého produktu pro 3D modelaci. Dia je nástrojem pro vytváření vektorových diagramů. Všechny tyto aplikace jsou v linuxovém světě známé, jejich přítomnost zde je ale vítaná.

Další aplikace zmíním jen okrajově. Scribus je povedený a kvalitní nástroj pro sazbu tiskovin, který aspiruje na jedničku v oboru. Alexandria je katalog sbírek, ale zejména knih, který si jistě může najít své místo ve školní knihovně. Ale určitě by jej šlo použít k evidenci jiných sbírek či předmětů. Povedeným prográmkem je gLabels, což je návrhář vizitek, obalů a různých jiných kartiček. Během chvíle si můžete vyrobit štítky s čárovým kódem, studenti si mohou vyrobit své osobní vizitky, nebo obaly na CD či DVD – fantazii se meze nekladou, program je velmi přátelský a srozumitelný.

Součástí nabídky Kancelář je kromě OpenOffice.org 2.0 také projekt pro plánování projektů a kontrolu zdrojů, což má ve škole či školním kroužku také svůj smysl. E-mailový klient Evolution je vhodným kandidátem na to, aby se stal svobodnou alternativou na školních desktopech. Do sekce Programování lze doinstalovat například HTML nebo PHP editor; oba dva jsou jazyky, které mladé vývojáře zajímají. Nyní lze dokázat, že Linux je pro vývoj webových aplikací to nejlepší místo. I tyto aplikace jsou lokalizované.

Studenty jistě bude zajímat, jestli si mohou přehrát CD nebo MP3 skladby. Samozřejmě, že ano, v nabídce Edubuntu je množství přehrávačů. Od minimalistického Quarku, přes XMMS až po Rhytmbox nebo Banshee Music Player. Podobná situace panuje také v oblasti videa – Totem je zde jako základ, ale Xine či jiné nadstavby čekají v repozitářích. Lahůdkou je videoeditor Kino, na kterém si mohou studenti vyzkoušet práci střihače.

Pro uživatele s handicapem jsou k dispozici pomocné nástroje – lupa a grafická klávesnice, které jim umožní používat PC velmi efektivně. Stejně tak lze nainstalovat podporu pro předčítání textů.

Grafické aplikace jsou jednou z nejvíce zastoupených skupin. Po připojení digitálního fotoaparátu se automaticky zobrazí okno, které vám nabídne zkopírování fotek do počítače. Kromě toho lze ale použít aplikace Digikam nebo Gtkam. Prohlížení a správu obrázků v počítači umožňuje množství podobných aplikací – gThumb, F-Spot nebo showFoto.

Pro učitele jsou zde nástroje SchoolTool a SchoolBell, které ovšem nefungují z příkazového řádku. Používají se prostřednictvím webového prohlížeče: http://localhost:7080http://localhost:7180. Obě se zaměřují na evidenci osob, majetku a na plánování či organizaci času a událostí. Nerozumím, proč jsou dvě, spojení by jistě prospělo srozumitelnosti. Navíc mi nepřipadá, že by byly v něčem objevné – podobných projektů se dá najít na webu velké množství. Ale třeba se jedná pouze o mé nepochopení.

Systémové nástroje

Na prvním místě je nutné uvést, že Edubuntu může fungovat jako terminálový server a samozřejmě je možná také instalace jako klienta. Při startu instalace je pouze nutné vybrat odpovídající volbu. Další možnosti v běžícím systému jsou velmi bohaté. Připojovat se lze všemi možnými protokoly, např. pomocí VNC. Studenti na svých počítačích spustí přihlašovací okno, které naváže komunikaci s učitelským počítačem. Na něm učitel předvádí požadovanou činnost, studenti ji sledují na svých monitorech. Stejně tak to jde ale i obráceně – učitel tak může kontrolovat, co který student dělá nebo nedělá.

Již byla řeč o instalaci softwaru. Nejedná se o nic složitého, program pro správu softwaru (nainstalovaného, ale i toho, který k dispozici), je velmi intuitivní a přehledný. Až na drobné výskyty je zcela počeštěný. Software je roztříděn do kategorií, ale je možné vyhledávat konkrétní program podle klíčového slova nebo názvu.

Ještě jednodušší rozhraní se skrývá v hlavní nabídce pod názvem Add Aplication. Po výběru se zobrazí velmi jednoduchý, ale funkční a barevný seznam aplikací, který byly do konkrétních sekcí předvybrány. Pokud nejsou nainstalovány, zaškrtnutím se tak stane. Všude je ale položka, kterou lze vybrat další aplikace – zde se nabídka funkčně kryje s instalačním programem zmiňovaným výše. Ostatně oba využívají perfektní správce softwaru apt, který běží kdesi „v hloubi“.

Podobně přehledná jako správa softwaru je také správa hardwaru. V podstatě vše lze nastavit z grafického prostředí (asi proto je příkaz pro spuštění terminálu ukryt hluboko v nabídce – není vlastně ani potřeba). K dispozici je správce hardwaru, který stromovým pohledem zobrazí „složení“ vašeho počítače spolu s technickými údaji. Ale to je vhodné spíše pro případ technické nehody či laborování. Samotné komponenty se nastavují přehledně – síťová karta např. v jednoduchém okně, které snad ani nepotřebuje komentář. Podobně přehledným způsobem lze manipulovat s oddíly disku nebo spravovat Bluetooth zařízení. Nabídka pro správu počítače je vůbec bohatá. Lze nastavit sdílení adresářů, a ti buď přes NFS nebo třeba přes Sambu, sdílení tiskáren nebo pravidelnou aktualizaci systému. Ta probíhá opravdu automaticky, a to včetně aktualizace jádra systému.

Praktickým nástrojem je nastavení služeb, které se mají při startu počítače spouštět. Lze tak přesně stanovit hranice bezpečnosti a použitelnosti systému. Velmi důležitý je také dialog pro stanovení uživatelských práv, ze kterého jasně plyne, jak se věci mají.

U produktů, které jste používali ve Windows, existuje možnost, že v Edubuntu nebudou fungovat. Existuje projekt Wine, který umožní spouštění programů pro Windows v Linuxu, ale je to škrábání levou rukou za pravým uchem. Mnohem lepší je hledat a nalézat aplikace, které plní stejný či podobný účel. Je jich mnoho, samozřejmě ale nenajdete identické kopie, protože softwarové firmy ještě „nechtějí Linux objevit“. Ale tato situace se mění – mnoho i českých softwarových firem již pro Linux své produkty vyvíjí nebo o tom uvažuje.

Repozitář je místo na serveru v internetu, kde jsou v předem definované struktuře uloženy balíčky s programy. Práci s repozitářem nechte výhradně na programu pro správu softwaru. Obvykle ale budete muset ručně přidat nové zdroje. Návod, jak se to dělá, najdete obvykle na webu distribuce. Repozitář si ale můžete vytvořit i lokálně – na školním serveru. Aktualizace stanic tak bude probíhat pouze po lokální síti, což zvýší rychlost aktualizace a samozřejmě sníží náklady na připojení.

Edubuntu je velmi rozmanitá distribuce, která má ovšem jasný drajv. Nečekal jsem, že bude možné systém, který vznikal na druhém konci světa, použít v českém školství. Nemám bohužel možnost dodat smysluplnou případovou studii, ale domnívám se, že nasazení, nebo alespoň vyzkoušení v reálu nic nebrání. Jedná se o zralý a stabilní produkt, jehož popularita a Manifest zaručuje, že se nejedná o sezónní záležitost a že bude vždy dostupný zdarma. nezbývá než doufat, že se s ním studenti a žáci budou mít možnost ve škole setkat.

Článek vznikl ve spolupráci s časopisem LinuxEXPRES.

Odkazy

http://www.edubuntu.org
Domovská stránka Edubuntu

http://www.ubuntulinux.org
Domovská stránka Ubuntu



Vlastimil Ott

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.