ÚIV: Rychlá šetření ÚIV v roce 2005

Friday, March 31, 2006 ·

Ústav pro informace ve vzdělávání provedl v uplynulém roce čtyři kola takzvaných Rychlých šetření s devíti tématy, mezi kterými byly například Školní vzdělávací program (ŠVP), Rozpočet na rok 2005 nebo Vybavenost škol. Celková zpráva a hlavní závěry jednotlivých kol Rychlých šetření 2005 jsou nyní k dispozici, část výsledků týkajících se vybavenosti škol publikujeme i u nás.

Část 2. kola Rychlého šetření z přelomu května a června 2005 se týkala vybavenosti škol odbornými učebnami. Školy vypovídaly, jak jsou spokojeny se současným stavem, jaké změny se udály a jaké plánují na příští školní rok. 

Vybavenost škol odbornými učebnami




Vybavenost vlastními odbornými učebnami (v  %)

Nejvyšší vybavenost odbornými učebnami je u učeben informatiky a výpočetní techniky, mají je téměř všechny školy. Druhá největší vybavenost u cizích jazyků, což je povinný předmět i na středních školách. U biologie, fyziky a chemie je vybavenost o něco nižší, tyto předměty se však na některých středních školách neučí.

Vybavenost učebnou pro cizí jazyk a IVT – podle typu školy (v  %)


Vybavenost učebnou pro přírodovědné předměty


podle typu školy (v  %)

Učebnu pro cizí jazyky mají ve škole nejčastěji střední školy, avšak i na základních školách je tento podíl téměř 80 %. Jen zřídka jsou takovou učebnou vybaveny speciální školy.

Učebnu pro IVT mají skoro všechny školy, i speciální školy jsou vybaveny touto učebnou z více než 80 %.

Biologie, fyzika a chemie jsou všeobecné předměty, které se na některých středních školách neučí. Proto je častější vybavenost těmito odbornými učebnami na základních školách, řidčeji již na středních školách. U speciálních škol se tyto učebny objevují překvapivě častěji než jazykové – zřejmě mají speciální školy menší potřebu výuky cizích jazyků.

Vybavenost učebnou pro cizí jazyk – podle typu a velikosti školy


(v  %, pouze úplné ZŠ a SŠ)

Úplné základní školy do 300 žáků mají jazykovou učebnu výrazně méně často než školy s větším počtem žáků.

U středních škol je podobný skok na hranici 100 a více žáků. Malé střední školy (do 100 žáků) zřejmě jazykovou učebnu nepotřebují v takové míře jako větší školy.

Spokojenost škol s vybavením odborných učeben


Spokojenost se současným stavem vybavení (v  %)

Ředitelé jsou nejčastěji spokojeni se současným stavem vybavení učeben IVT, nejméně pak s vybavením jazykových učeben. U ostatních předmětů (biologie, chemie, fyzika) uvedla kladné hodnocení přibližně polovina z nich.

Spokojenost se současným stavem vybavení učeben pro cizí jazyky a IVT – podle kraje

(v  %, sloučeno hodnocení 1 a 2)

S učebnami IVT jsou ředitelé škol spokojenější než s jazykovými učebnami ve všech krajích, nejmenší rozdíl v pozitivním hodnocení vybavení těchto učeben je v kraji Vysočina a ve Zlínském kraji.

Spokojenost s vybavením učeben pro cizí jazyk – podle toho, zda vybavení učebny prošlo změnami a podle typu školy


(v  %, jen úplné ZŠ a SŠ)

Spokojenost s vybavením učeben pro IVT – podle toho, zda vybavení učebny prošlo změnami a podle typu školy


(v  %, jen úplné ZŠ a SŠ)

I v případě, že se v uplynulém školním roce udály změny ve vybavení jazykové učebny, jsou ředitelé základních škol spokojeni jen asi v polovině případů. O něco spokojenější bez ohledu na uskutečněné změny jsou s cizojazyčnými učebnami střední školy.

U IVT je spokojenost škol značně vyšší. Z grafů vyplývá, že spokojenost úplných základních škol s učebnami jazyků, které byly loni nějak upraveny, se dostala na úroveň učeben IVT, které upravovány nebyly. U středních škol je situace podobná, pouze ty, na kterých změny ve vybavení učeben IVT nebyly, jsou o něco méně spokojené než úplné základní školy.

Změny ve vybavení odborných učeben

Spokojenost s vybavením učeben pro cizí jazyky – podle toho, zda se v novém školním roce plánují změny


(v  %, jen úplné ZŠ)

Další změny v učebně cizích jazyků plánují hlavně ředitelé, kteří vyjádřili menší spokojenost se současným vybavením, a překvapivě také ti, kteří již nějaké změny nedávno provedli. Naopak u těch, kdo změny neprovedli, se ani letos spíše nedají očekávat.

Spokojenost s vybavením učeben pro IVT – podle toho, zda se v novém školním roce plánují změny


(v  %, jen úplné ZŠ)

Změny v učebně IVT jsou plánovány přibližně o polovinu častěji než u cizích jazyků. Tyto změny opět častěji plánují ředitelé, kteří již nedávno změny uskutečnili. Nespokojenost ale už není jednoznačným motivem, nejčastěji budou změny provádět ředitelé středně spokojení.

Využívání zařízení mimo školu pro výuku TV

Využívání zařízení mimo školu pro výuku TV – podle kraje


(v  %, jen úplné ZŠ)

Využívání zařízení mimo školu pro výuku TV – podle velikosti školy


(v  %, jen SŠ)

Na tělocvik chodí žáci mimo vlastní základní školu ve více než polovině případů v Královéhradeckém kraji. Avšak také v Plzeňském kraji uvedlo využívání externího zařízení pro tělesnou výchovu více než 20 % škol.

U středních škol záleží na jejich velikosti. Malé školy chodí na tělocvik mimo vlastní školu častěji než velké školy, i u těch největších to je však kolem 40 %. Střední školy mívají tedy zřejmě vlastní tělocvičny méně.



ÚIV

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.